یک مقام غربی و یک دیپلمات آمریکایی مدعی شده‌اند که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد چین برای ارائه کمک‌های نظامی و مالی درخواستی روسیه ابراز آمادگی کرده است.

پوتین و جین‌پینگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، مقامات آمریکایی آگاه به اطلاعات می‌گویند، هنوز مشخص نیست که آیا چین قصد دارد به روسیه کمک نظامی یا مالی به‌عنوان بخشی از برنامه اوکراین ارائه دهد یا خیر.

به گفته این منابع، این ملاحظات در یک تلگراف دیپلماتیک به متحدان در اروپا و آسیا مخابره شده است.

در این تلگراف به‌طور قطعی چیزی مبنی بر اینکه کمکی ارائه شده، ذکر نشده است. یکی از مقامات همچنین گفت که ایالات متحده در این تلگراف هشدار داده است که چین احتمالا تمایل خود را برای ارائه کمک انکار خواهد کرد.

این دو مقام گفته‌اند که تمایل چین برای اجتناب از پیامدهای اقتصادی ممکن است اشتهای این کشور را برای کمک به روسیه محدود کند.

یکی از این منابع گفت: «نگرانی واقعی از سوی برخی از چینی‌ها وجود دارد که دخالت آنها می‌تواند به روابط اقتصادی با غرب که چین بر آن تکیه می‌کند آسیب برساند».

مقامات غرب همچنین در حال نظارت بر این هستند که آیا چین به اشکال دیگر، مانند رای ممتنع در سازمان ملل، کمک‌های اقتصادی و دیپلماتیک به کمک می‌کند یا خیر.

بیل برنز، رئیس CIA روز پنجشنبه به کمیته اطلاعات سنا گفته بود: «شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، از حمله روسیه به اوکراین «ناراحت» است تا حدی به این دلیل که به نظر نمی‌رسد سازمان اطلاعات خودش به او گفته باشد که قرار است چه اتفاقی بیفتد  و به این دلیل که پوتین، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را بیشتر به هم نزدیک کرده است.»

این دو منبع به‌طور جداگانه به سی‌ان‌ان گفتند که شی از این که چگونه جنگ در اوکراین به اتحاد ناتو نیرو بخشیده، عصبانی شده است.

به گفته برنز، رهبر چین همچنین به دلیل «آسیب‌های اعتباری که کشورش از ارتباط با برنامه روسیه در اوکراین متحمل می‌شود و پیامدهای اقتصادی در زمانی که نرخ‌های رشد در چین کمتر از ۳۰ سال گذشته بوده، نگران است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت: «ایالات متحده به دقت زیر نظر دارد که تا چه حد چین یا هر کشور دیگری هر شکلی از حمایت را ارائه می‌دهد؛ خواه این حمایت مادی باشد یا اقتصادی و یا حمایت مالی از روسیه. هر گونه حمایتی از هر جای دنیا برای ما بسیار نگران‌کننده خواهد بود.»

او از اظهار نظر به‌طور خاص در مورد گزارش‌هایی مبنی بر تلگراف دیپلماتیک که ایالات متحده به متحدان ناتو درباره تمایل چین برای حمایت از جنگ روسیه در اوکراین ارسال کرده بود، خودداری کرد.

چین و روسیه ادعای درخواست کمک نظامی مسکو از پکن را رد کرده‌اند.

کد خبر 664201

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    1 0
    نظر شما
  • ناشناس IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
    1 1
    مشخصه که روسیه درباتلاق اکراین فرورفته