همشهری آنلاین: دستگاه‌های جدیدی در فرودگاه‌های اروپایی به کار گرفته می‌شود که تا پوست بدن مسافران را وارسی می‌کند.

این امر موجب ایجاد شکاف در پارلمان اروپا شده است. روزنامه آلمانی هامبورگر آبندبلات در این زمینه گزارش داد، کمیسیون اتحادیه اروپا در نظر دارد از این اسکنر جدید سراسری بدن که از لباس مسافران تا پوست برهنه آنها نفوذ کرده و تصویر آن را ارایه می‌دهد، بهره‌برداری شود.

این اسکنر، محیط پیرامونی بدن مسافر را به گونه‌ای نشان می‌دهد که می‌توان گفت وی دستکم در برابر نیروهای امنیتی برهنه شده است.

بسیاری از نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا این اقدام را نقض گسترده حریم خصوصی می‌دانند. کمیته امور داخلی پارلمان اروپا به درخواست لیبرال‌ها از کمیسیون اتحادیه اروپا خواسته است طرح‌هایش را تشریح کند. مرکز حفاظت اطلاعات آلمان هم تصدیق کرده است «ملاحظات قابل توجهی در خصوص حقوق حفاظت از اطلاعات» در قبال «بادی اسکنرها» وجود دارد.

در فرودگاه شیفول آمستردام 70 دستگاه از این نوع اسکنرها به کار گرفته شده‌اند که به گفته مسوولان، کار ماموران نظارتی فرودگاه ساده‌تر شده است. مهمانان فرودگاه بین دو گزینه اسکن یا بازرسی بدنی یکی را انتخاب کنند.

مسافران به داخل دستگاه اسکنر می‌روند که هم اندازه یک باجه تلفن است. پس از این امواج میلیمتری دور تا دور لباس وی می‌چرخند و شکل همه موضوعات اسکن‌شده‌ای را نشان می‌دهد که مسافران حمل می‌کنند. سپس یک تصویر برهنه سه‌بعدی ایجاد می‌شود.

این دستگاه‌ها قرار است اواسط نوامبر در فرودگاه زوریخ آزمایش شوند و همین امر اعتراض فعالان حقوق شهروندی را برانگیخته است. یاسمین بودمر، سخنگوی خط هوایی یونیک گفت این بازرسی اختیاری است.

بادی اسکنرها در نیویورک و لس آنجلس هم به کار گرفته شده‌‌اند. به گفته یورگ کونزندورف، رییس پلیس آلمان، این کشور هم تا پایان سال جاری میلادی به طور آزمایشی از این دستگاه استفاده خواهد کرد و احتمالا اولین فرودگاه، فرانکفورت خواهد بود.

در فرودگاه هیثرو لندن دوره استفاده آزمایشی این اسکنر تمام شده است. یکی از سخنگویان این فرودگاه گفت در این دوره، برخی انتقادهای موردی به این روند بازرسی بدنی وارد شد. اما عقیده گرت کراسمن، رییس سازمان حقوق شهروندی «لیبرتی» خلاف این اظهارات است. وی گفت: «مردم آگاهی ندارند که این اسکنرها چه وضعی دارند و چه اندازه تحقیرآمیز است که بدن‌شان را در آن عریان کنند.»

در اتحادیه اروپا هم مقاومت‌هایی برانگیخته شده است. گئورگ یارزمبوکسی، نماینده هامبورگ در پارلمان اروپا و کارشناس حمل و نقل گفت: «ما در کمیته حمل و نقل پارلمان اروپا با آنتونیو تایانی، کمیسار اتحادیه اروپا صحبت و ملاحظات‌مان را اعلام کردیم.»

وی خواستار آن شد که این اسکنرها فقط در سه صورت به کار گرفته شوند: این بازرسی اختیاری باشد. بادی اسکنر و تصاویر چهره افراد باید جدا از هم باشند تا شخصی که اسکن شده قابل شناسایی نباشد. و نهایتا اینکه تصاویر اسکن شده در سریع‌ترین زمان ممکن حذف شوند.

کد خبر 66146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز