چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدراعظم آلمان چهارشنبه 25 اکتبر(3 آبان) از عکس‌هایی که سربازان آلمانی را در افغانستان نشان می‌دهد که با یک جمجمه انسان ژست گرفته‌اند اظهار تنفر کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس آنجلا مرکل قول داد هر سربازی که معلوم شود در این قضیه دخیل بوده است به شدت مجازات شود.

این عکس‌‌های هولناک در شماره چهارشنبه روزنامه پرتیراژ بیلد (Bild) به چاپ رسید که نوشت آنها نشان‌دهنده نیروهای حافظ صلح آلمانی در نزدیک پایتخت افغانستان،کابل، در اوائل سال 2003  هستند.

عکس‌ها مردان یونیفرم‌پوشی را نشان می دهد که  جمجمه‌ای را در دست دارند و بر روی یک جیپ با آن ژست گرفته‌اند؛ یکی از این افراد با جمجمه در دست، بدن عریانش نشان ‌می‌دهد.

روزنامه بیلد در عنوان اصلی‌اش نوشت: "سربازان آلمانی مرده‌ای را بی‌حرمت کردند."

Chief editor Kai Diekmann, of German daily newspaper Bild

این روزنامه نوشت مشخص نیست که این جمجمه از کجا آمده است، اما از قول یک سرباز ناشناس گفت که احتمالا جمجمه مربوط به یک گور دسته‌جمعی بیرون کابل است..
بیلد که منبع عکس‌ها را افشا نکرده است، نوشت معلوم نیست این جمجمه به یک فرد افغان تعلق دارد یا به زمان اشغال شوروی‌ها در دهه 1980 باز می‌گردد.

مرکل در ضمن یک سخنرانی در برلین گفت: "همه ما که امروز این عکس‌ها را دیدیم بهت ‌زده شدیم، عکس‌هایی مهوع که هیچ دستاویزی برای گرفتن آنها وجود ندارد. دولت سربازانی را که در این عمل نقش داشته‌اند خواهد یافت و با حداکثر شدت عمل با آنها برخورد خواهد کرد."
وزیر دفاع آلمان فرانتس یوزف یونگ نیز در اظهارات مشابهی این عمل را محکوم کرد و گفت مقصران با مجازت‌های انضباطی و حتی جنایی روبرو خواهند شد و فرمانده ستاد ارتش آلمان، ژنرال ولفگانگ شنایدرهان از بازجویی از دو مظنون احتمالی خبر داد.

آلمان به مقرارت تعلیم نظامیش پس از دوران جنگ جهانی دوم به خود می‌‌بالد، قوانینی که با توجه به درس‌های گرفته شده از اعمال نازی‌ها، سربازان را شخصا مسئول هر عملی می‌داند که انجام می‌دهند.

آلمان در حال حاضر 2800 سرباز در "نیروی بین‌المللی کمک به امنیت" ناتو (ISAF) دارد که در ناحیه نسبتا آرام شمال افغانستان خدمت می‌کنند

کد خبر 6578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز