کمیسیون کشاورزی اتاق مشترک ایران و روسیه راه حل‌هایی برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی متوقف‌شده در مرز اوکراین و روسیه و همینطور حل مشکل محصولات کشاورزی صادراتی ایران به روسیه ارائه کرد.

صف کامیون ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران روسیه با موضوع حل مشکل محصولات کشاورزی صادراتی به مقصد روسیه و همچنین نحوه تعیین تکلیف ۲۵ کامیون ایرانی متوقف شده در پشت مرزهای اوکراین و روسیه برگزار شد.

نماینده گمرک ایران در این نشست پیشنهاد کرد برای حل مشکل کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه، خریدار روسی سفارش خود را به سفارت ایران در روسیه اعلام کند. دست‌اندرکاران روسی هم درباره آن محموله از گمرک ایران استعلام کنند. در این صورت گمرک ایران آماده است تا در سریع‌ترین زمان پاسخ استعلام را داده و اسناد لازم را ارائه کند تا این کامیون‌ها به سرعت روانه مقصد شوند.

علاوه بر این در این جلسه رئیس سازمان حفظ نباتات ایران برای حل مشکل صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه از جمله فلفل دلمه‌ای سه راه کار کشت قراردادی محصول برای روسیه، ارائه برگه آنالیز برای بارهای صادراتی فعلی و شناسنامه‌دار کردن محصولات در سامانه سماک از دوره بعدی کشت را مطرح کرد.

 ۲۵ تریلی حامل محصولات کشاورزی در مرز اوکراین مانده‌اند

روشنعلی یکتای قرابایی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین بیان کرد:  ۲۵ تریلی ایرانی در مرز روسیه و اوکراین متوقف شده‌اند. تجار ما هنوز از گرفتاری بازگشت خوردن بار فلفل دلمه‌ای کمر راست نکرده بودند که این بار کامیون‌های آن‌ها در مرز اوکراین زمین‌گیر شده است. اگر این کامیون‌ها بازگشت داده شوند با توجه به مسافت و معطلی‌های قابل پیش‌بینی عملاً جنازه بار به ایران خواهد رسید و بنابراین لازم است به سرعت برای این موضوع تصمیم‌گیری شود.

رستم ژیگانشین رئیس نمایندگی بازرگانی فدراسیون روسیه در ایران با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ به ۴ میلیارد دلار رسید بیان کرد: تقریباً ۸۰ درصد از این میزان را محصولات کشاورزی به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای همکاری میان دو کشور وجود دارد.

وی با اشاره به جنگ میان روسیه و اوکراین ادامه داد: وقوع این جنگ هم امکان مضاعفی برای ایران فراهم کرده که صادرات محصولات کشاورزی خود را افزایش دهد.

راه اندازی سامانه اطلاعاتی محصولات کشاورزی و سموم ایران

در ادامه این نشست شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تأکید بر اینکه راه‌اندازی سامانه مجوزهای الکترونیکی کشاورزی (سماک) با محوریت سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی در ایران به مرحله آخر رسیده و به زودی آئین‌نامه‌های مربوط به آن ابلاغ خواهد شد گفت: به زودی باید همه محصولات زراعی و باغی در این سامانه ثبت شوند تا همه اطلاعات مربوط به هر محصول از جمله تولیدکننده، صادرکننده، مقصد صادراتی، محل تولید، چگونگی مراحل کاشت داشت و برداشت آن محصول، میزان استفاده از آفت‌کش‌ها و سموم و مواد بیولوژیک در فرآیند تولیدات محصول و … همه ثبت و جمع‌آوری خواهند شد.

وی با بیان اینکه در دنیا ۱۲۰۰ آفت‌کش ثبت‌شده که ۴۳۵ نوع از این تعداد بر اساس استاندارد تعریف‌شده در ایران استفاده می‌شود بیان کرد: اتفاقی که در ماجرای بازگشت خوردن فلفل دلمه‌ای‌ها صادراتی ایران اتفاق افتاد این بود که روسیه هفت سم در محصولات کشاورزی خود استفاده می‌کند که در لیست استاندارد ما نیست و چهار سمی که در ایران استفاده می‌شود و در لیست استاندارد اتحادیه اروپا هم وجود دارد در روسیه استفاده نمی‌شود. این محل اختلاف واقع شد و این امکان وجود داشت که با مذاکره و هماهنگی آن را حل شود.

پیشنهاد گمرک برای نجات کامیون‌های ایرانی 

سیامک علی پناه کارشناس اوراسیا-روسیه واحد بین‌الملل گمرک ایران هم در این نشست درباره کامیون‌های ایرانی متوقف شده در مرز اوکراین و روسیه گفت: برای بارهایی که در پشت مرز اوکراین مانده قرار شد خریدار سفارش خود را به سفارت ایران در روسیه ارائه کند. دست‌اندرکاران روسی از گمرک ایران درباره آن محموله استعلام خواهند کرد و گمرک ایران نیز در کمترین زمان استعلام را پاسخ داده و اسناد را ارائه خواهد کرد. در این صورت این کامیون‌ها به سرعت می‌توانند به مقصد برسند.

 لحظه به لحظه با آخرین گزارش‌ها و تصاویر جنگ روسیه - اوکراین

کد خبر 660937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    35 24
    حالا هی محموله برسونید روسیه،دو روز دیگه روسیه درجنگ اوکراین شکست خورد،روسیاهی اش به ما میرسه وبیشتردرانزوا قرارمیگیریم،بعدهی بگید چراکشورهای اروپایی ما راتحریم میکنند
    • حسین DE ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      24 14
      اولا امارات و کشورای دیگه که شما ها برای تحقیر ایران ازشون یاد میکنید هم امروز گفتن سرمایه هاشونو از روسیه بیرون نمیکشن . پس روسیاهی وجود نداره .ما داریم تجارت میکنیم پولشم میگیریم . پشتیبانی لجستیکی اقتصادی نکردیم از روسیه .دوما شما خیالت راحت باشه روسیه شکست نمیخوره تو اوکراین یه سریا گفتن اوکراین میشه افغانستان یا ویتنام روسیه نه اقایون خیالتون راحت باشه اوکراین تا 30 سال پیش دست همین روس ها بوده و اکثر تجهیزات اوکراین هم ساخت شورویه .شما فقط نگاه کنید تو این مدت روسیه بیشتر پدافند اوکراینو زده یا اونا هواپیما های روسی .
  • ایرج IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    15 3
    شارلاتانیسم خبری چرا؟
    • علی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      21 4
      حالا تو چرا اینقد خوشحال میشی که روسیه برنده بشه؟؟در ثانی جناب چون ایران کشور نیمه خشک هسش نبایسی از راه کشاورزی تجارت کنه بایسی یه خرده خلاقیت خرج دهیم و از لحاظ صنعت وارد تجارت شیم،و ثالثا وقتی کل دنیا روسیه رو تحریم کرده ما چرا خود شیرینی میکنیم تازه صادراتمونو چندین برابر هم میکنیم پس میشه گفت طرفدار روسیه هستیم
  • مسعود IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    22 3
    هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه .
    • Mahdi IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
      0 0
      هرکی خربزه میخوره پوستشم میخوره
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    29 4
    لطفاً آقایان به فکر سلامتی مردم خودشون هم باشند و این قدر سم در میوه و برنج و گندم وغیره به خورد مردم ایران ندهند الان بیماری های بسیار سخت و بی درمانی مانند پارکینسون در جامعه ما زیاد شده که بنا بر نظریه پزشکان مغز و اعصاب ناشی از همین سموم و آفت کشها ست به جان ۸۰میلیون مسلمان شیعه ایرانی رحم کنید
    • محمد IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      16 5
      80 میلیون مسلمان شیعه؟ استاد شما جمعیت شیعیان کشور رو چطور حساب کردی بقیه مذاهب کجان اونوقت
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    17 1
    با برجام و موشک و دور زدن همه مشغول هستند و کسی نیست در جهاد کشاورزی و امور اب به مردم ابیاری و سپاشی و کود دهی و کشت علوفه و جو یاد بدهد . هم اب و سم و کود زیاد مصرف میشود هم غیر بهداشتی اند و صادر نمیشوند هم محل دفن زباله را پر میکنند یا میرود میوه تره بار به دست مردم و بیماری را زیاد میکند هم خشکسالی ایجاد میکند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    9 1
    دادا نگران نباش این خصلت ما ایرونی هاس کلللن همه جا هستیم. چه مرز اوکراین و روسیه باشه چه با کامیون یا با دوچرخه
  • م IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    10 2
    ما به جای محصولات کشاورزی محصولات سمی تولید میکنیم افغانستانم از کشور ما میوه نمیخره
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    8 3
    مسئولین مواظب باشند افساد طلبان اسرائیلی برای کشور اوکراین که مزدور اسرائیل است برای برهم زدن برجام سلاح نفرستن .
  • حامد IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    9 5
    یعنی روسها به ما رحم میکنند؟
  • شهلا IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
    19 0
    نتیجه اعتماد به روسیه همین است روسیه فقط جنازه ایران را می خواهد که روی آن بایستد و سرش را برای لحظه ای هم که شده قدری بالا بگیرد