مجمع «سازمان جهانی بهداشت» (WHO) روز پنجشنبه در موردی نادر قطعنامه‌ای تصویب کرد که وضعیت اضطراری بهداشتی منطقه‌ای ناشی از حمله روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز «مجمع جهانی بهداشت» قطعنامه رقیب پیشنهاد شده بوسیله مسکو که در آن نقش روسیه در این بحران ذکر نشده بود، رد کرد.

قطعنامه پیشنهادی اولیه را آمریکا و ۵۰ کشور دیگر مطرح کردند که اعمال روسیه را محکوم می‌کرد، اما خواستار معلق کردن فوری حقوق رای دادن روسیه در این سازمان بهداشتی وابسته به سازمان ملل آنچنانکه قبلا مورد نظر بود، نمی‌شد.

هر دو قطعنامه «نگرانی شدید درباره وضعیت اضطراری بهداشتی مداوم درون اوکراین و در اطراف آن» ابراز کرده بودند، اما فقط قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی می‌گوید این وضعیت اضطراری «ناشی از تهاجم فدراسیون روسیه بر ضد اوکراین» است.

یوهنیا فلیپنکو، سفیر اوکراین در مقر سازمان ملل در ژنو  قطعنامه پیشنهادی روسیه را «یک واقعیت جایگزین تحریف‌شده» نامید. او پس از پایان رای‌گیری گفت: «فدراسیون روسیه نتوانسته است در تلاش بدخواهانه‌اش برای فریب دادن این مجمع موفق شود.»

آلکساندر آلیموف، معاون سفیر روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی را «سیاسی، یک‌جانبه و جهت‌گیری‌شده» نامید و در مقابله قطعنامه پیشنهادی روسیه را «سازنده» خواند. او پس از اعلام نتایج آرا گفت: «کلاه گذاشتن بر سر WHO قابل‌قبول نیست.»

چین در این دو رای‌گیری از مسکو حمایت کرد و سفیرش، یانگ ژیلون گفت که WHO جای مناسبی برای بحث درباره مشکلات بهداشتی اوکراین نبود.

این دو رای‌گیری که موارد نادری در دیدارهای WHO هستند، بعید است که اثری فوری بر این منازعه داشته باشند، اما به عنوان مورد نادری از حمایت چندجانبه از موضع اوکراین تعبیر شده‌اند.

البته دیپلمات‌ها گفتند این بار آنها از فشار آوردن بیش از حد به روسیه و ترغیب آن کشور به خروج از سازمان جهانی بهداشت نگران بودند، چرا که لازم است روسیه در پایش بیماری‌ها با WHO همکاری کند. به گفته آنها، حمایت از محکومیت‌های سیاسی روسیه نیز رنگ باخته است، چرا که از نظر برخی، غرب بیش از حد بر هدف قرار دادن روسیه به قیمت وانهادن موضوعات دیگر، متمرکز شده است.

این قطعنامه‌ها همزمان با انتشار گزارش تدروس آدهانوم قبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت است که پیامدهای بهداشتی «ویرانگر» جنگ در اوکراین از جمله ۲۳۵ حمله به مراکز مراقبت‌ بهداشتی و نیز تلفات گسترده‌تر مردم و اختلال مرگبار خدمات بهداشتی را برجسته کرده است.

مسکو  اعمالش در اوکراین را «عملیات ویژه نظامی» به هدف خلع‌سلاح کردن اوکراین و نابودی ملی‌گرایی ضد روسی ایجاد شده بوسیله غرب می‌خواند. در مقابل اوکراین و غرب می‌گویند روسیه جنگ تهاجمی بی‌دلیلی را آغاز کرده است.

کد خبر 679208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha