روستای مورود در بخش آسارا استان البرز قرار گرفته است. این روستای زیبا در ۳۵ کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته و آبشار، چشمه و باغ‌های زیبایش گردشگران را به خود جذب می‌کند.

روستای مورود

همشهری آنلاین – مریم ورشو: یکی از جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران روستای مورود است که برای بازدید آن باید به جاده چالوس بروید. در سی و پنج کیلومتری آن بعد از گذشتن از «پل خواب» وارد جاده‌ای می‌شوید که به روستای «مورود» می‌رسد.

جاده‌ای که تا این روستا ۵ کیلومتر زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. یک طرف باغ‌های سیب و درختان گردو و طرف دیگرش دره‌هایی عمیق و صخره‌هایی قرار دارند که سنگ نوردان از آن بالا می‌روند. از پیچ‌های جاده بگذرید تا در ورودی روستا به چشمه‌ای زیبا برسید. اولین چیزی که توجه‌تان را جلب می‌کند سکوت و آرامش روستاست.

بیشتر اهالی از این روستا مهاجرت کرده و به تهران و کرج رفته‌اند. از مسیر اصلی روستا که آسفالت است وارد کوچه‌های خاکی می‌شوید، کوچه‌هایی که بوی سیب و گردو می‌دهند. بیشتر اهالی از روستا کوچ کرده‌اند و فقط در تعطیلات تابستان برای استفاده از آب و هوای ییلاقی مورود می‌آیند.

تابستان‌های مورود شلوغ است و تا زمانی که فصل برداشت سیب و گردو است کسانی که در این روستا باغ دارند از شهرها برمی‌گردند.  

اما نکته جالبی درباره باغداری این روستا وجود دارد. به گفته کهنسالان روستا، در گذشته باغ‌های سیب مورود رونق داشت؛ طوری که زمستان‌ها هر لنگه سیب را که معادل ۳۰ کیلوگرم بود با قاطر از راه مالرو به گمرک تهران می‌بردند و می‌فروختند تا زینت بخش سفره‌های هفت سین مردم تهران باشد؛ در واقع سیب مورود معروف بود و تهرانی‌ها برای سفره هفت سین خود خواهانش بودند. در قدیم برف و بهمن زیاد می‌آمد و این باعث می‌شد که همیشه آب روستا جوابگوی باغ‌ها باشد. جایی که برف‌ها جمع می‌شدند را پَسه می‌گفتند. آب کافی سبب می‌شد که درختان باغ‌های مورود پربار باشند و محصول فراوانی بدهند.

به جز باغ‌های چشم‌نواز مورود آبشار این روستا نیز دیدنی است. نام دیگر این آبشار چهارصد تنور است که یکی از بکرترین آبشارهای چالوس است. دسترسی به آبشار راحت است و فقط به ۲۰ دقیقه پیاده روی نیاز دارد.

سیب سفره هفت‌سین تهرانی‌ها از کجا تهیه می‌شد؟ | بروید چهارصد تنور را یکجا ببینید

مسیر دسترسی

برای رفتن به مورود اگر خودروی شخصی ندارید و ساکن تهران یا کرج هستید می‌توانید از تاکسی‌های خطی که در میدان کرج قرار دارند استفاده کنید.  همچنین اگر می‌خواهید با خودروی شخصی از تهران عازم روستای مورود شوید باید از بزرگراه شهید لشگری (جاده مخصوص) به طرف شهر کرج و ابتدای جاده چالوس حرکت کنید. از سد کرج حدود ۱۰۰ متر بعد از تابلوی پل خواب فرعی روستای مورود در سمت راست جاده را می‌بینید که بعد از طی مسیر حدود ۵ کیلومتر به ورودی روستا می‌رسید.  

همچنین چون مورود روستایی کوهستانی است و مسیر دسترسی به آن پرپیچ و خم است، بهترین زمان سفر به این روستا فصل بهار و تابستان است. در فصل بهار انواع گیاهان دارویی رنگارنگ نیز به چشم می‌خورد.

کد خبر 660358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha