شرکت هوایی «جوبی» (Joby Aviation) از بروز سانحه در حین آزمایش پرواز نمونه اولیه هواپیمای عمودپرواز برقی (eVTOL) خود که یکی از پیشروهای بازار محسوب می‌شود، خبر داد.

جوبی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، داده‌های ردیابی پرواز نشان می‌دهد که هواپیما با سرعتی بیش از ۴۳۵ کیلومتر در ساعت رانده شده که بسیار فراتر از حداکثر سرعت اعلام شده ۳۲۲ کیلومتر در ساعت بوده است.

این سقوط در یک پرونده بایگانی‌شده با شماره SEC Form 8-K فاش شد؛ گزارشی از رویدادهای برنامه‌ریزی نشده‌ای که می‌تواند برای سهامداران مهم باشد. بخش مربوطه به شرح زیر است:

«در ۱۶ فوریه ۲۰۲۲، شرکت جوبی اعلام کرد که اوایل امروز یکی از نمونه اولیه آزمایشی هواپیمای کنترل از راه دور خود در حین پرواز در پایگاه آزمایشی از راه دور در کالیفرنیا دچار سانحه شده و هیچ آسیبی گزارش نشده است. ایمنی یک ارزش اصلی برای جوبی است، به همین دلیل است که ما در حال گسترش بسته پرواز خود با یک خلبان از راه دور و در یک منطقه خالی از سکنه بوده‌ایم؛ به خصوص که خارج از شرایط عملیاتی مورد انتظار عمل می‌کردیم.

برنامه‌های آزمایشی پرواز عمدا برای تعیین محدودیت‌های عملکرد هواپیما طراحی شده‌اند و متأسفانه تصادفات یک احتمال هستند. ما از مسئولان مربوطه برای بررسی کامل این حادثه حمایت خواهیم کرد.»

در حالی که این شرکت هنوز توضیح بیشتری در مورد این حادثه نداده است، داده‌های ردیابی پرواز ممکن است داستان را کمی روشن کند. به نظر می‌رسد نمونه اولیه جوبی با شماره بدنه N542AJ در حال انجام یک پرواز آزمایشی در نزدیکی یک مرکز نیروی هوایی ایالات متحده در جنوب شرقی مونتری بود.

با توجه به داده‌های ردیابی پرواز، به نظر می‌رسد این هواپیمای کنترل از راه دور از محدودیت‌های مورد انتظار عملکرد خود عبور کرده است. در برخی مواقع، این داده‌ها نشان می‌دهد که هواپیما با سرعتی در حدود ۴۳۵ کیلومتر در ساعت در حال پرواز بوده است.

بیشتر بخوانید:

N542AJ یکی از دو نمونه اولیه پیش تولید بود که گواهینامه قابلیت پرواز ویژه FAA و تاییدیه قابلیت پرواز نیروی هوایی ایالات متحده برایش صادر شده است.

به طور حتم این یک شکست گران‌قیمت برای جوبی محسوب می‌شود، اما این اتفاق خارج از محدوده مورد انتظار پرواز رخ داده و ممکن است اطلاعات ارزشمندی در مورد اینکه کدام سیستم‌ها تحت بارگذاری و فشار شدید شروع به شکستن و خراب‌شدن می‌کنند، داشته باشد.

به هر روی، این سانحه برنامه صدور گواهینامه جوبی را کند می‌کند، اما مطمئنا آن را به طور کامل متوقف نخواهد کرد.

کد خبر 657971

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha