آب شیرین کن های خلیج فارس که ۵۰ درصد تاسیسات نمک زدایی جهان در آن مستقر شده، ‌ اکوسیستم این پهنه آبی مهم حیاتی جهان را تهدید می کند.

تاسيسات شيرين سازي آب دريا - خليج فارس

همشهری آنلاین - مجید جباری: کمبود آب آشامیدنی در کشورهای حوزه خلیج فارس و محدودیت منابع آب شیرین این کشورها را به بزرگترین بهره برداران آب خلیج فارس تیدیل کرده است و این کشورها نیازهای خود به آب شیرین را از این پهنه آبی تامین می کنند.تاسیسات آب شیرین کن مستقر در سواحل کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجودی که آب شیرین مورد نیاز در بخش های کشاورزی، شرب و برخی صنایع این کشورها تامین می کند اما فرآیند نمک زدایی و شیرین سازی آب دریا پیامدهای جبران ناپذیری را برای اکوسیستم خلیج فارس دربردارد که با توجه به افزایش سرعت شیرین سازی آب خلیج فارس توسط کشورهایی نظیر عربستان، قطر، امارات و کویت تبعات محیط زیستی زیادی در انتظار اکوسیستم خلیج فارس است.به تازگی نشریه Scientific Reports از فعالیت شدید در زمینه نمک‌زدایی از آب دریا ابراز نگرانی کرده و هشدار داده است که اگر این روند ادامه یابد، علاوه بر محیط زیست حتی انسان‌ها هم در امان نخواهند بود.

پیامدهای افزایش دما و شوری آب

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقیانوس شناسی با اشاره به اهمیت خلیج فارس گفت: این پهنه آبی به عنوان یکی از مهمترین شاهراه‌های اصلی دنیا و به عنوان یک منطقه دریایی ویژه و به شدت در معرض آسیب اعلام شده، با مخاطرات و معضلات زیادی مواجه است.

مریم قائمی صید بی رویه، ورود پسماندهای خانگی و صنعتی، آلودگی های نفتی و ورود زباله های دریایی را از مشکلات خلیج فارس عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از معضلاتی که خلیج فارس را تهدید می کند، استفاده از آب شیرین کن ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی است.

او تصریح کرد: پساب های خروجی از تاسیسات آب شیرین کن، می تواند شوری آب دریا را ۱۰ تا ۲۰ درصد و دمای آب را ۷ تا ۸ درجه (در منطقه) افزایش دهد. بنابراین نیاز است برای استفاده از آب شیرین کن ها حتما ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه با توجه به تبخیر بالای آب در خلیج فارس که تقریبا دوبرابر دیگر آبهای آزاد است، مقدار نمک آب را افزایش می دهد. شورتر و گرمتر شدن آب خلیج فارس باعث تغییر بافت جمعیتی آبزیان و نابودی برخی از گونه‌ها می‌شود.

تاثیر منفی بر معیشت مردم

قائمی گفت: با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی و نیمه بسته بودن خلیج فارس، توده های آب در خلیج فارس دارای حرکات ضعیفی هستند و زمان زیادی طول می کشد تا آب خلیج فارس از طریق تنگه هرمز تعویض شود و این زمان ممکن است، ۳ تا ۵ سال طول بکشد. این مسئله حساسیت بالای این منطقه را نشان می دهد که آثار مخرب فعالیت های صنعتی و آلودگی هایی که به این منطقه حساس وارد می شود چقدر می تواند تاثیرگذار باشد.ریختن پساب حاصل از شیرین سازی آب به خلیج فارس، علاوه بر اثرات منفی بر اکوسیستم منطقه و آبزیان این پهنه آبی، بخش عمده ای از معیشت ساکنان حاشیه خلیج فارس که بر ماهیگیری استوار است را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد کارخانه‌های آب شیرین‌کن در حال حاضر به ۳۳ کارخانه می‌رسد که از این تعداد ۸ دستگاه در سواحل خلیج فارس نصب شده و روزانه ۶.۵ میلیون مترمکعب آب شیرین تولید می‌کنند. امارات، عربستان، کویت و قطر چهار کشوری هستند که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب خلیج فارس، معادل کل مصرف آب شرب و صنعت یک سال مردم ایران را نمک‌زدایی کرده و شورابه آن را به دریا می‌ریزند.

کد خبر 852992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    16 3
    خوب راه حل دارد اگر مسئولیت پذیر شوند می توانند بیشترین مقدار این نمک را با ناو به بیرون از خلیج فارس ببرند و با مطالعه جریانات آب گرم و سرد ، دقیقاً در مسیر جریان آب خروجی از این منطقه محموله نمک را خالی کنند .
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    12 20
    آب شیرین کن های عربها هم خلیج فارس را آلوده می‌کنند یا فقط تاسیسات آب شیرین کن ایرانیها آلوده کننده هستند؟یا نظریه اخلال است؟
    • CH ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      14 7
      ای دمت گرم که زدی درست وسط خال👌
    • علی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      19 1
      خدایی گفتی .مال عربها ازاونورش سکنجبین میده بیرون مال مانمک
    • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      4 1
      اینهاتافهمیدن ایران میخواهدازآب خلیج فارس که مال خودشه استفاده کنه شروع کردن به تبلیغ دروغ وسم پراکنی
    • احمد IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 1
      ایران چهار کشور آلاینده را نام برده پس یا تکنو لژی ان را ندارد یا حسادت می کند
    • مهدی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      2 0
      مقدار آبی که ایران به این روش شیرین می‌کنه اصلاقابل مقایسه با کشورهای عربی که اسم بردن نیست ولی به هرحال همون تاثیرات منفی را دارد
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    19 3
    متاسفانه هیچ کدوم از کشورهای حوزه خلیج فارس اهمیتی برای خلیج فارس قائل نیستن وگرنه ی شورای همکاری در این رابطه تشکیل میدادن و متخصصین و اهل فن به کار میگرفتن تا اسیبها رو به حداقل برسونن ایران که پول نداره اعراب هم که درکی از این مسعله ندارن
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    12 3
    مگه نمیشه تو بیابونای عربستان وبقیه جاهایی که سالانه باران کمی میباره خالی کنن؟بیابون که هیچ جونوری پرنمیزنه میشه خالی بشه.مگه سالی چقدنمک گرفته میشه
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      2 1
      ایران پول نداره!!!! حالت خوبه؟چیزی زدی؟
  • هموطن IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    10 2
    پس صبر کن و ببین که خشکسالی و نبود آب چه بلایی بر سر ایران خواهد آورد در صورتی که دو دریا در شمال و جنوب داریم باید از الان به فکر باشیم فردا دیر اسا این سبک از گزارش را هم کسانی مینویسند که مخالف اختصاص بودجه به بعضی نقاط کشور هستند
  • ستار IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 4
    هرمترمکعب اب هزارلیتره وهزارلیترتقریبا۳۳کیلونمک واملاح معدنی داره.اگرچهارکشورعربی۶میلیون مترمکعب اب شیرین کنن،حدود۲۰۰هزارتن نمک ومواددیگه داره که هرسال اندازه نصف زمین فوتبال هم نمیشه اگربخادجایی خالیش کنن.راحت میشه این مقدارابوتوبیابون بی بارون خالی کردوهیچ مشکلی نداره.ولی چرا چنین کاری نمیکنن معلوم نیست.
  • مهدی فلاح IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 4
    باعث خوشحالیه که این موضوع بیشتربه ضررکشورهای عربی کوچک خلیج فارسه، ایران که به دریای عمان راه داره وکم وبیش وضعیت بارش ایران هم بهتر از این کشورهاست
  • ناشناس IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 2
    وقتی فرصت را تهدید تعریف میکنی نشان از عدم درک منافع کشور است .ایران اب را از سر شاخه خلیج فارس ودریای عمان برداشت می‌کند . در دراز مدت با توسعه اب شیرین کن و شور اب خلیج نه تنها اب مورد نیاز کشور بلکه فروش اب گران‌تر از نفت خواهیم داشت .
  • Hesam IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    15 3
    چرا تا به ما میرسه همه نگران و کارشناس میشن تا دیروز حرف ایران نبود...واسه عربها شاهکار و هنر و معجزه بود تا به اب شیرین کن ایران میرسه سم پاشها از خواب پا میشن؟
  • محمد ترابی IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 1
    میشه الآن که مسؤلان ايران تصمیم به انتقال آب از خلیج فارس گرفتند و بعد از سالها می خواهند از آب دریا استفاده کنند شما مهندسی تون گل نکنه و حرف از اکوسیستم دریا وغیره نکنید تا امروز که کشورهای کشورهای حوزه خلیج فارس استفاده می کردند شما مهندس نبودید و اشکال نداشت اين حرف های درست ویا غلط رو بگذارید بعدا، بی خودی کشور ما دشمن به اندازه کافی دارد. دیگه شما کاسه داغتر از آتش نشو
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      5 0
      قربونت محمدجان.این افراد روان پریشن
  • مظفری IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 1
    قبل از اینکه ایران هم تصمیم به شیرین کردن آب کند همه کشورهای خلیج فارس آب را برای مصرف شیرین میکردند. چرا الان اکوسیستم به خطر افتاده چرا؟؟؟؟
  • محمد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 1
    انها سالهاست ازآب دریا جهت آب شرب استفاده میکنن شماها تازه ازخواب بیدارشده اید و شک دارید استفاده کنید باخیر .
  • حسن IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 1
    عزیزان توجه کنیم که خلیج فارس به اقیانوس هند متصل است و طبق قانون فیزیکی مرتبطه هر میزان آب از خلیج فارس برداریم به همان نسبت توسط اقیانوس هند تامین می‌شود. واین اتصال می‌تواند مانع تغییرات در کیفیت آب خلیج فارس شود.
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 1
    تمام دنیا از مواهب دریا استفاده می کنند یک عده دانشمند نما به استفاده ایران که می رسد می گویند فاجعه محیط زیست اگر واقعا هم هست باید با هماهنگی تمام کشورها باهم آنرا حذف کنند
  • علی IE ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 1
    باسلام سالهاست که کشورهای عربی از آب خلیج فارس برداشت میکنند کسی ازاین حرفها نمیزد الان که نوبت ایران شده حرف و حدیث ها شروع شده شما انگار دشمن ایران هستید
  • هذینه IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    3 0
    منطقه بلوچستان سد های زیادی لازم است ساخته هرساله باران های تند موسومی می‌بارد آب بسوی دریا مکران پاکستان سرازیر میشود .همین آبها را مدیریت شود
  • IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    3 1
    پروژه آب شیرین کن ایران یک پروژه ملی است امتیازش کمتر از پروژه انرژی هسته ای نیست .مزایایی که برای ایران دارد خیلی بیشتر از مضرات ان است .اخبار بی خود منتشر نکنید برای ایران افتخار بزرگی است .
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    2 1
    خلیج فارس هم به آبهای آزاد اقیانوس وصل است واقیانوس بی انتهایی که تمام سطح زمین را با هزاران متر ژرفا در بر گرفته وبا این عملیات آب شیرین کنی حتی صدها فقره هم که باشد اثر تخریبی چندانی بر اقیانوسها ندارد بخصوص اینکه آب هزاران رودخانه وبارش روزانه در کل جهان به همین اقیانوسها منتهی می شود.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    1 1
    شما رابه مقدسات قسم می دهیم بس کنید ومهندس بازی ومتخصص بازی وافراطی گری وبیش فعالی در تمام امور را کنار بگذارید. روحتان را آرامش دهید ودست از حرفهای صدمن یک شاهی بردارید بسیاری از هموطنان در کویرهستند که منتظر قطره آبی هستند برای زندگی. چرا خارجی ها ما ومغز ما را کرده اند نمونه آزمایش که لحظه ای نباید آرامش داشته باشیم؟ با دوهزار شبکه ماهواره ای روی مغز ما دارند کار می کنند. وما هم بی خبر از همه جا برای خودمان بازارها وکاسبی های بی سرو ته مثل خریدن خودرو وبازارسیاه درست کردن وهزاران امور دیگر براه انداخته ایم بگذارید دولت مهمترین مسئله یعنی آب را به سرانجام برساند.
  • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    2 1
    والا اگر کل کشور به شبکه انتقال اب تجهیز بشه هروقت یه نقطه ای بارش بیش ازحد داشت اونو سریعا به مناطق کم بارش منتقل کنیم اصلا نیازی به اب شیرین کردن نداره
  • لیلی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    1 0
    متاسفانه هیچکدام از سیاستمداران کشورهای منطقه درک درستی از نتایج عملکردها و برنامه هایشان در دراز مدت بر خلیج فارس و آبزیان آن ندارند همین دیدگاه بسیاری از مشکلات امروز زیست محیطی را در خلیج فارس بوجود آورده
  • عباس IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    ببخشید منظورم = تصفیه بود داشتم چرت میزدم!!!
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۴
    0 0
    راه حلش اینه لوله کشی دریای انجام بدن تا پساب هاشون را به بیرون از خلیج فارس وسط اقیانوس انتقال دهند