دانشمندان از هنگام شروع پاندمی کرونا به دنبال پاسخ به این پرسش بوده‌اند که آیا برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند روی، ویتامین C یا ویتامین D می‌توانند، در پیامد بیماری کووید-۱۹ تاثیر بگذارند یا نه.

Vit D

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر بسیاری از پزشکان همچنان به تجویز مکمل‌های این ویتامین‌ها و مواد معدنی روی آورده‌اند تا باعث تقویت دستگاه ایمنی در بیماران شوند.

اما یک بازبینی علمی بوسیله دانشگاه تولدو در ماه پیش هیچ شاهدی در تایید اینکه مصرف مکمل‌های روی، ویتامین C یا ویتامین D باعث کاهش خطر مرگ ناشی از کووید-۱۹ می‌شود، به دست نداد.

این آنالیز درباره ۲۶ تحقیق بازبینی‌شده بوسیله کارشناسان مستقل از سراسر دنیا انجام شد که در مجموع شامل بیش از ۵۶۰۰ بیمار بستری‌شده کووید-۱۹ می‌شدند.

بیماران دریافت‌کننده روی و ویتامین C پس از بستری شدن آنها در بیمارستان این مکمل‌ها را دریافت کرده بودند. این بررسی همچنین شامل دریافت ویتامین D پیش از تشخیص کووید-۱۹ بود و نیز در برخی بررسی‌ها این مکمل ویتامینی پیش از بیمار شدن تجویز شده بود.

این آنالیز نشان داد در همه این سناریوها مصرف ویتامین‌ها ظاهرا خطر مرگ را کاهش نداده است.

البته مصرف ویتامین D در صورتی که پس از تشخیص کووید-۱۹ شروع شده باشد، مدت بستری شدن افراد را کاهش داده بود، اما روی و ویتامین C از این لحاظ هم تاثیری نداشتند.

این پژوهشگران می‌گویند بررسی‌های بیشتری لازم است تا اثربخشی ویتامین D در درمان کووید-۱۹ مشخص شود.

توصیه آنها در حال حاضر این است که فقط بیمارانی که دچار کمبود این ویتامین‌ها هستند، باید مکمل‌های آنها را مصرف کنند.

کد خبر 658363

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha