سال۱۳۸۳ زمانی که ۳۶ساله بود، نخستین کارگاه خود را با ۱۵نفر برای تولید انواع فراورده‌های زیتون شروع کرد و حالا کارخانه‌ها و تولیدی‌های متعددی دارد. شرط عجیبی که دکتر «علیرضا نبی» برای استخدام افراد در کارگاه‌های خود گذاشته، داشتن سوءپیشینه است! به همین خاطر اغلب کارگران و کارمندانش مجرمان و معتادان دیروز یا زن‌های بی‌سرپرست هستند.

عليرضا نبي

همشهری آنلاین: او معتقد است چاره رفع آسیب‌های‌اجتماعی در جامعه، ایجاد اشتغال و تأمین نیازهای مادی آسیب‌دیده‌هاست.

ابتدای سال زمزمه‌های حضور دکتر «علیرضا نبی» در محله هرندی به گوش رسید که می‌خواست با راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی، از آسیب‌دیدگان اجتماعی که متأسفانه تعدادشان در این محله زیاد است، حمایت کند. او می‌گوید: «محله‌های قدیمی در شهرهای بزرگ، شناسنامه آن شهر هستند. هرندی هم یکی از این محله‌هاست که متأسفانه امروز اهالی‌اش، در کنار تمام معضلات و مشکلات پیش‌رو، با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کنند و آن بیکاری یا همان ناتوانی در تأمین هزینه‌های زندگی است.» او بعد از یکسال مطالعه جامع و کامل در محله هرندی، تیم متخصصان و کاربلدهای خود را در بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی، صنعتی و حتی اجتماعی به هرندی آورده تا ضمن رصد محله و آشنایی با وضعیت ساکنانش، پایه‌های واحدهای تولیدی ویژه زنان و مردان را در هرندی بگذارد.

مشکل هرندی با غذا دادن حل نمیشود

او می‌گوید: «ریشه تمامی معضلات اجتماعی در محله‌های پایین شهر فقر و بیکاری است. تعدد مراکز کاهش آسیب اعتیاد در هرندی خوب است، اما برای اصلاح وضعیت و بهبود کیفیت زندگی ساکنانش نیازمند ساماندهی تشکل‌های خیرخواهانه و فعالیت‌های داوطلبانه است. دردی از دردهای آسیب‌دیده‌های این محله با گرفتن ۴پرس غذا در طول یک شب درمان نمی‌شود، اما اگر پول این همه غذای توزیعی در محله صرف ایجاد یک فرصت شغلی شود، می‌توان زندگی را به آنها هدیه کرد.»

نبی سال۱۳۴۷ در مشهد و در یک خانواده پرجمعیت ۸ نفره متولد شد که از نظر مالی در وضعیت بسیار بدی قرار داشتند. اکنون دارای دکترای رشته اقتصاد بین‌الملل است و به‌عنوان استاد دانشگاه فعالیت می‌کند. کارخانه‌دار و از مشاوران مجمع تشخیص بوده و در کنار تدریس، کارشناس صداوسیماست. بانوان سرپرست خانوار زیادی هم وجود دارند که در خانه خود کار می‌کنند و از او دستمزد می‌گیرند.

کد خبر 664561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha