زنانی که در حین بارداری دچار عفونت با کروناویروس می‌شوند، در معرض خطر بالاتر مرده‌زایی و مرگ نوزاد در طول ۲۸ روز پس از تولد هستند و اکنون یک بررسی جدید نشان می‌دهد که علت این این عوارض چیست.

covid pregnancy

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام دی یک بررسی جدید نشان می‌دهد کروناویروس برخلاف بسیاری از عوامل بیماری‌زای که جنین را با دچار کردن عفونت مستقیم می‌کشند، کروناویروس باعث تخریب «گسترده و شدید» جفت می‌شود که جنین را از اکسیژن محروم می‌کند.

این یافته‌ها در تحقیق ۴۴ پژوهشگر در ۱۲ کشور پس از بررسی ۶۴ مورد مرده‌زایی و چهار مورد مرگ نوزادی به دست آمده است که در آنها جفت بوسیله کروناویروس آلوده شده بود.

البته این پژوهشگران دریافتند که چنین آسیبی در درصد کمی از زنان باردار مبتلا به کووید-۱۹ رخ می‌دهد و هیچکدام از زنان مبتلا در برابر کرونا واکسینه نشده بودند.

یافته‌های این بررسی در ژورنال Archives of Pathology & Laboratory Medicine منتشر شده است.

تقریبا همه جفت‌های این بیماران دارای خصوصیاتی بودند که آسیب‌شناسان آنها را مربوط به التهاب جفت ناشی از کروناویروس می‌دانند، یعنی: رسوب‌های فراوان فیبرین، یک پروتئین لخته‌کننده که جریان خون را مسدود می‌کند و مرگ‌ سلول‌ها در «تروفوبلاست» (جفت اولیه) که رویان را تغذیه می‌کند و بعدا به بخشی از جفت بدل می‌شود و شکل غیرمعمولی از التهاب به نام «اینتریولوزیت مزمن هیستوسیتیک».

این پژوهشگران میزان آسیب را «بسیار شدید» توصیف کردند، به طوری که ۷۷.۷ درصد از جفت به طور میانگین تخریب شده بود. به گفته این پژوهشگران به نظر نمی‌رسد کروناویروس به بافت جنینی آسیب برساند، اما آسیب جفتی «گسترده و بسیار مخرب» بود. نکته مهم این بود که هیچ‌کدام از زنان در این بررسی دچار بیمار شدید کووید-۱۹ نشده بودند.

این پژوهشگران می‌گویند واکسن‌ها به همراه داروهای ضد ویروسی ممکن است احتمال عفونت جفت بوسیله کروناویروس را کاهش دهند. هیچ‌کدام از مادران در آنالیز واکسینه نشده بودند.

یک بررسی قبلی بوسیله موسسه ملی بهداشت آمریکا نیز عفونت متوسط تا شدید کووید-۱۹ را با عوارض دیگر در بارداری ارتباط داده بود، از جمله: نیاز به انجام سزارین و زایمان زودرس، مرگ نوزاد حین زایمان، خونریزی پس از زایمان و دچار شدن به عفونت‌های دیگر غیر از کرونا.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها بر نیاز بر واکسیناسیون زنان باردار تاکید می‌کنند و بی‌خطر بودن واکسن‌های کرونا در دوران بارداری هم ثابت شده است.

علاوه بر این پزشکان باید در دوران بارداری باید با استفاده از وسائلی مانند اولتراسوند یا سونوگرافی سلامت جفت را زیر نظر داشته باشند.

البته با توجه با توجه شمار کم زنان باردار در این بررسی، یافته‌های آن ثابت نمی‌کند که عفونت کرونا در زمانی در بارداری باعث مرده‌زایی می‌شود.

کد خبر 657911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha