اعضای شورای امنیت سازمان ملل در چهارمین جلسه اضطراری خود در هفت روز اخیر در پی وقوع جنگ در اوکراین با ۱۱ رای موافق با تشکیل جلسه فوری و ویژه درباره این بحران در مجمع عمومی موافقت کردند.

security council

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا در این رای گیری ۱۱ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت به تشکیل جلسه فوری و ویژه مجمع عمومی سازمان ملل درباره بحران اوکراین رای موافق دادند.

در این رای گیری ۳ کشور (امارات متحده عربی، چین و هند) رای ممتنع  و یک کشور  (روسیه) رای مخالف دادند.

 این نشست به درخواست آمریکا و آلبانی برگزار شد تا در پی وتوی قطعنامه پیشنهادی قبلی این دو کشور از سوی روسیه، بحران اوکراین و محکومیت اقدام نظامی مسکو را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری کنند.

نشست روز یکشنبه شورای امنیت، چهارمین نشست اضطراری این شورا در طول هفت روز اخیر بود که برای رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه‌ای بود که درخواست نشست ویژه و فوری در مجمع عمومی سازمان ملل را در خصوص بحران اوکراین مطرح کرده بود.

در این نشست اضطراری جدید شورای امنیت، روسیه که جزو پنج عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، نمی‌توانست از حق وتوی خود در این نشست استفاده کند. 

بر اساس بند سوم ماده ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، برای تصویب مسایل غیرمحتوایی (شکلی) در شورای امنیت صرفا به ۹ رای از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم این شورا نیاز است.

در  این موضوعات چنانچه اعضای دائم شورای امنیت رای منفی بدهند، وتو محسوب نخواهد شد.

از آنجا که درخواست کشورها برای طرح بحران اوکراین در نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل نیز جزو موضوعات غیرمحتوایی بوده و شکلی محسوب می‌شود، لذا برای تصویب طرح آن در مجمع عمومی سازمان ملل، فقط به ۹ رای موافق از ۱۵ رای اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت نیاز است.

این نشست ویژه و فوری مجمع‌ عمومی سازمان ملل برای رسیدگی به بحران اوکراین با حضور ۱۹۳ عضو آن در روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

کد خبر 660576

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha