یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب ODS لیبرال به رهبری میرک توپولانک، نخست‌وزیر جمهوری چک در انتخابات منطقه‌ای شکست سنگینی را متحمل شد.

خبرگزاری سوییس گزارش داد، بنا به اعلام مقامات انتخاباتی، حزب مخالف سوسیال دموکرات (CSSD) در مناطق 13 گانه انتخاباتی پیش افتاد.

در دور اول انتخابات سنا هم سوسیال دموکرات‌ها در بیشتر حوزه‌های انتخاباتی پیروز شدند. ییری پاروبک، رییس CSSD از توپولانک خواست پیش از به دست گرفتن ریاست اتحادیه اروپا از ابتدای ژانویه 2009 میلادی استعفا دهد. پاروبک گفت: «رای‌دهندگان خواهان تغییر هستند.» در همین حال، توپولانک هم شکست حزبش را پذیرفت.

انتخابات منطقه‌ای آزمونی برای ائتلاف دولتی ODS به ریاست توپولانک با دموکرات‌های مسیحی‌ها و سبزها در نظر گرفته می‌شد. در حالی که ODS فقط به 180 کرسی در پارلمان‌های منطقه‌ای دست یافت، CSSD توانست در انتخابات جمعه و شنبه اکثریت را در همه 13 منطقه رای‌گیری از آن خود کرده و 280 کرسی از 675 کرسی را به دست آورد.
پاروبک در نشستی خبری گفت: «در صورتی که من جای (توپولانک) بودم، با کمال میل می‌رفتم.»

حزب CSSD همچنین پیروزی خود را در دور اول انتخابات سنا جشن گرفت. آنگونه که دفتر آمار ملی چک اعلام کرد در بیشتر حوزه‌های رای‌گیری نامزد CSSD پیش افتاده است. حزبی پیروز اصلی خواهد بود که اکثریت مطلق را در هر دو پارلمان از آن خود کرده باشد.

تکلیف نامزدهایی که به دور دوم انتخابات راه یافته‌اند، 24 و 25 اکتبر مشخص می‌شود. در انتخابات سنا رقابت بر سر 27 کرسی از 81 کرسی خواهد بود.

در صورتی که حزب ODS اکثریت خود را که از سال 2006 در سنا از دست بدهد، سیاست خارجی چک دستخوش تغییراتی خواهد شد، زیرا این امکان وجود دارد که دولت توپولانک از سوی نمایندگان در اکثریت وادار شود از مقاومت در برابر پیمان اصلاحی لیسبون دست بکشد. همچنین حمایت چک از طرح آمریکا برای استقرار سپر موشکی این کشور در اروپای شرقی نیز می‌تواند مورد تردید واقع شود.

کد خبر 66151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز