مشغله‌های زندگی آنقدر زیاد شده که شهروندان گاهی وقت‌ها پرداخت قبوض تلفن ثابت‌شان‌ را فراموش می‌کنند. بعضی وقت‌ها هم بدهی آنقدر بالاست که برای مدتی دست نگه می‌دارند شاید اوضاع مالی‌شان بهتر شود بعد پول را واریز کنند. عده‌ای هم به دلیل مسافرت قبضی به دست‌شان نرسیده که پرداخت کنند و دلایل بسیار دیگر. مرکز مخابرات، اما این حرف‌ها سرش نمی‌شود.

مخابرات

همشهری آنلاین _ رضانیکنام : حساب و کتاب مرکز مخابرات فرق می کند. اگر بدهکارش شوی و کمی غفلت کنی نقرهداغت میکند. اگر بار اول قبضتان را نپرداختید یکطرفه، بار دوم قطع و دست آخر شماره تلفن را توقیف و ضبط و به اصطلاح خودشان «تخلیه» میکند و طبق قانون خودشان می توانند آن را به غیر بفروشند. البته  مخابرات هم بهزعم خودش حق دارد و باید پولش را از مردم بگیرد تا آن را صرف هزینههای جاری و توسعه امکانات کند. برای تهیه گزارشی در این‌باره و دلخوریهای که شهروندان با ما در میان گذاشتند، به مرکز مخابرات شهید کرمی شهرک ولی‌عصر(عج) واقع در انتهای کوچه شهید کاکلی رفتیم؛ جایی که یک دیوار مخصوص حراج شماره تلفنهای ثابت دارد.

از پلههای ساختمان شرکت مخابرات بالا میرویم. سالن به چند بخش تقسیم شده که هرکدام برای انجامکاری است. معمولاً افرادی که حضوری به این مرکز مراجعه میکنند خواستههای مختلفی دارند یا میخواهند شماره تلفن ثابت خود را به خانه جدید منتقل کنند، یا قصد دارند شماره ثابت بخرند، یا میخواهند مالکیت شماره خود را واگذار کنند. دسته دیگری هم هستند که داستانشان فرق میکند. آنها شماره تلفن منزل یا مغازهشان به علت بدهی و پرداخت نشدن هزینه مسدود و توقیف شده و آمده‌اند اینجا تا شمارهشان را دوباره فعال کنند.

 دوباره شماره تلفن خودم را خریدم

«عزیزالله پرتوی» شهروند ۶۵ سالهای است که او را در مخابرات شهید کرمی میبینیم. میگوید: «۴ واحد آپارتمان دارم که دست مستأجرهاست. موقع تخلیه یکی از واحدها متوجه شدم که تلفن خانه بهطور کامل قطع شده، وقتی ماجرا را از مستأجرم پرسیدم گفت که در یک سال گذشته حتی یکبار هم از تلفن استفاده نکرده است و بدهی ندارد. وقتی به شرکت مخابرات مراجعه کردم گفتند که چون هزینه آبونمان مخابرات را پرداخت نکردهاید و چند دوره از آن گذشته، شماره شما توقیف شده و اگر بخواهید همان شماره تلفن را داشته باشید باید جریمه و هزینه تلفن را بپردازید. به قول معروف باید شماره تلفن خانه خودم را دوباره بخرم.»

چوب حراج شماره تلفن‌های تخلیه شده توسط‌ مخابرات!

 ۲۰ هزار تومان بدهی مساوی است با تخلیه!

«مهدی محمودیان» نیز با چنین مشکلی مواجه شده است. او میگوید: «پدر و مادر پیری دارم که ۶ ماه از سال شهرستان هستند به همین دلیل گاهی وقتها پرداخت قبوض آب و گاز، برق و تلفنشان عقب میافتد. اما جالب است که از یک سال قبل شرکت مخابرات حتی برای بدهی ۲۰ هزار تومانی تلفن مشترکان را قطع میکنند و اگر باز هم خبری نباشد آن را مصادره میکنند.» این شهروند ادامه میدهد: «این اتفاق فقط برای خانواده من نیفتاده، خیلیها با این مشکل مواجهاند. اگر متوجه ضبط و توقیف تلفن ثابت خانه شویم کمی شانس آوردهایم، چون با پرداخت جریمه سنگین میتوانیم شماره تلفن خود را پس بگیریم، اما سراغ دارم افرادی را که شرکت مخابرات شماره تلفن خانهشان را به دلیل بدهی چند هزار تومانی توقیف کرده و فروخته است.» در مرکز مخابرات شهید کرمی دیواری برای مزایده و فروش شمارههای الماس، طلایی و نقرهای وجود دارد که بیشتر تجاریاند و قیمت خط تلفن هایش از ۲۰۰ میلیون تومان به بالاست که زیر نظر واحد بازرگانی تعیین قیمت می شوند همچنین این در این مرکز شماره تلفنهای دیگری وجود دارد که جزء شماره تلفن های تخلیه ای است و مرکز مخابرات آنها را می تواند به مزایده بگذارد و به دیگران بفروشد‎، حتی بدون اطلاع مالک قبلی آن. البته مشترکان بدهکار که تلفن ثابت خانه شان تخلیه شده۳ ماه فرصت دارند که به  مرکز مخابرات مراجعه  و پس از پرداخت هزینه و جریمه، شماره تلفن خود را مجدد بخرند و در غیر این صورت اگر تلفن مشترکی فروخته و سند مالکیت به غیرواگذار شده باشد باید قید آن را زد و دوباره برای خرید یک خط جدید اقدام کرد.

کارشناس پاسخگویی به مراجعان :

شرکت مخابرات طبق قانون رفتار میکند

کارشناس پاسخگویی به مراجعان در شرکت مخابرات شهید کرمی خودش را معرفی نمیکند، اما در پاسخ به این سؤال که چرا شمارههای ثابت با بدهی ۲۰ هزار تومان ابتدا یکطرفه، بار دوم قطع و بار سوم توقیف میشود، میگوید:«شرکت مخابرات طبق قانون و مقررات رفتار میکند. شهروندان باید هزینه تلفن خود را به موقع پرداخت کنند تا به چنین مشکلی برخورد نکنند. فرقی هم نمیکند قبض گاز، برق و آب هم همین‌گونه است، به هرحال باید شهروندان در قبال پرداخت هزینههای خود احساس وظیفه کنند.» او درباره تخلیه و فروش شماره تلفنهایی که بدهی معوق دارند، میگوید:«این کار قانونی است. مشترکان بدحساب، چون در موعد مقرر بدهیشان را پرداخت نکرده‌اند، مخابرات چارهای ندارد برای این کار. این مرکز هم باید هزینههای جاری خودش را تأمین کند. اینبندها در آیین‌نامه و شرایط خرید شماره تلفن ثابت ذکر شده و مشترکان همه این شرایط را قبول و امضا کرده‌اند.» اکنون شماره تلفنهای ثابت معمولی و متفرقه نیز از ۲۴۷ هزار تا ۵ میلیون تومان به فروش میرسد.

با همه اینها معلوم نیست اگر نهادهای دیگری مثل شهرداری، آب و فاضلاب، گاز و برق هم این رویه را پیش بگیرند و به دلیل بدهی مشترکان، امتیازشان را یکجانبه بگیرند چه اتفاقی خواهد افتاد. به نظر میرسد برای حل مشکلات و دغدغههایی که مشترکان تلفن ثابت در شهر تهران دارند باید مسئولان بالادستی اقدام کنند و این قوانین را به گونه‌ای تغییر دهند که ضرری متوجه شهروندان نباشد.

کد خبر 660285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامران IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    منم تو منطقه17 با این مشکل مواجه شدم اما کاری از دستم بر نیامد و خطم را فروخته بودند......
  • جوادیان IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    1 0
    اگه اینطوریه شهرداری هم باید به خاطر اینکه ما چند سال عوارض نوسازی و پسماند رو ندادیم خونمون رو بفروشه و سند بزنه به اسم دیگران. این چه مسخره بازیه
  • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    داریم به کجا می ریم .........
  • ناصر ایمانی IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    جالب موقع انتقال مالکیت پدر آدم رو در میارن و فروشنده و مالک باید باشند اما موقع خودشون که می رسه خط رو توقیف می کنن و می فروشن بدون اطلاع مالم. آقای رئیسی به دادمان برس
  • داود چناری IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۸
    2 0
    یکی دو ساله که مخابرات اینطوری شده قبلا اینطوری نبود که به خاطر 20 30 تومن تلفن را مصادره کنن. یکی باید کاری بکنه