آلمان روز دوشنبه اعلام کرد برای جایگزینی هواپیماهای قدیمی «تورنادو» جنگنده‌های رادارگریز اف- ۳۵ شرکت آمریکایی لاکهید مارتین را خواهد خرید.

f-35

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این اعلام در هنگامی صورت می‌گیرد که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان وعده اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو افزایش بودجه نظامی این کشور را در پاسخ حمله روسیه به اوکراین را داده است.

این اقدام بخشی از تغییرات عمیق در سیاست‌های امنیتی آلمان، از جمله تعهد به رسیدن به هدف تامین ۲ درسد هزینه دفاعی پیمان ناتو است که پس از سال‌ها اتهامات در این باره صورت می‌گیرد که این کشور به جبران گذشته‌اش در دوران نازی‌ها، در برابر مسکو بیش از حد ملایم عمل می‌کند.

کریس لمبرشت، وزیر دفاع آلمان در بیانیه‌ای در این باره گفت: «پس از بررسی همه گزینه‌های موجود، من تصمیم گرفتم خرید هواپیماهای اف-۳۵ را به عنوان جایگزینی برای تورنادوها شروع کنم.»

تورنادو تنها جنگنده آلمانی است که توانایی حمل بمب‌های هسته‌ای ذخیره شده در آلمان در صورت بروز جنگ را دارد. اما نیروی هوایی آلمان از دهه ۱۹۸۰ تورنادوها را به پرواز در می‌آورده است و برلین قصد دارد این هواپیماها را در فاصله ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ بازنشسته کند.

لمبرشت گفت اف-۳۵ به عنوان یک هواپیمای جایگزین فرصت‌های بی‌نظیری را برای همکاری با متحدان ناتو و سایر شرکای اروپایی فراهم می‌کند که اشاره‌اش به سفارش‌های مشابه این جنگنده رادارگریز بوسیله بسیاری کشورهای دیگر است.

برلین همچنین جت‌های «اوروفایتر ۱۵» را خواهد خرید که به جنگ‌افزار الکترونیکی ساخته‌شده بوسیله شرکت فرانسوی-آلمانی ایرباس مجهز هستند.

تصمیم آلمان به خرید جنگنده‌های اف‌-۳۵ ضربه‌ای به شرکت بوئینگ است که جنگنده‌های ‌F-18 ساخت آن مورد علاقه دولت قبلی آلمان بود.

این تصمیم همچنین باعث ناراحتی فرانسه می‌شود که نگران این است این معامله برنامه توسعه جنگنده مشترک فرانسوی-المانی را که قرار بود در دهه ۲۰۴۰ آماده شود، به تاخیر می‌اندازد.

لمبرشت برای رفع نگرانی فرانسوی‌ها تاکید کرد که حمایت المان از ساخت جنگنده مشترک ادامه خواهد یافت.

کد خبر 664181

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha