دانشمندان دهه‌ها است که به دنبال راهی برای متوقف کردن روند پیری در انسان‌ها بوده‌اند.

supplement

به نقل از همشهری آنلاین به نقل از  BGR برخی از دانشمندان معتقدند که هرگز نمی‌توان جلوی روند پیری را گرفت. برخی دیگر می‌گویند ما در ۲۰ سال آینده به راهی دست خواهیم یافت که از پیری جلوگیری کنیم. چنین ادعایی ممکن است جسورانه به نظر برسد، اما یک مکمل ضد پیری جدید نشان می‌دهد که ممکن است ما به این هدف نزدیکتر از آنچه باشیم که فکر می‌کنیم.

دکتر راجاگوپال ویسوانات سکهار، استادیار غدد درون‌ریز در کالج پزشکی بیلور در آمریکا می‌گوید «میتوکندری‌ها»، اندامک‌های درون‌سلولی که انرژی سلول را تامین می‌کنند، ممکن است نقشی حیاتی در جلوگیری از روند پیری داشته باشند. دکتر سکهار نویسنده ارشد یک بررسی جدید درباره یک مکمل ضدپیری است که طول عمر موش‌ها را تا ۲۴ درصد کاهش داده است.

دکتر سکهار می‌گوید دو نقصان اساسی در ایجاد پیری نقش دارند. اولی اختلال کارکرد در میتوکندری‌های بدن ما است. دومی افزایش استرس اکسیداتیو است. افزایش این استرس باعث آسیب دیدن به میتوکندری‌ها و حتی سایر اجزای سلول‌های ما می‌شود.

مکمل ضد پیری را که دکتر سکهار و همکارانش آزمایش کردند، با تصحیح کاهش ماده‌ای به نام گلوتاتیون اثرات این عوامل را تعدیل می‌کند. گلوتاتیون یک ماده آنتی‌اکسیدان است که برای حفاظت بدن ما در برابر استرس اکسیداتیو و نیز حفاظت بدن از جیوه و سایر فلزات سمی بسیار حیاتی است.

میزان گلوتاتیون در بدن ما با افزایش سن کاهش می‌یابد. هنگامی که این کاهش رخ می‌دهد، بدن‌ ما دچار استرس اکسیداتیو بیشتری می‌شود. چنین وضعیتی به از دست دادن قدرت عضلانی، نقصان‌ها در سوخت‌وساز ما و اثرات دیگر می‌انجامد. هر یک از این موارد عامل مهمی در پیری بدن ما هستند.

بنابراین با افزایش سن ما بدن ما کارآمدی کمتری در ساختن منابع حیاتی که برای بقا به آن نیاز دارد، پیدا می‌کند. در چنین وضعیتی بدن ما عوارض جانبی را تجربه می‌کند که نشانه‌های رایج پیری هستند.

اما اگر بتوان بدن را وادار کرد با وجود افزایش سن به ساختن این منابع ادامه دهد، چه رخ می‌دهد؟ همین ایده بود که دانشمندان می‌خواستند آن را بررسی کنند.

دکتر سکهار و همکارانش دریافتند که با استفاده از مکملی به نام GlyNAC می‌توانند طول عمر موش‌ها را با تصحیح کمبود گلوتاتیون‌شان افزایش دهند. این مکمل همچنین به کاش استرس اکسیداتیو و اختلال کارکرد میتوکندری‌ها کمک کرد.

GlyNAC در اصل مخلوطی از اسید آمینه گلیسین و داروی ان- استیل کولین یا NAC  است. هنگامی که این دو جزء در کنار هم قرار می‌گیرند، به عنوان پیش‌ساز گلوتاتیون عمل می‌کنند. این مکمل به دانشمندان امکان داد میزان صحیح گلوتاتیون را در موش‌های مورد آزمایش ایجاد کنند و بنابراین به این نظر رسیدند که ممکن است یک مکمل واقعی ضد پیری را پیدا کرده‌اند.

اما هنوز راه درازی باقیمانده است. با اینکه دکتر سکهار و گروهش کارآزمایی‌های محدودی با این مکمل ضد پیری انجام داده‌اند و برخی از نتایج امیدوارکننده را دیده‌اند.، اما  هنوز آزمایش‌های زیادی باید انجام شود تا ثابت شود GlyNAC پاسخی به مسئله پیری در انسان‌ها است.

کد خبر 666172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha