چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

گروه سیاسی: پس از آنکه در جریان رایزنی رؤسای مجالس ایران و مصر در حاشیه اجلاس اتحادیه بین‌المجالس در ژنو، 2طرف بر لزوم گسترش روابط دوجانبه تأکید کردند،

علیرضا مرندی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به مصر رفت و نامه‌ای را از طرف علی‌ لاریجانی به احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر تحویل داد. [ایران برای برقراری رابطه با مصر، شروطی دارد]

حسام زکی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در سخنانی که ایرنا آن‌را منتشر کرد، با بیان اینکه در این نامه بر تمایل ایران به گسترش روابط با مصر تأکید شده بود، گفت: وزیر خارجه مصر در دیدار مرندی، وزیر اسبق بهداشت و درمان ایران بر گسترش روابط با تهران تأکید کرد. ‍[مصر خواهان روابط عادی با ایران است]

به گفته زکی، ابو‌الغیط در این دیدار همچنین روابط مبتنی بر احترام متقابل میان ایران و مصر را تامین‌کننده منافع 2کشور و همچنین عاملی برای برقراری ثبات در منطقه دانست‌.

نماینده لاریجانی نیز پس از دیدار با وزیر امور خارجه مصر در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: ایران و مصر 2کشور مهم در جهان اسلام هستند و دیدار مقام‌های ایرانی و مصری از کشورهای یکدیگر می‌تواند در پیشبرد روند گسترش روابط دو‌جانبه مؤثر باشد.

احمد فتحی سرور، رئیس مجلس مصر در دیدار لاریجانی در ژنو تأکید کرده بود که مصر آمادگی دارد روابط سیاسی خود را با ایران گسترش دهد. وزیر امور خارجه مصر هم اخیرا در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود که ایران به‌لحاظ تاریخی قدرت تأثیر‌گذار و اصلی در منطقه به شمار می‌رود و امروز به این کشور به‌عنوان یک قدرت اسلامی نگاه می‌شود؛ همچنان که ایرانی‌ها نیز شعارهای اسلامی را سر می‌دهند.

آماده از سرگیری روابط

در همین حال، روزنامه اماراتی البیان با بیان اینکه وزارت امور خارجه مصر اعلام کرده است که آماده ازسرگیری روابط دیپلماتیک با تهران است، نوشت: نماینده رئیس مجلس ایران در دیدار ابوالغیط تأکید کرد که فیلم ایرانی اعدام فرعون در مورد اعدام انقلابی انور سادات، رئیس‌جمهوری پیشین مصر که موجب ایجاد نارضایتی شدید در مصر شد، از سوی دولت ایران تهیه نشده و مقام‌های ایران هم تدابیری برای جلوگیری از انتشار این فیلم اتخاذ کردند.

به نوشته البیان، ابوالغیط هم ضمن ابراز تمایل برای ایجاد رابطه با تهران گفت: ایرانی‌ها باید بدانند که بروز چنین وقایعی تأثیر منفی بر روند رو به رشد روابط دوجانبه خواهد داشت.

روابط ایران و مصر در سال 1358 و پس از امضای قرارداد صلح میان مصر و اسرائیل قطع شد، تا اینکه اردیبهشت‌ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در امارات اعلام کرد هر لحظه که مصر بخواهد، سفارت خود را در قاهره دایر می‌کنیم. [مصر هنوز پاسخ ایران را نداده‌است]

پس از اعلام این موضع بود که تلاش‌ها برای از سرگیری روابط دیپلماتیک 2کشور وارد مرحله جدیدی شد و مقام‌های ایرانی و مصری سفرهای متقابلی به پایتخت‌های 2کشور انجام دادند؛ از جمله اینکه غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس پیشین، سال گذشته به‌عنوان بلندپایه‌ترین مقام ایرانی که پس از انقلاب به مصر می‌رفت، در جریان سفر خود با حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری این کشور هم دیدار کرد.

کد خبر 66512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز