تقریبا سه چهارم اعضای مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه‌ای رای دادند که خواستار دسترسی امدادی و حفاظت غیرنظامیان در اوکراین می‌شود و از روسیه به خاطر ایجاد وضعیت «هولناک» انسانی انتقاد می‌کند.

General Assembly

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این دومین باری است که مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ کشور عضو آن هستند، با اکثریت بزرگی قطعنامه‌ای بر ضد آنچه مسکو «عملیات ویژه نظامی» به هدف خلع سلاح کردن اوکراین می‌نامد، به تصویب می‌رساند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل نیز جنگ روسیه در اوکراین را «جنگی پوچ» نامیده است که در طول یک ماه گذشته هزاران نفر را در اوکراین به کشتن داده، میلیون‌ها نفر را آواره کرده  و شهرها را به خرابه بدل کرده است.

این قطعنامه که پیش‌نویس آن بوسیله اوکراین و متحدانش تهیه شده بود، روز پنجشنبه به رای گذاشته شد و ۱۴۰ رای موافق و ۵ رای مخالف - روسیه، سوریه، کره شمالی، اریتره و بلاروس- را دریافت کرد و ۳۸ کشور دیگر از جمله چین به آن رای ممتنع دادند.

قطعنامه‌های مجمع عمومی الزام‌آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی هستند. پس از تصویب این قطعنامه نیز صدای کف زدن نمایندگان در سالن بلند شد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل این قطعنامه را یک «پیش‌نویس شبه‌ انسان‌دوستانه» نامید که «دیدگاهی یک‌جانبه از وضعیت» به دست می‌دهد. او بار دیگر کشورهای غربی را متهم کرد که کارزاری با «فشار بی‌سابقه» برای به دست آوردن آرای موافق به راه انداخته‌اند، اما آمریکا این اتهام را رد کرده است.

اوکراین و متحدانش به دنبال به دست آوردن شمار مشابه یا بیشتر آرای موافق با قطعنامه قبلی مجمع عمومی در ۲ مارس در محکومیت «تهاجم» روسیه و تقاضا برای عقب‌نشینی نیروهای این کشور بودند. این قطعنامه ۱۴۱ رای موافق، همان ۵ رای منفی و ۳۵ رای ممتنع - شامل چین- را به دست آورد.

قطعنامه جدید خواستار حفاظت از غیرنظامیان، کارکنان پزشکی، کارکنان امدادی، روزنامه‌»گاران، بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی می‌شود. این قطعنامه همچنین تقاضا می‌کند که به محاصره شهره‌ها به خصوص شهر ماریوپل پایان داده شود. این قطعنامه مشابه قطعنامه قبلی خواستار توقف جنگ بوسیله مسکو و عقب‌نشینی نیروهایش از اوکراین می‌شود.

تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل یک روز پس رای نیاوردن قطعنامه تهیه‌شده بوسیله روسیه در شورای امنیت سازمان ملل است که خواستار دسترسی امدادی و حفاظت غیرنظامیان در اوکراین - بدون نام بردن از نقش روسیه- شده بود، اما فقط روسیه و چین به آن رای موافق دادند و ۱۳ عضو دیگر شورا به آن رای ممتنع دادند.

کد خبر 666064

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha