دیده‌بان حقوق بشر مستقر (HRW) در آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای هشدار داد که وقایع اوکراین می‌تواند بحران غذایی در خاورمیانه و شمال آفریقا را بدتر کند.

گندم

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، در این بیانیه آمده است: «اوکراین و روسیه صادرکنندگان پیشرو محصولات کشاورزی به بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هستند و اختلالات مربوط به جنگ هم‌اکنون افزایش قیمت مواد غذایی را تشدید کرده و فقر را عمیق‌تر کرده است.»

لاما فکیه، مدیر اجرایی خاورمیانه و شمال آفریقا در HRW گفت: «زنجیره‌های غذایی جهانی خواستار همبستگی جهانی در مواقع بحران هستند. بدون اقدام هماهنگ برای رسیدگی به عرضه و مقرون به‌صرفه بودن غذا، درگیری در اوکراین خطر عمیق‌تر شدن بحران غذایی جهان، به‌ویژه در خاورمیانه و شمال آفریقا را به دنبال دارد.»

بر اساس مصوبه کابینه اوکراین که در ۹ مارس تصویب شد، دولت اوکراین صادرات کالاهای مهم کشاورزی از جمله گندم، ذرت، غلات، نمک و گوشت را ممنوع کرد.

HRW گفت که حتی اگر اختلالات زنجیره تامین به زودی حل شود، مشکلات به احتمال زیاد ادامه خواهند داشت، زیرا کشاورزان از جنگ فرار می‌کنند و درگیری زیرساخت‌ها و تجهیزات را از بین می‌برد. جنگ همچنین می تواند محصول آینده را کاهش دهد.

به گفته Gro Intelligence، یک شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های کشاورزی، روسیه و اوکراین در مجموع تقریبا ۳۰ درصد از صادرات جهانی گندم را بر عهده دارند.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، اوکراین قبل از این غائله در مسیر رکوردشکنی صادرات گندم قرار داشت، در حالی که صادرات گندم روسیه در حال کاهش بود.

کد خبر 665518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha