سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نوسانات قیمت سهام در بازارهای بورس جهان که در دوشنبه سیاه شدت زیادی گرفته بود سه شنبه نیز ادامه یافت

به گزارش بی بی سی،در حالیکه بهای سهام در بورس توکیو روند نزولی را طی کرده، بازارهای سهام اروپایی شاهد نوسان های گسترده پس از سقوط شدید قیمت‌ها در روز دوشنبه بوده‌اند.

در آغاز معاملات در بازارهای اروپایی در روز سه شنبه، 7 اکتبر (16 مهر)، شاخص بهای سهام در بورس لندن - حدود دو و نیم درصد ترقی کرد و شاخص‌ها در بورس‌های پاریس و فرانکفورت نیز به ترتیب سه درصد و یک درصد افزایش نشان داد اما در ساعات بعد، بهای سهام بار دیگر سقوط کرد و در حدود ارقام روز دوشنبه تثبیت شد.

به خصوص بهای سهام تعدادی از بانک های بریتانیایی به شدت سقوط کرد ظاهرا به این دلیل که سرمایه گذاران اقدامات دولت برای کمک به نظام بانکی را کافی نمی دانند.

در عین حال، بورس مسکو، که روز دوشنبه معاملات در آن به دلیل سقوط سریع بهای سهام به حالت تعلیق در آمد، همچنان بسته است و رئیس جمهور روسیه خواستار اقدام بین المللی برای مقابله با بحران مالی کنونی شده است.

سقوط بهای سهام در بورس‌های عمده اروپایی در روز دوشنبه بسیار شدید بود و شاخص بهای سهام در بورس لندن نزدیک به ۸ درصد کاهش یافت و به پایین ترین حد از سال ۱۹۸۷ رسید و بازارهای سهام پاریس و فرانکفورت نیز کاهش مشابهی را تجربه کردند.

با این همه، برای دومین روز پیاپی ارزش سهام در برخی بازارهای عمده آسیایی روند نزولی را دنبال کرد.

در بورس توکیو با آغاز معاملات در روز سه شنبه، شاخص بهای سهام - نیکی - به سرعت سقوط کرد و در نیم ساعت اول معاملات حدود پنج درصد از ارزش خود را از دست داد و به پائین ترین سطح طی پنج سال اخیر رسید.

در معاملات روز دوشنبه، شاخص سهام در بورس های کره جنوبی و استرالیا هم کاهش یافت اما بعدا تا حدودی تثبیت شد.

برخی کارشناسان مالی علت ادامه سقوط ارزش سهام در بورس توکیو را نگرانی سرمایه گذاران از کافی نبودن مداخله دولت ها در بازارهای مالی دانسته و گفته اند که تثبیت نسبی بهای سهام در استرالیا نتیجه تصمیم دولت این کشور به کاهش نرخ بهره و انتظار سهامداران در مورد نتیجه مداخله دولت هاست.

تحولات بازارهای سهام آسیا و اروپا در روز سه شنبه در حالی گزارش می شود که در پایان معاملات روز دوشنبه در بورس نیویورک، شاخص داوجونز سه درصد تنزل کرد و ناظران در انتظار واکنش سهامداران آمریکایی پس از آغاز معاملات در روز سه شنبه هستند.

همزمان، قرار است وزیران دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در روز سه شنبه در لوکزامبورگ تشکیل جلسه دهند و راه های مقابله با بحران مالی جهانی را بررسی کنند.

پیش از این، با تصویب قانون اضطراری ایجاد ثبات اقتصادی در آمریکا، ۷۰۰ میلیارد دلار در اختیار وزارت خزانه داری این کشور قرار گرفته و بانک های مرکزی اروپایی هم اقدام های لازم را برای تزریق نقدینگی لازم به بانک های این کشورها انجام داده اند.

ادامه نگرانی هاژ

رهبران اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای بر عزم خود برای محافظت از نظام بانکی کشورهای عضو و اندوخته های سپرده گذاران تاکید کرده اند.

نظام بانکی ایسلند دچار بیشترین آسیب دیدگی شده است و نخست وزیر این کشور نسبت به خطر ورشکستگی ملی هشدار داده است.

گفته می شود که حجم بدهی خارجی بانک های ایسلند از تولید ناخالص این کشور بیشتر است و این وضعیت باعث شد تا نرخ برابری کرونا، پول ملی این کشور هم ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

اقتصاد ایسلند در خلال سال های گذشته از رشد سریعی برخوردار بوده که عمدتا از رونق بازارهای مالی ناشی می شد.

همزمان کنگره آمریکا تحقیقاتی را برای بررسی علت های بحران مالی آغاز کرده و ریچارد فولد، مدیرعامل بانک ورشکسته لیمن با حضور در مجلس نمایندگان آمریکا به سوال های نمایندگان پاسخ داده است.

فولد با پذیرش مسوولیت ورشکستگی این بانک از عدم اقدام به موقع دولت برای کمک به جلوگیری از این رخداد انتقاد کرد.

یک روز پس از ورشکستگی موسسه لیمن برادرز، دولت آمریکا برای جلوگیری از ورشکستگی شرکت بیمه ای آی جی مداخله کرد و با یک وام ۸۰ میلیارد دلاری این شرکت را نجات داد.

مدیرعامل لیمن برادرز در عین حال از دریافت میلیون ها دلار پاداش دفاع کرد در حالیکه برخی از نمایندگان حاضر در جلسه تحقیق کنگره او را متهم کردند که برای کسب سود فوری، سپرده های مردم را به مخاطره می انداخت.

پلیس فدرال آمریکا در حال تحقیق درباره عملکرد این دو موسسه و موسسه های فنی مه و فردی مک است که از بزرگ ترین اعطاکنندگان وام مسکن در آمریکا هستند و دولت به علت مشکلات مالی مجبور به در اختیار گرفتن مدیریت آنها شده است.

در این حال، بانک مرکزی آمریکا مجوز فروش ۲۵ درصد سهام بانک سرمایه‌گذاری مورگان استانلی به بانک میتسوبیشی را ژاپن صادر کرده است.

از سوی دیگر، شرکت های برق و آب و فاصلاب در سراسر آمریکا از افزایش موارد قطع خدمات به علت پرداخت نشدن هزینه های مشترکان خبر داده اند که نشانه تاثیر بحران اقتصادی حاضر بر وضع معیشتی مردم است.

بیشترین موارد افزایش قطع برق منازل مسکونی در ایالت های میشیگان (۲۲ درصد) و نیویورک (۱۷ درصد) گزارش شده و موارد قطع برق در ایالت‌های پنسیلوانیا، فلوریدا و کالیفرنیا نیز افزایش یافته است

کد خبر 65185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز