جمعه ۸ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ مصر تاکید کرد که کشورش خواهان روابط عادی با تهران است.

احمد ابوالغیظ وزیر امور خارجه‌ مصر، در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط ،چاپ لندن، گفت که قاهره هرگز ایران را نادیده نمی‌گیرد و خواهان روابط عادی با تهران است.

ابوالغیظ  در این مصاحبه که در خصوص مسائل عربی، عراق، فلسطین و خلیج فارس به سولات پاسخ می‌داد، در خصوص ایجاد یک نشست امنیتی منطقه‌ای برای کشورهای منطقه از جمله عراق، ایران، برخی کشورهای عربی و ترکیه گفت: پیشنهاداتی از سوی ایران در این خصوص مطرح شده همانطور که روسیه نیز پیشنهاد برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی برای بررسی امنیت منطقه‌ خلیج فارس را مطرح کرده است و علاوه بر ‌آن کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مصر و اردن نیز نشست‌هایی را در این خصوص برگزار کرده‌اند اما از نظر مصر، امنیت منطقه خلیج فارس به دلیل بعد عربی‌اش بسیار حایز اهمیت است و نباید این امنیت مورد تهدید قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، وی در خصوص روابط مصر و ایران گفت: برخی مسایل از جمله برخی برخورد‌های ایران، مصر را ناراحت و خشمگین می‌سازد، اما ما نهایتا با ایران به عنوان یک کشور تاثیرگذار بزرگ در جهان اسلام و منطقه خلیج فارس برخورد می‌کنیم.

ابوالغیظ گفت: به رغم تمامی مسایل معتقدیم که برخی در ایران از اهمیت روابط عادی با مصر آگاه هستند و در راستای ایجاد این روابط تلاش می‌کنند که ما امیدواریم با موضع قدرتمند و بیشتر تهران در این خصوص روبرو شویم.

وی در ادامه در خصوص بحران مربوط به جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس ابراز امیدواری کرد که این مساله با آرامش و به گونه‌ای که ثبات و امنیت خلیج فارس را تضمین کند حل و فصل گردد.

ابوالغیظ در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام آمادگی محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران برای سفر به مصر و نادیده گرفتن این تلاشها از نظر مصر اظهار داشت: ما نه ایران و نه رییس جمهور آنرا نادیده نمی‌گیریم و به دنبال روابطی عادی و آرام با ایران و حل و فصل مشکلات موجود در روابط دو طرف هستیم.

وی در ادامه، در خصوص ابراز نگرانی‌های ایهود باراک وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از حمله حزب‌الله لبنان، حماس و ایران طی سفر اخیرش به مصر اظهار داشت: محور اصلی تفکرات اسراییل تمرکز بر بعد امنیتی در روابط خارجی اسرائیل چه در روابط با فلسطینیان و چه در روابط با کشورهای عربی و دیگر کشورهای همجوار است و این تفکر نشان می‌دهد که اسرائیل چیزی را جز امنیت دنبال نمی‌کند.

وی ادامه داد: از نظر من، اسرائیل در این خصوص مبالغه می‌کند و این مبالغه باعث می‌شود اقداماتی را انجام دهد که ثبات و امنیت منطقه را تهدید کند.

ابوالغیظ گفت: مقامات اسرائیلی همواره از خطر‌های امنیتی سخن می‌گویند که اسرائیل را تهدید می‌کند و سوالی که این جا مطرح می‌شود این است که آیا این تهدید‌ها و خطر‌ها حقیقتی است یا تنها یک بهانه و توجیه محسوب می‌شود که به نظر ما این دو مساله به هم آمیخته شده است.

وی در ادامه در خصوص آغاز مذاکرات مصر با گروه‌های فلسطینی و انتظار نتیجه‌گیری‌های مثبت از این مذاکرات جهت پایان دادن به بحران داخلی فلسطین عنوان داشت: مصر اولین جلسه مذاکرات را با هدف دستیابی به توافقنامه‌ای که راه را برای فلسطینیان جهت ورود به ورطه‌ای جدید و بازگشت اوضاع طبیعی به فلسطین فراهم کند، آغاز کرده است که این امر نیازمند حمایت طرف‌های عربی است و ما معتقدیم که مصر و دیگر طرف‌های عربی توانایی ارایه این حمایت‌ها را دارند.

وزیر امور خارجه‌ مصر ادامه داد: مذاکراتی با جنبش جهاد اسلامی فلسطین و جبهه مردمی فلسطین انجام شده و ما درصدد برگزاری یک نشست دیگر بین جنبش‌های فتح و حماس در پایان ماه سپتامبر هستیم.

وی در خصوص این که بر اساس شواهد موجود مذاکرات مذکور بی‌نتیجه است و همه منتظر روی کار آمدن رهبران جدید دولت آمریکا هستند، گفت: من اظهارنظری در خصوص این اخبار نمی‌کنم و معتقدم که گذشت زمان حقایق و مواضع را فاش خواهد کرد.

وی در خصوص تعامل مصر با نوار غزه ادامه داد: غزه هم چنان تحت سیطره‌ی حماس است و ما معتقدیم که این وضعیت غیر عادی است و باید کنترل این منطقه به تشکیلات خودگردان فلسطین بازگردد.

ابوالغیظ در خصوص ورود نیروهای عربی به غزه اظهار داشت: این پیشنهاد مطرح شده است که باید با توجه و دقت هر چه تمامتر مورد بررسی قرار گیرد زیرا حضور نیروهای عربی در غزه می‌تواند به ممانعت از درگیری‌ها و حتی توقف درگیری‌های اسرائیل و فلسطین کمک کند و فلسطینیان از این طریق می‌توانند امکانات و امور خود را در نوار غزه سازماندهی کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه این بحران بین فلسطینی‌ها ادامه یابد، روزی می‌آید که فلسطینی‌ها باید کتابی در خصوص نحوه از بین رفتن مساله فلسطین و آینده‌ ملت فلسطین بنویسند. در صورتی که باید تلاش شود این کتاب در خصوص موفقیت مردم فلسطین در حفظ وحدت ملی و تحقق آرمانشان مبنی بر تشکیل کشور مستقل فلسطین نوشته شود.

وزیر امور خارجه مصر در خصوص گذرگاه رفح و انتقاد‌های شدید نسبت به تداوم بستن این گذرگاه با توجه به توافقنامه سال 2005 با تشکیلات خودگردان فلسطین در خصوص کنترل گذرگاه رفح گفت: هیچ گونه اقدامی در نقض این توافقنامه صورت نگرفته است، زیرا مصر هم چنان امضای توافقنامه‌ مذکور را توسط تشکیلات خودگردان فلسطین مشروط به سیطره‌ کامل این تشکیلات بر نوار غزه و کرانه باختری به رسمیت می‌شناسد.

وی در این باره که آیا احتمال امضای توافقنامه‌ صلح بین فلسطین و اسراییل طی سال جاری میلادی بر اساس توافقنامه‌های آناپولیس وجود دارد یا خیر، گفت: ما باید با جدیت هر چه بیشتر این مساله را دنبال کنیم هر چند که شواهد موجود از سختی‌ها و دشواری‌ها در روند مذاکرات بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی خبر می‌دهد، اما آمریکا هم چنان بر امضای این توافقنامه تا پیش از پایان سال جاری میلادی پایبند است و کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا نیز در تماس تلفنی‌اش طی سفر به منطقه به ما تاکید کرد که کشورش در راستای امضای توافقنامه‌ مکتوب بین فلسطین و اسرائیل تلاش می‌کند.

این مقام بلندپایه مصری خاطر نشان کرد: ما بر ضرورت انجام مذاکرات تلفنی بیشتر، دیدارهای گسترده‌تر در سازمان ملل متحد در ماه سپتامبر و هم چنین بررسی گزارش‌ طرف فلسطینی در این دیدارها توافق کرده‌ایم و علاوه بر آن واکنش‌های اسراییل را نیز در این خصوص پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم که این رایزنی‌ها به پیشبرد امور منجر شود.

وی هم چنین تاکید کرد که مصر به طور مداوم در جریان مذاکرات فلسطین و اسرائیل قرار می‌گیرد و حسام زکی سخنگوی وزارت امور خارجه مصر نیز در سفر به رام‌الله با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان کامل این مذاکرات قرار گرفته است.

ابوالغیظ در خصوص عراق و دیدگاه مصر درباره‌ بازگشت این کشور به جهان عرب گفت: عراق از زمان مشارکت در نشست وزرای امور خارجه عرب در سال 2004 تاکنون در راستای بازگشت به جهان عرب تلاش می‌کند و من مطمئن هستم که در زمانی نه چندان دور و پس از بازگشت ثبات و امنیت به عراق، امکان بازگشت این کشور به جهان عرب وجود دارد و بسیاری از کشورهای عربی نیز برای نزدیک‌تر شدن به عراق تلاش خواهند کرد.

وی با اشاره به مشکلات کشورهای عربی در ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عراق، بازگشت ثبات و تحقق مساله‌ داخلی در این کشور را کلید حل این مشکلات دانست که تاکنون با پیشرفت‌های محسوسی نیز همراه بوده است.

وزیر امور خارجه‌ مصر در خصوص نتایج سفر اخیر هیئت دیپلماتیک مصر به عراق گفت: این هیات دوشنبه‌ی گذشته به مصر بازگشت و در گزارشش بر بهبود اوضاع امنیتی عراق تاکید کرد اما قرار است برای بررسی‌های دقیق‌تر بار دیگر این هیات به عراق سفر کند.

وی هم چنین از حتمال سفر قریب الوقوعش به عراق خبر داده و تلاش‌های هیئت مصری را در راستای احساس مسئولیت‌ همه جانبه مصر نسبت به عراق از جمله تلاش برای بازگشایی سفارت قاهره در بغداد دانست.

وزیر امور خارجه مصر در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سفر اخیر به مصر مقامات این کشور را در جریان روند مذاکرات صلح غیر مستقیم بین سوریه و اسراییل قرار داده است یا خیر؟ گفت: هیچ صحبتی از این مساله نشد زیرا این مذاکرات به منزله امانتی است که نباید چیزی از آن گفته شود.

وی هم چنین ابراز امیدواری کرد که بحران بوجود آمده در سودان در پی صدور حکم بازداشت عمر البشیر رئیس جمهور این کشور توسط دادگاه جنایی لاهه از طریق قانع ساختن نمایندگان شورای امنیت در نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد حل و فصل شود.

کد خبر 61875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز