همشهری آنلاین: عبد الله البدری دبیر کل اوپک در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه تاکید کرد هم اکنون نفت فراوانی در بازار است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل از شبکه تلویزیونی راشاتودی روسیه عبدالله البدری علت افزایش شدید نفت و بالا ماندن قیمت آن را برای مدتی طولانی دلال بازی و گمانه زنی‌ها در بازار و نبود کنترل کافی بر این مسئله بیان کرد.

البدری درباره بحران مالی جهان گفت: این بحران از بحران در بازار وام مسکن آغاز شد و نبود کنترل روی بازارهای بورس و دلال بازی هم در ادامه باعث تشدید این بحران مالی شد.

البدری گفت فرمول عرضه و تقاضا درست است و هیچ اشکالی از لحاظ عرضه و تقاضا در بازار وجود نداشت و همه مشکلات از نبود مقررات و کنترل کافی بر واسطه گری‌ها و گمانه زنی ها درباره قیمت‌ها بود.

بدری تاکیدکرد اوپک فقط چهل درصد نفت بازار را تامین می‌کند از این رو نمی‌توان گفت که بازار در انحصار اوپک است.

بدری گفت بحران مالی در جهان بر بازارهای نفت موثر بوده است.
بدری درباره استفاده از ارز جایگزین دلار در معاملات نفتی گفت مدت‌هاست که از دلار برای معاملات نفتی استفاده می‌شود و تغییر آن هم زمانبر است.

هنگامی که جهان اراده کرد تا پوند استرلینگ را در معاملات نفتی با دلار جایگزین کند پنجاه سال طول کشید. برای جایگزین کردن دلار هم باید ابتدا ارزی را پیدا کرد که بتواند این بار سنگین را تحمل کند.

بعلاوه جایگزینی دلار با یورو که ارزی قوی است زمان زیادی می‌برد.
بدری درباره نشست اتی اوپک در وین گفت این جلسه فوق‌العاده به این علت تشکیل     می‌شود که وضع بازار نفت مناسب نیست بعلاوه از اواخر سال دوهزار و هشت تا اوایل دوهزار و نه شاهد وجود نفت فراوان در بازار هستیم.

بدری درباره اینکه ایا اوپک انتظار دارد روسیه هم تولید خود را کاهش دهد گفت روسیه عضو اوپک نیست با وجود این کشورهای صادر کننده نفت منافع مشترکی در بازار نفت دارند و هیچ یک از آن‌ها دوست ندارد بهای نفت خیلی پایین بیاید.

بدری درباره اهمیت روسیه در بازار نفت گفت روسیه به عنوان دومین صادر کننده نفت غیر اوپک تاثیر بسزایی در بازار نفت دارد از این رو اوپک توجه خاصی به سیاست‌های نفتی روسیه دارد زیرا هم بر سیاست‌های اوپک و هم بر قیمت نفت تاثیر می‌گذارد.

بدری افزود روسیه کشوری بسیاری باتجربه در صنعت نفت است و از دید اوپک همیشه سیاست‌های مثبتی داشته است

بدری گفت به منظور کنترل بهتر بازار نفت با مسوولان روس هم گفتگو می‌کنند اما در نهایت تصمیم به کاهش تولید به خود روس‌ها مربوط می‌شود و قصد ندارد فعلا از آن‌ها بخواهد تولید را کاهش دهند.


وی افزود وقتی آن‌ها می‌بینند که بازار نفت در حال سقوط است مطمئنا بی توجه نخواهند بود.

بدری گفت آن‌چیزی که هم اکنون در بازار به آن پیش بینی قیمت یا گمانه زنی گفته        می‌شود بیشتر نوعی قمار بازی است.


بدری درباره انتقاد براون نخست وزیر انگلیس از تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت گفت اگر براون واقعا برای مردم خود نگران است مالیاتی که از محصولات نفتی می‌گیرد را کاهش دهد.

در عین حال اوپک از کشورهای آزادی تشکیل شده است که می‌تواند برای خود و منافع خود تصمیم بگیرد.

کشورهای اوپک از کشورهای ثروتمند و فقیر تشکیل شده است از این رو هم به فکر کشورها کم درآمد است و هم به فکر کشورهای پر درآمد می‌باشد.

بعلاوه اعضای اوپک کشورهای درحال توسعه هستند که برای پیشرفت خود به درآمد نفت نیاز دارند.

بدری گفت حتی اگر روسیه هم به اوپک بپیوندد به علت اینکه همه در این سازمان از حق یکسانی برخوردار هستند نمی‌تواند بر دیگر کشورها سلطه داشته باشد

کد خبر 66595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز