شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

زمانی که نخستین دسته دارو‌های آنتی بیوتیکی به بازار آمد شادمانی پزشکان از این بود که به‌زودی بیماری‌های عفونی از عرصه زندگی آدم‌ها رخت برخواهند بست.

اما این خیال خوش از این تلقی غلط دانشمندان ناشی می‌شد که فکر می‌کردند میکروب‌ها همانطور دست روی دست می‌گذارند تا آنتی‌بیوتیک‌ها هر تاخت و تازی که دلشان خواست انجام بدهند.

مقاومت میکروب‌ها به انواع آنتی بیوتیک‌ها یک معضل جهانی است که اصلی‌ترین دلیل آن مصرف وسیع و بی‌حساب و کتاب این نوع داروهاست. به همین دلیل محققان انگلیسی با استفاده از نوعی فناوری نانو در حال پژوهش برای ساخت آنتی بیوتیک‌هایی هستند که علیه میکروب‌های مقاوم به درمان مؤثر بیفتد.

در این فناوری که بر پایه ماده سیلیکون ساخته شده است چگونگی اثر آنتی بیوتیک «ونکومایسین» روی میکروب‌ها در حال بررسی است.«ونکومایسین» یکی از آخرین بقایای آنتی‌بیوتیک‌هایی است که هنوز میکروب‌ها نسبت به آنها چندان مقاوم نشده‌اند.

این آنتی‌بیوتیک خود را به دیواره باکتری‌ها می‌چسباند و با تخریب آن باعث انهدام باکتری می‌شود اما زمانی که باکتری به آنتی بیوتیک مقاوم شود تغییرات کوچکی در سطح دیواره به‌وجود می‌آید که آن را نسبت به آنتی بیوتیک نفوذ‌ناپذیر می‌کند. دانشمندان قصد دارند به کمک فناوری نانو و درک عمیق رابطه بین آنتی‌بیوتیک‌ها و میکروب‌ها از اطلاعات گردآوری شده برای ساخت پادزیست‌های مناسب نسل آینده استفاده کنند.

کد خبر 66042

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز