شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

رسانه‌های جمهوری چک گزارش دادند، شماری از شهرداران و مقامات محلی این کشور که با استقرار رادار پیشنهادی واشنگتن در کشورشان مخالفند، انجمنی را برای مقابله با این موضوع تشکیل دادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پراگ، شهرداران و مقامات محلی ۳۱شهر کوچک و بزرگ چک این تصمیم را در یک گردهمایی در ۱۰کیلومتری میسوف برگزار کردند.

منطقه میسوف همان منطقه‌ای است که کارشناسان آمریکایی آن را بهترین مکان برای نصب رادار تعیین کرده‌اند. واشنگتن مدعی است که برای تقویت دفاع موشکی در برابر حملات احتمالی کشورهایی همچون کره شمالی، درصدد برپایی این پایگاه است.

راداری که قرار است در جمهوری چک مستقر شود، بخشی از سپر دفاع موشکی آمریکاست که با وجود مخالفت متحدان این کشور و موضعگیری شدید روسیه قصد دارد آن را به شرق اروپا هم گسترش دهد.

«ژوزف ریهاک» شهردار شهر «پریبرام» جمهوری چک که از  هماهنگ‌کنندگان و سازمان‌دهندگان اصلی این گردهمایی و انجمن اعتراضی است به خبرگزاری فرانسه گفت: ما هفته آینده در یک گروه کاری خواسته‌هایمان را به صورت تنظیم شده به دولت ارائه خواهیم کرد.

این مقامات محلی خواستار مذاکره مستقیم با دولتمردان کشورشان درباره ابراز مخالفت با استقرار پایگاه رادار آمریکا در نزدیکی شهرهایشان شده‌اند و اعلام کرده‌اند که اگر این برنامه جنجالی آمریکا محقق شود، آنها درخواست غرامت می‌کنند.

دولت راست میانه‌ چک به رهبری «میرک توپولانک» نخست‌وزیر این کشور از استقرار پایگاه راداری آمریکا که با مخالفت قاطعانه مسکو و بدگمانی دیگر کشورهای اروپایی مواجه شده، حمایت کرده است. مسکو با تاکید بر این که این سیستم دفاعی به ویژه بعد از استقرار در شرق اروپا امنیت روسیه را تهدید می‌کند، برای برچیده شدن آن تلاش می‌کند.

روسیه در این راه حتی از تهدید نظامی لهستان و جمهوری چک هم دریغ نکرده است. چندی پیش فرمانده ارشد ارتش روسیه در سخنان تندی اعلام کرد که این دو کشور با میزبانی سیستم دفاع موشکی آمریکا باید منتظر اتفاقات بعدی باشند.

قرار است قانونگذاران چک ابتدای سال آینده میلادی درباره ایجاد پایگاه رادار آمریکا در خاک چک رای‌گیری کنند.

دولت چک از نظر نمایندگان پارلمان مطمئن نیست اما افکار عمومی این کشور مخالفت جدی با این طرح ابراز کرده‌اند. به همین دلیل نمایندگان پارلمان هم در ابراز نظر خود در این باره تحت فشار قرار دارند.

کد خبر 29821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز