آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل این هفته به مسکو و کی‌یف سفر خواهد کرد تا تلاش‌ها برای پایان دادن جنگ دوماهه اوکراین را شدت بخشد.

Guterres

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره از هنگام شروع حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند)‌ تا کنون بیش از ۵ میلیون نفر از مردم این کشور اروپای شرقی به کشورهای همسایه گریخته‌اند و هزاران نفر کشته‌شده‌اند. همچنین نگرانی فزاینده‌ای درباره سرنوشت حدود ۱۰۰ هزار غیرنظامی وجود دارد که هنوز در شهر جنگ‌زده ماریوپل زندگی می‌کنند.

گوترش روز سه‌شنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دیدار خواهد کرد و در آنجا همچنین با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه مذاکراتی خواهد داشت. گوترش سپس در روز پنجشنبه به کی‌یف خواهد رفت تا با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه‌ اوکراین دیدار کند.

هدف گوترش در هر دو دیدار به گفته اری کانکو، سخنگوی سازمان ملل در نیویورک این است که بحث درباره «اقداماتی است که می‌توان هم اکنون انجام داد» تا پیکارها متوقف شوند و مردم بتوانند در شرایط امنی قرار گیرند.

این سخنگو گفت: «او امیدوار است که درباره آنچه می‌توان انجام داد تا به طور فوری صلح را در اوکراین برقرار کرد، صحیت کند.»

گوترش قبلا حمله روسیه به اوکراین را «اندهبارترین لحظه» در طول پنج سال ریاستش بر سازمان ملل خوانده بود. تقاضای او برای یک «توقف انسان‌دوستانه» چهار روزه در آستانه عید پاک مسیحیان ارتدوکس که اکثریت روس‌ها و اوکراینی‌ها به آن معتقدند- راه به جایی نبرد.

گوترش در تلاشی برای شروع دوباره یک ابتکار عمل دیپلماتیک بوسیله سازمان ملل در نامه‌های جداگانه تسلیم‌شده به نمایندگی‌های دائم روسیه و اوکراین در سازمان ملل خواستار ملاقات با رهبران این دو کشور شده است.

شورای امنیت سازمان ملل توان دخالت درباره این جنگ را ندارد، چرا که یکی از طرفین درگیر یعنی روسیه به عنوان یکی از پنج عضو دائمی آن دارای حق وتو است. ۱۱۴۴ کشور در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه  مارس از قطعنامه‌ای حمایت کردند که جنگ را محکوم می‌کرد و از روسیه می‌خواست به طور فوری، کامل و بدون قید و شرط نیروهایش از اوکراین عقب بکشد.

کد خبر 671834

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha