چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۸
۰ نفر

چهل و هشتمین مجمع عمومی و اجلاس جهانی بورس‌ها به میزبانی ایتالیا در شهر میلان با حضور رؤسا، مدیران عامل و نمایندگان 56 بورس بزرگ دنیا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی بورس، علی رحمانی، مدیرعامل بورس تهران که در این نشست شرکت کرده بود، در این‌باره گفت: در این اجلاس که تمرکز اصلی آن، بررسی بحران کنونی بازار‌های مالی جهان بود، بورس‌های مختلف مسائل و مشکلات خود را مطرح و راهکارها و اقداماتی را که اعمال کرده‌اند، تشریح کردند. تاکید اصلی شرکت‌کنندگان مبنی بر این بود که مشکل از بازار‌های خارج از بورس که نظارت و شفافیت کمتری داشته و توزیع اطلاعات به درستی صورت نگرفته، آغاز شده است.

به گفته او، در سال‌های اخیر برای رقابتی کردن بازار‌های مالی در اروپا و آمریکا علاوه بر بورس‌ها، به شبکه‌های الکترونیک و بازار‌های چند جانبه اجازه معاملات سهام داده شده است و بانک‌های سرمایه‌گذاری و مؤسسات بی‌شمار دیگری درگیر طراحی و معامله ابزار‌های مالی در بازار‌های پولی و سرمایه شده‌اند. برای مثال مؤسساتی که تحت نظارت مقامات پولی نیستند مجاز به پرداخت وام‌های مسکن شده و این وام‌ها بعدا در قالب اوراق بهادار از طریق مؤسسات تامین سرمایه وارد بازار‌های مالی شده‌اند. رحمانی عنوان کرد: در این اجلاس گزارشی از وضعیت بورس اوراق بهادار تهران و دلایلی که باعث شده این بورس از بحران مالی جاری تاثیر نپذیرد، ارائه شد.

او افزود: فدراسیون جهانی بورس‌ها نیز گزارش ویژه‌ای تهیه کرده که نشان می‌دهد، بورس تهران به لحاظ رشد ارزش بازار در یکسال گذشته در رده سوم جهان و از لحاظ تغییر ارزش معاملات سهام و تغییر در شاخص بازار طی 12 ماه گذشته رتبه اول جهان را به‌خود اختصاص داده است.

به گفته مدیرعامل بورس تهران، در پایان این اجلاس،  بیانیه‌ای در باره بحران جهانی سقوط شاخص‌ها صادر شد. در این بیانیه تاکید شده است، بورس‌ها در این بحران وظایف خود را به نحو شایسته‌ای انجام داده‌اند و به‌عنوان بازار رقابتی، پیوسته نقش خود را در قیمت‌گذاری و انتشار اطلاعات مربوط به ابزار‌های مالی قابل معامله در بورس ایفا کرده‌اند. شفافیت قیمت و ابزار‌های مالی، این اطلاعات را در دسترس همه قرار داده است و بورس‌ها نقد شوندگی قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند.

در این بیانیه رهبران بورس‌های جهان قویا اصل باز بودن بورس‌های سهام و انجام معاملات اوراق بهادار در دوران بحران را مورد تاکید قرار دادند.  ماسیمو کاپو آنو، رئیس فدراسیون جهانی بورس‌ها هم اعلام کرد: این بحران اهمیت بازار‌های قانونمند و تحت نظارت مبنی بر بورس را برجسته‌تر می‌کند. ما مقررات‌گذاران جهانی را تشویق می‌کنیم که مزایای آزمون شده شفافیت، مقررات متوازن و تسویه مرکزی را که در بازار‌های بورس وجود دارد،  شناسایی کنند و به رسمیت بشناسند.

دیدارهای مدیرعامل بورس تهران

مدیرعامل بورس تهران با رؤسا و مدیران بورس‌های استانبول، قبرس، عربستان، هنگ‌کنگ، مالزی، لندن، تایوان، ایتالیا، مسقط، استرالیا، بورس ملی هند و دبیرکل فدراسیون جهانی بورس‌ها مذاکراتی داشت. محور اصلی این مذاکرات، پیگیری اجرای تفاهمنامه‌های قبلی، زمینه‌های همکاری دوجانبه بین بورس‌ها، همکاری در راه‌اندازی صندوق‌های سهام طلا، بازار مشتقه، پذیرش متقابل، بورس بین‌المللی (تابلوی ارزی) کیش، کارورزی کارشناسان بورس و تبادل کارشناس و مدیر، بین بورس‌ها بود.

کد خبر 65934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز