دبیر کل سازمان ملل هشدار می‌دهد که جنگ اوکراین به علت افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی ممکن است رسیدن به اهداف تعیین‌شده برای جلوگیری از بحران اقلیمی را ناممکن کند.

climate crisis

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از لایوساینس آنتونیو گوترش گفت هدف محدود کردن افزایش دمای جهانی به ۱.۵ درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد بالاتر از میزان پیش از انقلاب صنعتی که در اجلاس اقلیمی  COP26 سازمان ملل در سال گذشته تعیین شد، در حالی که کشورها به دنبال جایگزین‌هایی برای منابع نفت و گاز روسیه هستند، به مخاطره افتاده است.

نادانسته به سوی فاجعه: هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره پیامدهای جنگ اوکراین برای بحران اقلیمی جهان

گوترش در یک سخنرانی ویدئویی در کنفرانسی درباره توسعه پایدار که نشریه اکونومیست در لندن برپا کرده بود، گفت: «جنگ روسیه در اوکراین خطر آشفتگی بازارهای غذا و انرژی را به دنبال دارد که می‌تواند پیامدهای عمده برای اهداف تعیین‌شده برای مقابله با بحران اقلیمی داشته باشد. در حالیکه اقتصادهای بزرگ راهبرد «هر چیز در اختیار» را برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی روسیه انتخاب می‌کنند، اقدامات کوتاه‌مدت ممکن است باعث وابستگی درازمدت به سوخت‌های فسیلی شوند و پنجره زمانی برای جلوگیری از افزایش دما بیش از ۱.۵ درجه سلسیوس را ببندند.»

او افزود: «کشورها ممکن است آنقدر غرق در اقدامات برای جبران کمبود فوری در عرضه سوخت‌های فسیلی شوند که سیاست‌های کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی را نادیده بگیرند یا کنار بگذارند.»

میانگین دمای جهانی هم اکنون نسبت به دوران پیشاصنعتی بیش از یک درجه سلسیوس بالاتر رفته است. تخمین‌ها نشان می‌دهند که اگر اقداماتی حیاتی هم اکنون انجام نشوند، دمای جهان تا دهه ۲۰۳۰ می‌تواند از مرز ۱.۵ درجه سلسیوس عبور کند.

به گفته گوترش برای اینکه بتوان افزایش دمای جهان را در حد ۱.۵ درجه سلسیوس نگهداشت، باید میزان خروجی گازهای کربن‌دار به جو کره زمین تا سال ۲۰۳۰ کاهشی ۴۵ درصدی پیدا کند و در میانه قرن به وضعیت خنثای کربن برسیم

به گفته دبیرکل سازمان ملل، فقط در سال گذشته میزان خروجی‌های دی‌اکسیدکربن مربوط به مصرف انرژی در جهان تا شش درصد افزایش یافت و این میزان را بالاترین حد در تاریخ رساند»  و میزان خروجی گازهای ناشی از زغال‌سنگ نیز به «میزان‌های اوج بی‌سابقه‌ای رسید.»

گوترش گفت: «اگر با هم روند ادامه دهیم، باید با مرز ۱.۵ درجه سلسیوس خداحافظی کنیم. حتی محدود کردن افزایش دمای جهان به ۲ درجه سلسیوس هم ممکن است از دسترس خارج شود.»

او هشدار داد: «ما داریم نادانسته به سوی فاجعه اقلیمی حرکت می‌کنیم. در جهان کاملا به هم پیوسته ما، هیچ کشوری و هیچ شرکتی نمی‌تواند خودش را از این میزان آشوب در امان نگه‌دارد.»

در همین زمینه:

کد خبر 665771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha