نام برخی از محله‌های تهران، حکایت‌هایی جذاب و شنیدنی دارند؛ داستان‌هایی که از گذشته‌های دور سینه به سینه نقل شده و هنوز هم نقل محافل تهرانی‌هاست.

ابن سینا

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: محله «حصاربوعلی» شمیران هم یکی از همین محله‌هاست؛ محله‌ای با تاریخی کهن که روزگاری یکی از آبادی‌های خوش‌ آب و هوای شمال تهران بود. در ادامه روایت جالبی از دلیل نامگذاری این محله را که میان ساکنان آن رایج است بخوانید.

اگر از ریش‌سفیدان محله حصاربوعلی دلیل نامگذاری محله‌شان را بپرسید، همگی داستان سفر ابن‌سینا به این محله‌ را برای‌تان تعریف می‌کنند. اگرچه این روایت در هیچ منبع معتبری نوشته نشده است، اما اهالی حصاربوعلی این ماجرا را از پدران خود نقل می‌کنند و معتقدند پس از سفر ابن‌سینا به آبادی آنها بود که نام حصاربوعلی برای همیشه روی آبادی آنها قرار گرفت.

میان اهالی حصاربوعلی معروف است ابوعلی سینا در سفری که از گرگان به ری داشت، گذرش به روستای آنها ‌افتاد و چند صباحی مهمان «همایون» حاکم وقت آن روزگار شد. همایون که دختری بیمار داشت، دست به دامن این حکیم بزرگ شد تا دخترش را درمان کند. ابن‌ سینا هم پس از درمان بیماری دختر حاکم، برای کنترل بیماری که در تمام روستا شیوع پیدا کرده بود، دور آبادی حصار کشید و سپس عازم سفرش به ری شد. اهالی حصاربوعلی معتقدند پس از این واقعه بود که نام حصاربوعلی برای همیشه روی آبادی آنها قرار گرفت و هنوز محله به همین نام شناخته می‌شود.
 

 ابوعلی سینا کدام محله تهران را قرنطینه کرد؟ | ماجرای سفر ابن‌سینا به شمیران

کد خبر 659047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    4 1
    البته که اون زمان عقل ابوعلی سینا بیشتر از اینها بوده هر چند روسای مملکت از قصد مردم را به کشتن میدهند