هفته‌ای که پیش‌رو داریم هفته سلامت مردان است. دوم اسفند نیز به سلامت روان مردان به‌ویژه در دوران کرونا اختصاص دارد. کرونا از جنبه‌های مختلف، زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده که یکی از مهم‌ترین آنها نیز تاثیراتی است که بر سبک زندگی و همچنین خلق و خو و روان ما برجای گذاشته است.

علي اسدي .روان شناس

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهند در دوران کرونا در مجموع اختلالات سلامت روان یا مشکلات روان‌پزشکی در کل جمعیت عمومی افزایش داشته و این موضوع  شامل بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشور ما نیز می‌شود.

علی اسدی، روان‌شناس بالینی و  معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در مورد مشکلات مربوط به روان در دروان کرونا می‌گوید: «مشکلات مربوط به روان افراد در دروان کرونا افزایش چشمگیری داشته؛ یعنی بسیاری از مقاله‌ها در دنیا نشان می‌دهد اختلالاتی مانند افسردگی و مشکلات مربوط به استرس و اضطراب بیش از ۲۵ بیش درصد بیشتر شده است. طبیعتا این موضوع در مورد مردها هم صادق است و با توجه به اینکه اغلب آنها بسیاری از مسوولیت‌های خاص زندگی اجتماعی و ‌اقتصادی را بر ‌عهده دارند؛ موضوعی مانند شیوع بیماری کرونا به دلیل آسیب‌هایی که به مسائل اقتصادی، درآمد و مدیریت اقتصادی زندگی وارد آورد و همچنین مشکلات مربوط به تورم‌ و هزینه‌های سرسام‌آور باعث شد مردان فشار روانی زیادی را متقبل شوند.»

افزایش سردرگمی‌ها

اسدی می‌گوید فشارهای مشکلات ناشی از کرونا زنان را هم بسیار تحت تاثیر  قرار داد. چون آنها نیز به دلایل مختلف دیگری از جمله موضوع قرنطینه در منزل، سر و کله زدن با بچه‌ها و دانش‌آموزان آسیب‌ زیادی دیدند. در واقع مشکل از آنجا بود که نمی‌دانستند در چنین مواقعی چه کار باید کرد. به همین خاطر هم مردان و هم زنان دچار نوعی سردرگمی بودند.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد مشکلات مربوط به روان؛ مشکلاتی جهانی است. موضوع مهم دیگر این است که از زمان شیوع کووید؛ وزارت بهداشت در حوزه سلامت روان برای جمعیت عمومی مداخلاتی انجام داده‌ است.

خدمات سامانه ۴۰۳۰

به گفته معاون دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در کشور ‌پروتکل‌هایی توسط این وزارتخانه عملیاتی شده است که این پروتکل هم شامل مردان می‌شود و هم زنان.

 اسدی می‌گوید برنامه مداخلات سلامت روان از طریق سامانه ۴۰۳۰ طراحی شده است و با قرار دادن روان‌شناسان در پشت خط ۴۰۳۰ خدمات  مربوط به سلامت روان ناشی از کرونا در جنبه‌های مختلفی مانند ترس، اضطراب، نگرانی و افسردگی‌های ناشی از این دوران را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. در این سامانه، موضوعاتی مانند پرخاشگری در دوران کرونا  و خشونت‌هایی که احتمالاً به دلیل قرنطینه بین والدین به وجود می‌آید و همچنین مشکلات مربوط به فرزندان از جمله مداخلاتی است که هم به‌صورت آنلاین و هم مستقیم و هم به‌صورت فایل‌های صوتی طراحی شده است. این سامانه بالغ‌ بر ۶۰۰ کارشناس در حوزه سلامت روان را آموزش داده‌ تا بتوانند از طریق تلفن یا به صورت  آنلاین به مردم پاسخ دهند. مردان هم می توانند مشکلات خود را از این طریق حل کنند. در حال حاضر نیز  مردم می توانند برای حل مشکلات خود با این سامانه تماس بگیرند.

مشکلات سوگ‌های پیچیده

اسدی می‌گوید در دوران کرونا یکی از مشکلات مربوط به روان به موضوع خانواده‌های متوفی و بازماندگان ناشی از کرونا برمی گردد که متأسفانه همه‌گیری این بیماری، مانع از برگزاری مراسم‌ می شد. یعنی افراد نتوانسته‌اند تخلیه روانی مناسبی دراین خصوص داشته باشند و به همین خاطر هم آسیب زیادی در این خصوص به مردان وارد آمد.

به‌همین دلیل وزارت بهداشت، پکیج و  پروتکلی را در همین خصوص طراحی کرده است. یعنی نظام بهداشت و درمان با  شناسایی خانواده‌های متوفی و برقراری ارتباط تلفنی و ارجاع آنها به مددکاران اجتماعی و روان‌شناسان از این طریق به آنها کمک می کند.

به گفته این روان شناس، قطعا بخشی از این مراجعان را مردان تشکیل می‌دهند که به دلیل  از دست دادن عزیزان خود و مشکلات ناشی از آن نیاز به دریافت خدماتی در این خصوص دارند.

مشکلات افراد مبتلا و بهبودیافته  

اسدی می‌گوید پروتکل دیگر وزارت بهداشت و سامانه۴۰۳۰،  موضوع  بیماران بهبودیافته ناشی از کووید است که شامل مردان و زنان می‌شود. طبیعتا خیلی از افراد به دلیل ابتلای خود یا اطرافیان‌شان به کرونا، مشکلات و استرس  زیادی را تجربه کرده‌اند.

همچنین افرادی که بستری شده‌اند؛ به‌خصوص آنهایی که در آی‌سی‌یو بستری بوده‌اند یا در بخش‌هایی که شاهد مرگ هم‌تختی‌های خود  بوده‌اند یا خودشان عزیزی را از دست داده‌اند از نظر روانی ضربه بزرگی متحمل شده‌اند که برای حل آن، نیاز به گرفتن درمان‌های تخصصی دارند.

به‌ گفته اسدی، از خرداد  ۱۴۰۰ در حوزه سلامت روان، پروتکلی تحت عنوان پروتکل مداخلات سلامت روان برای بیماران بهبودیافته ناشی از کووید تهیه شده که به کمک مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه‌ها در سیستم نظام سلامت اجرا شده است که افراد می‌توانند مشکلات خود را در این زمینه مطرح کنند.

قطعا بخشی از این جمعیت را هم مردان تشکیل می‌دهند و با توجه به اینکه سعی می‌کنند خود را قوی نشان دهند و  مشکلات خود را هم بروز نمی‌دهند آسیب بیشتری می‌بینند. شاید در هفته سلامت مردان این خدمت برای این گروه هدف با  با تاکیدی که به مراکز بهداشت می‌شود پررنگ‌تر باشد.  

کد خبر 658839

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    مردهابتونن خرج مخارج اولیه زندگیشونوتامین کنندافسرده گی نمی گیرند
  • عبدالله یوسفی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    با دورود واقعا این بلای قرن بیست ویک نه تنها از لحاظ اقتصادی فرهنگی و دور شدن ان بستر امن خانودگی را از همه گرفته از خدا برای همه انسانها این خواسته را دارم در هر خانواده ای یک جرقه بزنه که حال همه را بهبود و این گذشته را از ذهن ها بیرون ببرد و مسولین با درایت این افت تحریمها را از بین ببرد و مردم را از لحاظ معیشتی نجات دهد
  • ناشناس IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۲
    0 0
    مشکلات معیشتی راهم به دیگرمسائل اضافه کنید