می‌دانید فرزندانتان در حالی که درست بغل دست شما نشسته‌اند ممکن است در حال مصرف ناس باشند و شما روحتان هم خبر نداشته باشد؟ می‌دانید این ماده سبزرنگ نه دود دارد و نه بو، اما مصرف مداومش می‌تواند اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده داشته باشد؟ ناس به سهولت، مثل نقل و نبات، در تهران خرید و فروش می‌شود.

ناس

همشهری آنلاین - فاطمه عسگری‌نیا: «ناس ... ناس مرغوب» صدای مبهمی که به سختی در ترافیک پرهیاهوی میدان ونک شنیده می‌شود، صدای پسرکی لاغراندام با موهای کوتاه‌شده بوکسوری و شلوار شش‌جیب است. در میان جمعیتی که در حاشیه میدان ونک در حال‌ تردد هستند دنبال مشتریان خاص خود می‌گردد.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید 

بسته‌ای چند؟ «‌۱۰۰ گرمی ۵ هزار تومان... مرغوب مرغوبه...» از جیب شلوارش چند بسته پودر سبز رنگ بیرون می‌آورد، فارغ از هر ترس و نگرانی، چرا که معتقد است «فروش ناس آزاد است! ‌» 

روز که به سمت غروب می‌رود، سرو کله مشتریانش هم پیدا می‌شود. اغلب کارگران ساختمانی افاغنه‌ای هستند که در همین حوالی مشغول کارند. در چشم به هم زدنی حدود ۵۰ بسته را می‌فروشد و با خنده می‌گوید: «ناس اینجا روی زمین نمی‌ماند.» صدای خنده‌اش در میان بوق ممتد خودروها گم می‌شود. سرکیف است و همین ما را برای گفت‌وگو با او ترغیب می‌کند. نامش «نادر» است. ۲۱ ساله. ۶ سال می‌شود که ساکن ایران است.  در حالی که بسته‌ای را باز می‌کند و از آن پودر سبز رنگ زیر زبانش می‌گذارد، می‌گوید: «بازار اصلی ناس در بازار حضرتی و دور میدان مولوی است. ما فروشنده‌های ناس هستیم که در خیابان‌های شهر پراکنده‌ایم و در میادین اصلی اغلب مشغول فروش هستیم. درست است عمده طرفداران ناس را افاغنه تشکیل می‌دهند، اما در بین ایرانی‌ها هم طرفداران خاص خود را دارد.»

اعتیاد نوجوان‌ها؛ بدون بو، بدون دود! | مخدری که محرک است اما ممنوع نیست

از میدان ونک تا تجریش، از آزادی تا چیتگر، از میدان انقلاب تا تئاتر شهر و از راه‌آهن تا میدان بهمن، به گفته نادر، فروشنده‌های ناس هر روز بالغ بر ۵۰۰۰ بسته ناس را می‌فروشند: «خیلی از این کارگرها هنگام برگشت به خانه یا زمان استراحت در محل خوابگاه گذرشان به بازار امین‌السلطان نمی‌خورد، به خاطر همین از دستفروشان ناس مورد نیاز خود را تأمین می‌کنند.» او ماهانه از بابت فروش ناس چیزی حدود ۴ میلیون تومان دستمزد می‌گیرد؛ فقط برای ۴ ساعت کار نیمه‌وقت!

اینجا مرکز خرید و فروش عمده ناس است

تعریف‌های نادر از بازار امین‌السلطان و رونق فروش ناس ما را به این منطقه می‌کشاند. صد قدم مانده به بازار قدیمی، جمعیت زیادی از مهاجران افغانستانی دیده می‌شوند. با چمدان‌هایی بزرگ و کوچک که سوغات اغلبشان مواد غذایی تهیه‌شده از بازار مولوی‌ست. زن و مرد، پیر و جوان، هرکسی سایه‌ای کوچک پیدا کرده به آن پناه برده‌اند و برخی‌ها از فرط خستگی در میان چمدان‌ها خوابشان برده است. کمی جلوتر، در ورودی بازار حضرتی، تعداد دستفروشان ناس آنقدر زیاد است که آدمی را میخکوب می‌کند. بساط‌های کوچک و بزرگ ناس روی زمین، در میان حجره‌های بازار و هر گوشه و کنار که چشم بیندازی دیده می‌شود. روی بسته‌های وارداتی ناس، به انگلیسی، نوشته شده آن را زیر لب بگذارید و لذت ببرید! حالا چه لذتی؟ سرخوشی ناشی از ناس بنا به اذعان معتادانش با چنین حالاتی توصیف می‌شود: سرگیجه، تغییر ناگهانی فشارخون، لرزش بدن و از بین رفتن تعادل رفتاری و حرکتی!  

در میان دستفروشان و دلالانی که در این بازار رفت و آمد دارند، عده‌ای برای خود صاحب‌منصب‌اند و به احترامشان کسی روی حرفشان حرف نمی‌زند، «یار جمال» یکی از این صاحب‌منصبان دلال در بازار امین السلطان است. با ریش‌های بلند و مواج، تیشرتی گشاد و شلوار پلنگی هشت‌جیب. خط و خال مهرشده بر بازوهایش بر ابهت او افزوده. وقتی درباره فروش ناس دربازار امین‌السلطان می‌پرسیم، با نگاه زیر چشمی براندازمان می‌کند و دستی بر محاسن مرتبش می‌کشد و با بادی که به ته حلقش انداخته می‌گوید: «امین‌السطان مرکز خرید و فروش ناس است. البته داخل مغازه‌های بازارچه، کیف و کفش، پارچه، ساک و چمدان، حبوبات و انواع چای خشک هم عرضه می‌شود، اما جنس ثابت همه کسبه ناس است. حالا که مغازه‌ها تعطیل‌اند، خریداران  ناس بیشتر شده و کسب و کارها بیشتر از گذشته رونق گرفته است.»

اعتیاد نوجوان‌ها؛ بدون بو، بدون دود! | مخدری که محرک است اما ممنوع نیست

امرار معاش از راه فروش ناس

«مالک» هم فروشنده ناس است و به گفته خودش، سال‌های زیادی است که از این راه امرار معاش می‌کند. او اهل کشور افغانستان است و می‌گوید: «ناس همه‌جا پیدا می‌شود، اما ناس‌هایی را که من می‌فروشم از افغانستان می‌آورم و بسیار مرغوب‌اند. اما هستند فروشنده‌هایی که این ماده مخدر را از استان‌های مختلف کشور از جمله «کرمان» و «اصفهان» تهیه می‌کنند و در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند.»

بازار ناس اینجا حسابی داغ است. آن هم آزادانه و بدون ترس از هر قانونی. فروشنده‌ها می‌گویند سال‌های گذشته خیلی سعی کردند ناس را نوعی مخدر اعلام کنند تا خرید و فروشش در بازار محدود شود، اما شدنی نیست؛ چراکه ناس سیگار افغانستانی‌هاست و افاغنه معتقدند ناس دندان‌ها را محکم می‌کند. احمد که این نظریه را درباره ناس مطرح می‌کند خودش دندان‌های زنگارگرفته و نامرتبی دارد، اما باز تاکید می‌کند که ناس مصرف‌کنندگان را سرکیف می‌آورد.

چرا ناس خاطرخواه دارد؟

البته، این‌طور که افاغنه می‌گویند، ناس به خاطر نداشتن دود انتخاب اول مشتریانش است. به گفته احمد، ناس هم مانند سیگار «نیکوتین» دارد، اما نیاز به دود کردن نیست و برای همین مشکلی برای ریه‌ها ایجاد نمی‌کند. همین مزیت است برای کسانی که اولاً با دود مشکل دارند دوما در محیط کار یا خانه نمی‌توانند سیگار مصرف کنند. که جوان‌های ایرانی از این دسته‌اند.»

از همه اینها که بگذریم قیمت مناسب ناس در برابر سیگار، دلیل دیگر استقبال از این محصول افغانستانی است. به گفته احمد: «پاکت‌های سیگار حداقل بین ۸ تا ۳۵ هزار تومان قیمت دارند، در حالی‌که ناس فقط ۵ هزار تومان است. یک بسته ۱۰۰ گرمی ناس برای ۲ روز کافی است و مصرف‌کنندگان با ۵ هزار تومان می‌توانند مواد ۲ روزشان را تأمین کنند.»

درست است این ماده بیشتر از سوی افغانستانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در میان خریداران ناس، جمعیت جوان  و حتی نوجوان‌های ایرانی هم کم نیست. بچه‌هایی که ناس را انتخاب کردند چون قابلیت استعمال بدون دود کردن را هم دارد؛ کافی است ناس را زیر زبان بگذارند در حالی که کنار خانواده نشسته‌اند! بازار داغ ناس‌فروشی در سایه کرونا نگران‌کننده است. بازاری که سال‌های سال در یکی از آسیب‌خیزترین محله‌های شهر تهران دایر است و این روزها بوی اعتیاد هم می‌دهد.

آیا ناس اعتیادآور است؟

سال‌های سال است اعتیادآور بودن ناس محل بحث و اختلاف نظر خیلی از کارشناسان است و همین مسئله باعث شده تا طرح‌های پلیس در جمع‌آوری بساط ناس‌فروشان اغلب ابتر بماند. «احسان حسینی»، کارشناس حوزه موادمخدر، می‌گوید ناس به واسطه داشتن نیکوتین و حالت شادی‌آوری که به فرد مصرف‌کننده می‌بخشد مورد استقبال قرار می‌گیرد و مصرف مداوم آن فرد را به سمت کشیدن سیگار و تجربه سایر موادمخدر ترغیب می‌کند. یکی از خطرهای فروش آزادانه ناس در شهر، تهدید نوجوان‌هاست. بچه‌هایی که به راحتی می‌توانند این مواد را در کنار خانواده بی‌آنکه کسی متوجه شود استفاده کنند و سرخوشی حاصل از آن، مصرف این ماده را از سوی آنها بیشتر و بیشتر کند. مسئله‌ای که متأسفانه از سوی مخالفان اعتیادآوری ناس به هیچ‌وجه جدی گرفته نمی‌شود.

مخدری که محرک است، اما ممنوع نیست

«احمد فرجی» درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید ناس یک مخدر محرک است، اما از آنجا که در لیست مواد ممنوعه قرار ندارد، بدون محدودیت خرید و فروش می‌شود.

او مواد تشکیل‌دهنده ناس را توتون، تنباکو و آهک برشمرده و معتقد است این ماده قلیایی نوعی محرک است و باید عرضه آن در جامعه محدود شود، چراکه متأسفانه اغلب مشتریان این مواد نوجوانان و جوانان زیر ۳۰ سال هستند که با استعمال مفرط این مواد که قیمتش از سیگار هم کمتر است، دچار مشکلات مختلف سلامتی می‌شوند.

او سهولت دسترسی را نخستین تهدید جدی ناس برای جامعه می‌داند و هشدار می‌دهد: «عرضه گستره این مواد در جامعه، ارزان بودن آن و همچنین بی‌بو و بی‌دود بودنش باعث می‌شود که بچه‌ها زیر پوستی در کنار پدر و مادر به مصرف این ماده محرک اعتیاد پیدا کنند و اعتیاد به ناس مقدمه اعتیاد به مواد روانگردان خواهد بود.»

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه جرم محسوب نشدن خرید و فروش ناس ریشه در یک خلأ قانونی دارد تأکید کرد: «‌ناس کالای قاچاقی است که به راحتی در مغازه‌ها و توسط دستفروش‌ها به فروش می‌رسد. از طرف دیگر، با توجه به موضوع تأثیرپذیری افراد در اعتیاد از گروه همسالان، ناس زنگ خطری در بین این گروه برای سوق یافتن آنها به سایر موادمخدر است. بسیاری از خانواده‌ها نسبت به مضرات ناس آگاهی ندارند و تصور می‌کنند که این ماده مخدر نبوده و اعتیادآور نیست.»

کد خبر 681661

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 205
  • نظرات در صف انتشار: 70
  • نظرات غیرقابل انتشار: 304
  • مهدیه IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    عالی است 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      چی عالیه الان متاسفم برات
    • جابر IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      لایک
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      20 30
      متاسفانه ...آهک داره...بدرد...من نمیخوره...
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    ممکن است این ماده ی گیادهی مشابه کشت ماریجوانا ی امریکائی باشد.
    • مجید IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      از ترکیب تنباکو و آهک و ... درست میشه
  • علی IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    سلام این مواد مخدر چند سال پیش که افغانی های زیادی اومدن ایران تقریبا ۱۵ سال پیش این مواد رو با خودشون آوردن و دست ساز هم هست کسانی که اعتیاد دارند به سیگار و هر مواد دیگر صحبت که میکنن میگن ترک ناس سختره و مورد داریم طرف سیگار و تریاک رو ترک کرده ولی ناس رو نتونسته ترک کنه
    • فرزاد از گرگان IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      19 17
      نام دیگر ماریجوانا همون سیگاری یا گراس خودمون هست. خسته نباشید
    • عباس IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      35 8
      بنده خودم در سربازی متاسفانه درگیر ناس شدم چون قبلش سیگاری بودم و تو پادگان ناس به وفور پیدا میشد ما هم شدیم ناسی ۴ سال کارم بود ترک‌کنم از سیگار خیلی بدتر بود جدا از اون پدر کبد رو در میاره
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    ناس بلی آدم بسوی اعتیادمیبرد
    • سید حسن هاشمی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      36 14
      نه خیر جناب ۱۵۰سال میشه نه ۱۵ سال
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    دستمریزاد به همه ی مسئولین کشور که اینطور آرامش و امنیت ما و نووجوانانمان را بازیچه ی مهاجران افغان قرار می دهند احسنت به شما ها
    • IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      متاسفانه مصرف ناس در فرهنگ جنوب کشور کرمان و بندرعباس سیستان و بلوچستان در بین کارگران و حتی بعضی جوانان رایج هست. لزوما از افغانستان وارد نشده. کاش برای ریشه یابی و آگاهی بخشی به مردم از تحریک روحیه فاشیستی استفاده نمی شد. سوال اصلی اینه چرا نوجوان و جوان باید دنبال مخدر و محرک روانی بگرده؟ به این فکر کنید
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      77 17
      احسنت دقیقا
  • روح الله IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    🙁این هم خبر توی دنیا رفتین پیگیر ناس شدین واقعا که بیکاری
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    خدا خیر به شما بدهد. چی می گوید. فقر، بدبختی، بی کاری، نداری، مریضی،بی عدالتی،ودزدی،.. دارد در مملکت ما بی داد میکند. شما، بند کردی به ناس.! ْخدا پدر مادرتا، بیامزد.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      اینم یه بدبختیه دیگه، خیلی کم داریم اینم اضافه شده مردم که آگاه میشن
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    ریشه ی این مواد از پاکستان هست
    • Saeed Azad US ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      22 13
      این مرحله تو فیلمای اصغر فرهادیم قفله.رفیق تو کجا زندگی میکنی؟؟؟
    • مریم IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      30 14
      خودکرده راتدبیرنیست
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      10 4
      این از همه ی بدبختیها بدتره
  • حسین IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    اگه عواقبش .ب اعتیاد منجر می شه .پس باید جزه مخدرها محسوب شود و اصلا چرا باید افاغنه بتونن این مواد را ازاد انه ب مردم‌وجوانان ما بفروشن .متاسفم این هم از لطف برادران افعغانی .
  • ع - ت IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    به هر صورت آهک موجود در آن به مرور زمان باعث سرطان روده می شود
  • م IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    من 33 سال سن دارم متاهل یه دختر پنج ساله هم دارم .عمرمو زحمت کشیدم دنبال هیچ کوفت زهر ماری هم نرفتم .عمرمو گذاشتم رو کار کابینت الان مستاجرم فردا باید کرایه خونه بدم یه هزار تومانی هم ندارم هرجا هم میزنم کار نیست .این چه زندگیه چرا باید اینجوری باشه .الان من باید چیکار کنم مشکلات دیگه قابل تحمل نیست .اونوقت تو اومدی میگی ناس نکشن برو بابا دلت خوشه
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    جمعش کنید ک بیشتر از این زیاد نشه مردم معتاد میشن
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      41 52
      بهت توصیه میکنم اگه حتی 1000 تومن پول نداری پس خیلی تو اینترنت چرخ نزن و کامنت نذار! شلرژت تموم میشه.
  • فاطمه IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    به نظر بیشتر تبلیغ ناس بود!!!
    • Sh IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      23 2
      عزیزم نکنه توقع داری تارک دنیا شه اینقدر بخیل نباش لطفا مگه شارژ اینترنتش کفاف اجاره خونش میشه که اینجوری میگی
  • رضا IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    من سالها ناس مصرف کرده ام ،درسته ماده مخدر نیست ولی اثرات جبران ناپذیری داره ،من لثه هام بخاطر مصرف این ماده و مواد مخدر دیگر خراب شده، فشار خونم بالا رفته و بدتر از همه اینها شخصیتم رو از بین بردم ،ولی خدا رو شکر الان ۳ سال هست که مواد مخدر مصرف نمیکنم و زندگی عاری از هرگونه نیکوتین،الکل و ماده مخدری را تجربه میکنم
    • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      37 9
      چجوری ترکش کردید؟لطف کنید بگید ممنون میشم
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    سید اسماعیل فراون خوراک افغانیها
    • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      18 4
      احسنت به شما
  • هم وطن IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    48 15
    اگر فردی اعتیاد به ناس داشت چه اقداماتی خانواده برای ترک او انجام بده؟
  • رز IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    97 15
    مسئولین خوابن
    • H IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      11 4
      دعا
  • Javad IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    یه بوی گندی میده که حالت بهم میخور
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      8 3
      بله خواین اونم چه خوابی کی بیدار میشن خدا میداند
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    82 63
    شعر میگی بابا ناس چه ربطی به اعتیاد داره واس ترک سیگار
  • امید IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    87 31
    از یه نوع تنباکو وآهک تولید میشه که بسیار بوی بدی داره واول لثه ها رو ازبین میبره ،طبعشم بسیار سرد هست و کسانی که زیاد مصرف میکنن خیلی مضر هست برای سلامتیشون
    • احمد IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      58 8
      بدترین چیزه به هیچ وجه خوب نیست باعث سرطان و لقی دندان و فشار خون و.... میشه
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      12 4
      باعث ایجاد سرع هم میشه
  • علیرضا IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    90 8
    اتفاقا بو داره خیلی هم ناجور
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    98 12
    هر ماده ای گران یا ممنوع شود گرایش به مواد پرخطر تر بیشتر می شود، جای سیگار رو ناس می گیره، جای تریاک رو شیشه و کراک می گیره، بدتر میشه و بهتر نمیشه
  • AM ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    اقایون کلاهتون بندارین بالاتر
  • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    61 9
    نگفتید باعث چه بیماری‌هایی میشود
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    80 19
    اینم گزارش بود گذاشتین نوجونای مارو از راه به در کنید
    • رضا IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      26 30
      فقط فشار خون رو میبره بالا
    • IR ۰۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      19 5
      سرطان روده
  • Morteza zoghi NO ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    من مصرف نکردم اما تحقیقشو داشتم ناس با سیگار فرق زیادی نداره ضرر کمتری هم داره اگه قرار باشه به ناس گیر بدید جمش کنن باید به سیگار هم بتازید ولی این کارو نمیکنید چون سیگار پشتش سرمایه دار هست هیچ وقت جم نمیشه ولی ناس نه همیشه به این افراد حمله کردید مثل کسایی که بساط میکنن وسط خیابون خرت و پرت میفروشن ولی با سرمایه داری که از مالیات فرار میکنه کاری ندارید
    • یاسی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      12 5
      دمت گرم واقعاااااااااا خیلی قانع کننده بود دقیقا همینطوره 👌🏻
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    سلام ترکیب ناس آهک وتوتون تنباکو هست هیچ چیزی خاصی ندارد بعداز ۳۰ بار مصرف صورت رو خشک وجمع می‌کند ودندانها رو سیاه خراب که دهان انسان رو شبیه غار سیاه وحشتناک می‌کند اعتیاد ندارد
    • Abolfazl IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      48 7
      ناس بعداز چند سال مصرف بدون دستمال باعث سیاه شدن قسمت پایین دندان نزدیک به لثه میشود،
    • مهدی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      36 9
      خداوکیلی برید این موادفروشهای هروئين راجمع کنید اومدید گیر دادید به ناس؟
    • حسن IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      6 1
      آفرین. حق گفتی واقعا
  • هاشم IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    75 9
    خیلی مخدر خطرناکی هست بدبو حال بهم زن باید ریشه ناس بردارن از بین جوانان و مملکتمون
  • فرامرز IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    81 39
    با اینکه اصلا از ناس خوشم نمیاد و حالم ازش بد میشه اما اگه ناس مخدر باشه پس سیگار هم مخدره اما شما نویسنده محترم بهتره قبل از اینکه ناس رو مخدر بدونی بهتره اول بدونی ناس از چی درست شده،از بس که سیگار گرون شده بیشتر مردم به دلیل اینکه ناس هم مثل سیگار از توتون درست شده‌ و نیکوتین داره به‌ سمت ناس گرایش پیدا کردن وگرنه نه ناس مخدره و نه توتون میتونه مخدر باشه
  • ت۱۷ IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    این یه سممممممممممیه که نگو پدر لثه ی آدمو درمیاره خیلیهارو دیدم پدر لثشون دراومده دندوناشون به فنا رفته یعنی راحت سرطان دهن رو شاخشه پونصد برابر بدتر از سیگار و قلیانه
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 3
      کشیدن سیگار ومصرف ناس یعنی حماقت
  • خادمیان IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    آهک موجود در ناس باعث نابودی دندان و لثه فرد مصرف کننده میگردد. مصرف کننده ناس باید پس از استعمال ناس آنرا تف کند که معمولا هرجا باشند آنرا تف میکنند که هم منظره ناخوشایندی دارد و هم به سلامتی دیگران آسیب میرساند. در واقع چندش آورترین ماده مخدر هست.
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      52 5
      دقیقا دندان ها رو لق میکند ولثه ها خونریزی بد چیزیه
  • کوروش IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    42 23
    من دیدم درکوره های آجرپزی افغانیها مقدار زیادی تنباکوی برک خشک نشده یا خیس شده آنقدر ورز می دهند تا شیره اش گرفته شود و به همراه آهک کوره مخلوط و میگذارند تا جا بیفتد معمولا یک هفته ..هرترکیبی که تنباکو دارد به وسیله همین آهک تخمیر یا آزاد می شود ..اگر قرار به منع هست باید آدامس یا قرص نیکوتین را در داروخانه ها هم منع کنند بیشتر کالای پزشکی ها از همین راه اموراتشون میگذرد .
  • مریم علی پور IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    اتفاقا یکشنبه همین بازار تجریش بودم، پلاستیک اش منو جذب کرد ببینم چیه! گفتم آقا اینا چی هستند؟ گفتن تنباکو.دیدم با عقل جور در نمیاد آخه تنباکو مگه سبز رنگه. همینو ازش پرسیدم. بهم گفت بیا جلو سر پلاستیک و باز کرد و من بی خبر از همه جا، گفت بو کن. منم بو کردم، چه بوی بدی داشت. دو تاشون خندیدن. دیدن هنوز بوق ام یکیش گفت ناس هست این ، ناس با خنده بهم گفت. و افسوس خوردم برای مملکت ام برای جوان های وطنم....
    • ناسی IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 8
      مریم خانم چه کاریه که بری بازار و بخوای از هر چیزی سر دربیاری مقام انسانیت رسیدیم مگه چیه
  • بهزاد US ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    65 10
    سلام اول اینکه ناس درست شده از ترکیب پودر اهک و توتون هستش واینکه افاغنه زیاد کار میکنن علتش مصرف پاس هست .درسته بو نداره یا دود هم نداره ولی اول این که باید توی یه دستمالی مثل کاغذی ریخته شه . زیر زبون گذاشته شه ولی یه حالت و عادت خیلی بدی داره من دیدم همه مصرف کننده هاش هر ۴ تا ۳ دقیقه باید اب دهان شونو بیرون بندازن و خیلی حال ادم و خراب میکنن من طبق مصرف کارگرهای ساختمانی که داریم خدمت تون عرض کردم
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    33 28
    خندم گرفته میگه ناس محرک هس😂😂😂😂😂
  • علیرضا IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    55 26
    کار افغانیاس
  • ناشناس IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    49 29
    ناس خرید و فروشش در کل جهان ازاده و هیچ کشوری اونو جزو مواد مخدر ندونسته، جلوی خرید و فروش ازاد ژلوفن رو میگیرن ولی با ناس کاری ندارن... چون یه چیزی مشابه سیگار و قلیونه... و اینک مختص مردم افغانستان نیست از چین گرفته تا امریکا این مواد تو بسته بندی های متفاوت فروخته و استفاده میشه.
  • ادم IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    89 40
    چه موادی واعتیادی که بعضی افغانها در ایران توزیع کردن وچه خانواده ها که از هم نپاشید ضرر وزیانی که به ایران زدن تا بحال چند برابر جنگ تحمیلی است وهمچنان ادامه دارد ومرزهم باز می ایند وهر کاری که بتوانند انجام می دهند کاش مانند دیگر کشور ها در کمپ نگهداری میشدند
    • هموطن IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      7 4
      چرا پس کاری برای دلالان سیگار و شیشه و تریاک نمیکنی نخبه
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    97 27
    خدا،بزنه،ریشه هرچه مواد،فروش،ومواد کشه،خواه،شیشه وتریاک،یاناس،وامثالهم،
    • سید IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      89 42
      ما اگه توی کشور اونا بودیم مثل داعش سر ایرانیا رو میبریدن. باید همشون رو بیرون کنن
    • الاا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      38 44
      جمع کنید خودتونو همش افغانی، افغانی میکنید نه ایران به افغانستان لطمه نزده که حالا واسه کشور بیچاره افغانستان که جنگ زده هست براش شاخ شدید😡
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    66 14
    کی گفته بو نداره یه بوی گندی داره که حالتو خراب میکنه
    • نوید IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      25 37
      سید یادت نره اونا آریایی هستن
    • مریم IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      16 53
      ناس ضررنداره که کی گفته مخدره
    • محمد IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      52 38
      برادر من اونا هم انسانن درسته که بعضیاشون این طورین چون جنگه و تو در زمان جنگ طولانی نبودی مشکلاتو نمیدونی پس بدون چی میگی اول فکر کن اونا ۴۰ ساله جنگ دارن ولی ایران فقط۸سال جنگ داشت که الان ۴۰ ساله دارن ازش تعریف میکنن بدون چون درگیر جنگن فرهنگ و سوادشون دچار مشکل میشا
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      34 28
      داداش شما یک بار میومدی افغانستان من میبردمت جاهایی که ایرانی زندگی میکنه نشون بدم مغازدار یا مشاغل دیگه
  • حسین سلیمانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    30 4
    ناس دندون ولثه خراب میکنه احتمال سرطان لثه دربزرگسالی شایعه
  • یاسین IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    46 4
    واقعا ناس اعتیاد داره و ترک کردنش خیلی خیلی سخته بنظرم هیچ وقت مصرف نکنید
  • مجتبی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    45 6
    درود به شرف نویسنده و تهیه کننده این مقاله. فقط به نوجوانانتون آگاهی بدین. آگاهی آگاهی آگاهی
  • بابک IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    23 29
    عین تنباکو هست فرق نداره.چیز مهمی نیست مخدر هم نیست .تنباکو هست.مخدر به مواد افیونی میگن داداش.
  • سعیـد ــ اس IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    29 13
    روی هر چیزی انگشت بگذارند مطمئن باشید میخوان گرونش کنند....!! این ناس هم جزو همون اقلامه که هنوز قیمتش نسبت به دخانیات و مواد مخدر، فوق‌العاده پائینه و بهترین راه گران کردن هرچیزی توی این مملکت اینه که اول شایعه میشه، بعد چندتا گزارش در موردش به چشم و گوش میرسه پس از آن ناگهانی آن کالا کمیاب، نایاب و بدون هیچ زحمتی گـــــــــــران خواهد شـــد..! حد اکثر تا ده روز دیگه، همین قیمتی که در گزارش برای این ماده محرک بسیار چندش آور گفته شد، بین ۳ تا ۷ برابر گرانتر خواهد شد..! متشکرم.
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    54 12
    گل بود و به سبزه نیز آراسته شد .بعله وقتی سیل مهاجران افغانی به کشور گسیل می‌شود. آداب و رسوم خود را نیز به ارمغان می‌آورد. ناس هم یکی از مصارف آنهاست که در بین ایرانی ها رواج یافته.
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      11 9
      احسنت. دقیقاً
    • مخدومی IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      4 6
      همش بگردن افغان ها نیندازید چرا که دراستان های خراسان بلوچستان وهرمزگان از قدیم مروج بوده واستفاده میکردن
  • علی IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    55 10
    لعنت به مواد مخدر .لعنت به کسی انرا روز اول در دست مردم قرار داد
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    47 6
    خدایا می شود روزی بیاید که که هیچ اثری از این مواد مخدر وافیونی که زندگی‌های مردم را به بازیچه گرفته وجوانان پا ک را به ورطه نابودی میکشاند اثری نباشد به امید وآرزو ی چنین روزی
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    29 4
    متاسفم
  • یاس IT ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    21 12
    آقایون ناس تنباکو ویه مقدار آهک داره. مخدر نیست.اگه بندازی فقط اول سرت گیج میره. نباید آب دهنتو قورت بدی که حالت خرا میشه. در کل چیز خوب نیست. بو هم داره که بوی خوبی نیست البته پاکستانی‌ اش هست که معطره وبوی مصنوعی داره. من مصرف میکنم بجای سیگار ولی قطعن توصیه نمی کنم
    • ای خدا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      11 3
      باعث سرطان لثه و روده و لق شدن دندان ها هم میشه
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    24 8
    بیچاره پدر مادرها
    • محمد همراه IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      11 4
      ناس آب بدن را کم میکند روزانه. 5. یا 6 بار استعمال. ناس. یک. لیوان آب بدن را کم می‌کند.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    39 2
    ریشه هرچی موادفروشه خشک بشه
  • محمد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    37 3
    میخواستم سیگارو را ترک کنم،یک نفر گفت با ناس میشه ترک کرد،،،منم رفتم از این پلمپ شده ها اسمه خوبی داره،،،،گرفتم،،،گذاشتم زیره زبونم،آب دهان رو باید بندازی بیرون،،ولی من اب دهن،،،،خوردم،،خب نمیدونستم،،،معده درد و شکم درد منو بیمارستانی کرد،،در کل هیچ کدومش بدرد نمیخوره
  • ایران من IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    47 18
    این ا رمغان حضور افغانها است
    • ایرانی IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      14 22
      آخی چقدر هم ایرانی ها موادی نیستند
  • محمدرضا IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    32 16
    بنظرم طرح چنین موضوعی خودش میتواندنوعی هوس راتحریک کند که برای یکبار هم شده ناس استفاده کنم نظر است دیگر من که تا الان بدم میامدازناس با گزارش شماتشویق شدم امتحان کنم میدانم چاپ نمیکنید
    • سید شهاب IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      9 10
      تو خراسان پره ربطی هم به افغانستان نداره مخدر هم نیست
  • ندارد IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    28 10
    خیلی متاسفم برای خودم که تو مملکتی زندگی می کنیم که مواد مخدر مثل نقل ونبات پخش میشه کسی جلوش نمی گیره
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    30 4
    همون آهکش برای نابودی کافیه
  • حمید IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    17 18
    آخه کی ناس مصرف می‌کنه خنگ خدا،چهارتاافغانی بدبخت ی ذره استفاده میکنن،بجای سیگار
  • چنگیز IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 5
    هرچیزی که بچه هانمیدونن متاسفانه رسانه ها و فضای مجازی یاد اونا میدن
  • مهرزاد IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    16 3
    به قول افغانی ها که میگن، توی ایران اگر ناس نباشه کار نمیشه، افغانستان اگر ناس نباشه جنگ نمیشه، 😂😂
  • MR.N IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 1
    دمتون گرم که در موردش توضیح دادین حالا اگه زحمت می‌کشیدی آدرس نمی‌دادید که کجا داره و چه قیمتیه بهتر نبود
  • تمنا IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 2
    خیلللللللللل بد است
  • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 0
    سلام ناس ریشه کهنی دارد من ۵۰ سال سن دارم از همون زمان ناس وجود داشت الانی نیست
  • سهراب IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 2
    دیگه مواد هم گرون شده مردم رو آوردن به ناس
  • بی نام IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 2
    سلام بخدا سرش پلاستیک که باز میشه حال آدم بهم میخوره نمیدونم چرا جلوشو نمیگیرن آدم های بی فرهنگ از ناس استفاده میکنن
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 1
    خیلی ممنون از نویسنده که به مردم آگاهی میدید
  • ناشناس IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    16 3
    دوست عزیزناس نه تنها دندان محکم نمیکند بلکه لثه هاراازبین میبرد ودندان خودبه خود ازجاش درمیاد ودوم اینکه ناس زخم معده سرطان لثه ودهان سرطان ریه میاره وهیچ کیفی نداره به خدا خوب نیست استفاده نکنید من از هیفده سالگی معتاد ناس شدم العان چهل سالم هست نمیتوانم ترکش کنم به خدا دوساله ارزوی خوردن یک لیوان نوشابه رادارم نکنید به جونیتون رحم کنید
  • تورج IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    11 3
    یک مخدر دیگر که جامعه از آن تقریبا بطور کامل مغفول مانده بازیهای کامپیوتری است . رفتار نوجوانان و حتی کودکان معتاد شباهت معنا داری با رفتار افراد معتاد دارد .
  • لیلا IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 14
    خب ناس با سیگار چه فرقی داره؟ سیگار مگه آزاد نیست؟ بااینکه سرطان زا هست؟
  • ۷۹۲۱۱۱۶۲ IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    20 5
    سلام ناس اصل افغانستانی تشکیل شده از تنباکوی خشک که رطوبت نرسیده بهش وخاکسترپوست درخت خاص که پوستش را خشک کرده واتیش میزنه و اون خاکستری با تنباکو مخلوط کرده همراه با مقداری آب حالا قابل استفاده است خیلی گیرایی بالای داره واصلا بویی نداره و دهانت صد بار استفاده کنی بو نمیده به هیچ وجهی دندان ولثه ها راخراب نمیکنه همه سفید وسالم می‌ماند اما تو ایران چون خاکستر پیدا نمیشه بجای آن از آهک استفاده می کنند که باعث بوگرفتن دهان وسیاه شدن دندان وتخریب لثه می‌شود. لطفا از چیزی که اطلاعات ندارید اظهار نظرنکنید مصرف آن تا یکسال می‌توان ترک کرد اما بعد ش خیلی سخت است ضررش اینکه هیجانت بالا می‌رود دیگه مثل موادمخدر ها از حالت طبیعی خارج نمی شوی .ناس چون فشار خونت را بالا وپایین میکنه این حسو داری درواقع با مصرف ناس درهمان لحظه فشارخونت را بالا وپایین میکنه که باعث هیجان واحساس شادی میکنی ناس اصل افغانستانی این خصوصیات داره گرچه در ایران مقداری ترامادول آسیاب کرده ودر مخلوط تنباکو واهک اضاف میکنن که نعشه گی آن بالا برود وطرف وابسته به آن شود جهت اطلاعات بیشتر گفتم تاروشن شوید
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    34 9
    جالبه یک فروشنده دوره گرد ۴ میلون در آمد داره من بازنشسته ۶ تومن ...بزنیم تو کار ناس
    • خدا لعنت کنه هر کی که اورد به ایران IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      6 5
      لعنتشون کنه
  • IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    18 3
    خدالعنت کنه هرکسی که این چیزارو میارن ومیفروشن وقتی بده حلوشونوبگیرن
  • بینام IR ۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    25 6
    چرا افغانی ها ناس میفروشن وکسی نمیتواند آنها دا منع فروش کند
  • zari IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 3
    ممنون...خیلی مطلب جالب و کاربردی بود.من نمونه ی بارزش رو توی نزدیک ترین فرد خانوادم دیدم و باید بگم خیلی شرایط بدیه.
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    18 3
    فقر برابر با کفر است اینو حضرت علی میگه اگر دین و ایمان دارید کاری برای این مملکت انجام بدین اگر وجدان دارید یکم هوای جوانها و داشته باشید ما جوانیم نه میتوانیم ازدواج کنیم نه خونه داریم نه ماشین به کی باید گفت حالم روزمونو ؟ خدا لعنت کنه باعث و بانی بدبختی مردم رو که فریاد رسی نیست ....
  • محمود IR ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    18 2
    سلام اوقات خوشی میتوان باشد برای افرادی که استعمال دخانیات ومخدرات دارند در کل ناس اصلی در بازار به ندرت پیدا میشود واین ناس در بازار تقلبی است استفاده از این محصول بهداشت جامعه را به خطر انداخته است زمانی که محتوای ناس به زمین انداخته میشود گردش در فضای آسمان پراکنده میشود و به حلق شهروندانمان فرستاده میشود و هیچ شخصی بی نصیب از زیان این ناس در امان نیست،ناسی که با بزاق دهان در پیاده رو ها وخیابانها انداخته میشود وبا باد پراکنده وبه حلق آدمیان وارد میشود
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 6
    واقعا که این متن انگار برای تبلیغ بود خدا ریشه موادفروش را نابود کنه
  • j IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 6
    ناس ترکیبی از آهک وتوتون هستش که افغان ها از اون استفاده میکردن وحالا بین ایرانی ها رواج پیدا کرده،خدارحم کنه خیلی چیز کثیف و مزخرفی هستش
  • زهرا IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 1
    تورخداموادوجم کنین الان پسرم ۲۲ساله هس معتادهرویین ای دولت موادوجم کن بلکه پسرم و همه موادیها ترک کنن
  • حسین IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 1
    متأسفانه نویسنده مقاله ناخواسته و ناخودآگاه، با دادن نشانی محل فروش این ماده‌ی دخانی به نوعی باعث فروش و ترویج بیشتر این ماده‌ی محرک شده است! لازم است در تهیه‌ی گزارش به این امر مهم توجه شود. سپاسگزارم...
  • ناشناس IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    15 0
    کی میگه بدونه بو هست من یکی از دوستانم مصرف می‌کرد از کنارش که رد می شدم بوش رو متوجه می‌شدم تازه چشم ها رو هم قرمز میکنم
  • NL ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 1
    ناس تو هند زیاد مصرف میشه تو فیلم شعله آمیتا باچان مصرف میکنه و جبار سینگم که لحظه ای میندازه بالا.
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 0
    وقتی نمیدونین نظرندید
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 4
    یه روزی افغان ها مسخره میکردن حالا همه شدن ناسی
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    10 3
    سلام .نظر بنده این هست اگر شرکت سازنده سیگارو جم کنند همچی درست میشه خود سیگار زمینه هر نوع احتیاد هست
  • مهدی. IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    16 13
    آقا ما افغانستانی هستیم یعنی چی افاغنه این حرف تون اصلا درست نیست #نه به نژاد پرستی
  • امیر IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    13 7
    چندش ترین محرک دنیا
  • معین IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    11 2
    اکثرن افغان ها مصرف میکنن و جوونی که به بخواد به ناس معتاد بشه هر چه زودتر باید به سرنوشت مورد نظرش برسه :|
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 8
    پلیس یران در رابطه با کنترل وکشف مواد مخدر شهید میدهد چرا بعضی میخان کاری کنند پلیس ومردم برای مصرف ناس همان سیگار افغان درگیر بشن
  • ناشناست IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 1
    باید جلوی اینکار گرفته بشه ا
  • بدون نام IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 0
    مردم غذا ندارن بخرن شما ها با این اختراعتون چی رو میخواید نمایش بدید
  • مصطفی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 4
    ناس ایرانی ها نمیزنند نعشه گی نداره چرته خیاره آهک دندان خراب میکنه
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 1
    خوب ماهی ۴م بااین گرانی پولی نیست الان کارنیست کارهم باشه ازصبح تاشب ازت کارمیکشن همان ۴م روبه زوربهت میدن
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 4
    تو ایران هم کشت میشه یه برادر افغان میشناختم که تو ساوه زمین اجاره کرده بود و ناس میکاشت
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 2
    خودمونیا.انگاری دشمنی بامن دارین هرچی فرستادم چاپ نشد😂😂
  • اسی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 4
    ناس از تنباکو محلی درست میشه. تنباکو در سایه خشک و بعد پودر میشه و بعد دپو میشه تا به اصطلاح خودشو بخوره و جا بیافته. این کجاش مخدره همشهری....
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 5
    صحبت ازچگونگی مصرف، خرید،وتوضیحات درموردموادمخدربیشترتبلیغ است آخه کمی هم ارباب جرایدبایدرونشناسی بدانندخبرهمینکه سیاسی نبود مجوزی برای اانتشارندارد
  • حسین IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 4
    الان تهران مد شده من از بچگی دیدم ربطی به گراس نداره تنباکو واهک
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 1
    ورزش منظم ومتناسب ومتعادل روزانه هوازی همگانی برای همه سنین وهمه اقشارتنها راه پیشگیری ودرمان به انواع اعتیاد است
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 2
    لعنت بر مسببین اعتیاد جامعه و جوانان
  • راستگو IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 5
    تو این مملکت با این همه مشگلات باید همه مخدرها آزاد بشه شما حالا گیر دادی به ناس.قرص برنج آزاده چه برسه به ناس
  • ای خدا IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 2
    خدا لعنت کنه هر کسی که با زندگی جوون و پیر کسب درامد میکنه
  • بهبود IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 1
    قشنگ و بصورت غیر مستقیم تبلیغ میکنه (هم اونجا که کنار خانواده هستی بدون اینکه کسی بفهمه مصرف میکنی و با نشاط میشی )
  • فرزاد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 5
    یعنی سوژه جالب‌تری نبود...اخخخخخخی
  • حامد پودینه IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 1
    ببینید آقا ناس درسته ماده ای هست که نیکوتین داره و آزادانه داره پخش میشه ولی شادی آور نیست هیچ کنشی نداره،
  • کاربر IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 1
    والا این خبر بیشتر تبلیغش بوده نه دود داره نه بو و قیمتش هم ارزون فقط نمیگی برین بکشین
  • مجید IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 3
    تبلیغ خودشو کرد به همین راحتی .قیمتشو گفت چند روز پنج هزار بسته
  • کیارش IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 3
    تعریف اعتیاد باید به درستی به مردم آموزش داده شود آیا هرچیز اعتیادآور مخدر است؟
  • امیر IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 1
    من با هرنوع ماده مخدری مخالفم ولی ناس رو ول کنید شیشه رو بگیرید که داره بیداد میکند همه جا به وفور هست
  • hassan IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    این ماده مخدر نیست از تنباکوی پودر شده طبیعی ومقدار کمی آهک درست میشه
  • منصور DE ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 6
    تو سوئد همشون ناس میزنند هرکی ازکنارت رد میشه ناس زیر لبشه
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 2
      احسنت درست گفتی
  • محسن IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 3
    یه جوری تعریف کردی هوس کردم امتحان کنم
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    9 2
    به خدااین کارتون بیشترشبیه تبلیغه
  • Ebiking QA ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    8 2
    چه تبلیغی کرد واسه ناس بدون بو. استحکام دندان همش برعکسه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 2
    اگه شما به فکر سلامتی مردمین تریاک سیگار ناس شیشه رو جمع کنید که هیچیکی نره سمتش
  • Gggg IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    7 1
    من سیگار میکشیدم یمدت ترکش کردم‌گفتم ناس بهتره زدم رو ناس .ولی یک مدت ک ناس میذاری و عادت میکنی به ناس گذاشتن عرقت بوی خیلی بدی میگیره .هم عرق بدنت بوی خیلی بد وتندی میگیره و هم دهانت خیلی بوی بدی میگیره .حداقل سیگار دیگه عرق بدنت بوی بد نمیده .
  • لیلا IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 4
    آزاد بودن بهتر از ممنوع بودنش هست چون دیگه بگیر و ببند و هزینه ندارد
  • عباس IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 1
    ناس که بچه بازیه و کلاس هم نداره !!! گل بیداد می‌کنه ....
  • سروش IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    خبر دیگه ایی نداشتی این همه مشکل تو کشور داریم از ناس حرف میزنی
  • فرهاد IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    ناس مخدر نیست نیکوتین یا نوعی توتون است با مقادیر آهک .با آزاد کردن انرژی درون سلولی انرژی زای کاذب است اما مانند سیگار اعتیاد آور است اما بازم میگم مخدر نیست
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    6 1
    خدایا به بچه هامون رحم کن خدایا این دیگه چیه این از کجا اومد دق دقه خرج و مخارج کم بود باید نگرانی اینم داشته باشیم یا صاحب الزمان بیا آقا دیگه خسته شدیم
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 3
    عالی بود ممنونم
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    رفیق تو مملکتی که مردم تو گرونی دستو پا میزنند دیگه کی به فکر ناس هست که چی هست ما میگیم حق ملت ایران این نیست
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    داداچندگرفتی که ناس روتبلیغ میکنی اونای که ندیدندونمیشناسندشمابااین کارتون آشناکردی باناس
  • علی میرزابگی IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    ممنون از اطلاع رسانی شما. ولی بهتر است برای ممنوعیت آن متولیان امر در وزارت بهداشت و سپس نمایندگان مجلس را در جریان قرار دهید تا بیش از این جوانان و نوجوانان را به ورطه نابودی نکشانند.
  • ع IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    مواد مخدر از هر نوعش بده فرقم نمیکنه به جوانیتان به خانواده و خودتون رحم کنید باور کنید گناه دارید خودتون
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 5
    باباجان یک از میلیون هم ایرانیها ناس مصرف نمیکنند،به ماچه که تو هر کاری سرک میکشید،یعنی ما مشکل دیگه جز ناس افغانی نداریم.
    • سعید IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
      0 1
      با سلام، راستش نمیدونم جمعیت دنیا اینطوری هستند یا اینکه فقط مردم ایران؟ بطور کلی از کودکان و نوجوانان گرفته به بالا، برای توصیه وآگاه کردن، از مضرات چیزی که واقعا براشون ضرر و زیان آوره، برعکس اش رو انجام میدن، عجیبه هااا، اسمشم میزارن کنجکاوی،
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    ناس اولین علت سرطانهای دهان است که در کشورهایی مثل هند و پاکستان و بنگلادش و افغانستان که از ان استفاده میکنند بوفور دیده میشود.
  • علی اکبر IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    باسلام ناس محرکی است که روی اعصاب تاثیر میگذارد وترک هم نمی توان کرد از مواد مخدر انسان رابیشتر وابسته خودش می کند
  • رامین IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 0
    فقط همین و کم داشتیم خدا عاقبت ما رو تو این روزگار بخیر کنه...
  • کروش IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    اینجا همه صاحب نظران و دانشمندان جمع شدن در مورد ناس نظر بدن اما جناب های صاحب نظر.... یه سوال از همه دارم میگن ناس رو افغانها ها آورده ؟؟ کی اینو گفته ناس از صد سال قبل هم توی سیستان خراسان بندر عباس وجود داشت ... چون ارزانه الان میخوان رو این هم مالیات بزارند .. ملت پول سیگار شونو ندارد ولی چرا ناس؟ چرا دنبال تریاک نمی روید هفتاد درصد مردم ایران رو درگیر ساخته سراسر بدن رو نابود میکند ... یقین دارم که ناس منفی یک درصد مضرات تریاک گل و ..ندارد ... برید دنبال عرق هایی که سم دارد روزانه ده ها جوان را مسموم می کند و برخی جان می دهند
  • ناشناس IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 2
    سلام دوستان،، این اعتیادی نداره بعدش از سیگار بدتر نیست،،، این از برک توتون درست میشه تنباکو هستش،، بعدش، اعتیادی انجوری نداره،، اول سیگار شما جلشو بگیرید بعد،،، هیچی از سیگار بدتر نیست این اصلا اعتیاد اور اونجوری نیست،،، استفاده نکردی،، حرف الکی درست نکنید،، اعتیاد اصلی سیگار و مواد هست،، الا توشهر پخش شده،،، نه این برگ تنباکو،،،، شما به این اعتیاد میکید،،، واقعا خیلی عقب هستید،، اعتیادش،، اونجوری نیست ادم از خود بی خود کنه ایا از کار زندگی بندازه ادم رو اصلا اعتیاد انجوری نداره،، راحت هم میشه ولش کرد،، حرف الکی درست نکنید از چیزی اطلاعات ندارید
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 3
    منبع ناس ایران مشهد گلشهر هیچ نظارتیم به جمع اوریش نیست و بسیار ماده کثیف است
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    افاغنه ای چی هست دیگه چراافغان نمینویسی بعدشم ناس توکل جهان هست نه تنهاافغانستان
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 3
    میخواد ناس باشه یا هرکوفت وزهرماردیگه این مملکت که اینقده مسئول هستش تویه جامعه اسلامی داریم زندگی میکنیم شروع کرده هرچی فسادو گرونیو دزدی و بیحجابی روجمع میکنه چرا اینطور چیزارو جمع نمیکنه که خانواده هاروازهم میپاشونه جوونا رو بدبخت وبیکار میکنه
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    خدا از اونایی که ناس میدن دست جونا نگذره اصلا یه چیز چندشی هست
  • علیرضا IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    ناس هم اعتیاد داره و هم وسوسه شدید ، این لجن سبز خیلی عوارض های بدی داره . متاسفانه روز به روز هم بیشتر میشه
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    مردم گشنه ناس میخورن
  • نرگس IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    بجای دنبال مقصر گشتن ریشه رو از بین ببرید خریدو فروش رو متوقف کنید این چیزی نیست کاملا گیاهیه شما برید شیشه فروش هاو مافیای کراک و حشیش رو بگیرید
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    ناس بسیار بد بو است تعجب از گزارشی که می گوید بدون بو است. مواد ترکیبی تنباکو و آهک است. تخدیر توهمی ندارد فقط اعتیاد آور است
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    چیزهای دیگه رو جلوشو بگیرن که باعث بدبختی جوون ها و خراب شدن زندگی ها شده
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 2
    ناس بسیار بد بو است تعجب از گزارشی که می گوید بدون بو است. مواد ترکیبی تنباکو و آهک است. تخدیر توهمی ندارد فقط اعتیاد آور است ضررهای ناس: سرطان دهان گلو ریه معده؛ به طور خلاصه باعث سیستم گوارشی و تنفسی می شود
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 2
    سلام.اول اینکه افاغنه چیه؟خوبه به ما بگن ایراننه؟بهتره بهشون بگیم افغانستانیها.دوم اینکه تو شهر های شرقی و جنوب شرقی کشورمون هم این ماده رو مصرف میکنند و هم پرورش میدن.سوم اینکه باید یک نظارت حساب شده بر تولید و مصرف مواد افیونی باید اعمال شود.چه نظارت و شفافیتی به مافیای شرکت دخانیات اعمال میشه؟
  • هادی IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    نیروی انتظامی و دستگاه های مرتبط باید جلوگیری و اقدام کنند.
  • sesh IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 1
    هنو فرق ناس و NT رو نفهمیدم 😐
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 2
    سوغات افغانستان که مهاجران به شدت در ایران دنبالش،خریدش،هستن و ادم های سودجو تولید میکنند بطوری که در خمینی شهر اصفهان چندین کارگاه ساختن دارند خیلی عادی
  • هانیه IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    4 1
    خبرنگارا اینروزا مثل اینکه خیلی بیکار شدن
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 1
    قبل ناس اگر راست میگین برید سیگاروموادمخدر رو جمع کنین ناس دربرابر سیگار ودود قابل مقایسه نیست ضررش خیلی کمتره تا سیگار چطوری شما میگین مخدره... دوما سال‌های ساله که داخل ایران مصرف میشه مخصوصا خراسان ومشهد افغانیها نیاوردنش
  • علی IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    1 2
    سلام دوستان عزیز بخدا ترکش اینقدر هم که فکر میکنید سخت نیست درست است روی اعصاب وروان تاثیر داره فقط دوهفته آراده داشته باشی تمومه من خودم چند سال ناسی بودم اذیت شدم ولی الان راحتم
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    ناس خیلی قدیمه باب میل ایرانی ها نیست
  • بهروز IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 3
    آنکه را عمل ناس بُوَد از بندگان خاص بُوَد....
  • محمد IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 3
    خیلی جالبه میگه ناس یه چیزی مثل سیگاره فقط دود نداره برا همین نگران کنندست و باید ممنوع بشه و فلان اما بذار من بگم چرا ناس نگران کنندس چون بازار خوبی داره اما آزاده نه گمرکی داره اگه از افغانستان بیاد نه مالیاتی اگه تولید داخل باشه اینه که نگران کنندس وگنه من خودم دوسال سیگاری بودن نه ناس مصرف کردم نه علاقه دارم مصرف کنم ولی میگم اگه چیزی تو مملکت ما زنگ خطرباشه ناس نیست سیگاره که از زن و مرد و جوون بگیر گرفتارشن و هر روزم گرون میشه به شدتم سود آوره مردید بیاید از سود سیگار بگذرید جمش کنید چون سیگار و قلیون رایجه بین مردم گاهی این این اشتباه پیش میاد که چیز کم اهمیت تریه نسبت به بقیه ی مخدر ها اما مادر اعتیاد سیگاره درعین حال ضررش از بعضی مواد مخدر ها هم کمتر نیست
  • جواد IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 0
    برقلب فشار می‌آورد
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 2
    این اخبارها خودش باعثه اختلال در ذهن و حتی گرایش از رویه کنجکاوی به این ناسی که من تا بحال ندیدم جوان ایرانی ناس مصرف کند نمیدونم این شایعه هایه خبری چیه و اصلا برایه چه منبعیه یعنی کی پشته این خبر کذب هست
  • امیر IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    2 1
    اول که بوی خیلی بدی داره وخونواده ها ميفهمن بعد به خاطر آهک کبد و معده را نابود ميکنه
  • ملودی melody IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    3 0
    درکش واقعا سخته یعنی چی آخه😐
  • DE ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    5 1
    ناس خواستگاهش از رفسنجان ایرونه.چرا برچسب وارداتی میزنید
  • مهران IR ۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 1
    من میگم ادم ... بکشه ناس نزنه ، الکی ناسو نچسبونید به بچهای تهران من یه جوون ۲۸ ساله با کلی دوست آشنا و کارمم با مردمه تا حالا ندیدم بگه من ناس مصرف میکنم همه میدونن از کجا میاد کیا مصرف میکنن که هیچ کدوم ربطی به تهرانو خیلی از شهرای ایران ندارن
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 0
    فقط ناس کم بود خدارو شکر اونم اضافه شد الان همه چی کاملا تکمیل