رهبر هنگ‌کنگ می‌گوید آخرین موج کرونا با۲۰ برابر شدن شمار عفونت‌ها نسبت به دو هفته پیش و پرشدن تخت‌های بیمارستانی این دولت‌شهر را «از پا انداخته است».

Hong Kong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز خانم کاری لام رئیس دولت این شهر تحت حاکمیت چین که روز دوشنبه ۲۰۷۱ مورد عفونت و ۴۵۰۰ مودر مثبت مقدماتی جداگانه گزارش داد، در بیانیه‌ای خطاب به ساکنان که از قبل تحت محدودیت‌های شدید گردهمایی‌های اجتماعی قرار دارند، تصویری تیره‌وتار ارائه کرد.

لام گفت: «تاخت‌وتاز موج پنجم همه‌گیری ضربه‌ سنگینی به هنگ‌کنگ وارد آورده و توانایی شهر را در برای مقابله با آن تحلیل برده است.» و افزود که بیماران اکنون باید برای دسترسی به مراکز ایزوله شدن به انتظار بمانند.

او گفت: «این وضعیت نامطلوب است و دولت در این باره احساس نگرانی و تاسف می‌کند.»

چین گفته است که برای انجام آزمایش، درمان، قرنطینه و تامین منابع از کیت‌های آزمایش سریع آنتی‌ژنی و لباس‌های محافظ تا سبزیجات تازه به هنگ‌کنگ کمک خواهد کرد.

با وجود افزایش بی‌سابقه موارد عفونت در این کانون تجارت جهانی که به انتشار سویه اُمیکرون نسبت داده شده است، شمار موارد مرگ‌ومیر نسبت به شیوع‌ها در شهرهای با اندازه مشابه در طول دو سال گذشته از پاندمی کرونا، بسیار پایین‌تر است.

اما در حالیکه نظام مراقبت‌ بهداشتی این شهر از هم اکنون زیر فشار قرار دارد، کارشناسان پزشکی هشدار می‌دهند که شمار عفونت‌ها تا پایان ماه مارس (اوائل فروردین) ممکن است به ۲۸۰۰۰ مورد در روز برسد و به خصوص درباره افراد سالمند واکسینه‌نشده نگرانی وجود دارد.

 ۹۰ درصد تخت‌های بیمارستانی مخصوص بیماران کووید-۱۹ از هم اکنون اشغال شده‌ و مراکز ایزوله کردن افراد دچار عفونت تقریبا ظرفیتشان پر شده است.

مقامات بهداشتی اکنون سالمندان، کودکان و افراد در وضعیت وخیم برای بستری کردن در بیمارستان‌ها در اولویت قرار می‌دهند.

به گفته این مقامات، حدود ۱۰۰۰ بیمار در انتظار بستری شدن هستند.

با وجود هشدارها درباره آخرین موج پاندمی، شمار کل موارد کرونا در هنگ‌کنگ از ابتدای پاندمی به حدود ۲۴۰۰۰ مورد شامل بیش از ۲۰۰ مورد مرگ است که بسیار کمتر از شهرهای بزرگ مشابه است.

لام گفت مقامات از هیچ تلاشی برای اعمال راهبرد «تحمل صفر» در برابر عفونت‌های کرونا مانند سرزمین اصلی چین فروگذار نخواهد کرد تا شیوع را در کمترین فرصت ممکن مهار کند که برخلاف سیاست در بسیار مناطق دیگر در جهان است که در تلاش برای «زندگی با کووید» هستند.

این راهبرد «تحمل صفر» شامل ایزوله کردن، اجبار به ماسک زدن، ردیابی تماس‌ها، بستن و قرنطینه کردن ساختمان‌ها، محلات و تمام شهرها، حتی در صورت شناسایی چند مورد معود کرونا است.

ساکنان درون شهر از گردهمایی‌های بیش از ۲ نفر ممنوع شده‌اند و اغلب مکان‌های عمومی از جمله مدارس، کلیساها و سالن‌های ورزشی بسته شده‌اند. غذا خوردن در رستوران‌ها از ساعت ۶ بعدازظهر به وقت محلی ممنوع شده‌اند و اغلب افراد از خانه کار می‌کنند.

دولت روز دوشنبه اعلام کرد همه مدارس تا ۶ مارس کلاس‌های حضوری را معلق خواهند کرد.

محدودهایت‌های سختگیرانه پرواز نیز هنگ‌کنگ را به یکی از منزوی‌ترین شهرهای عمده جهان بدل کرده است که در طول دو سال گذشته عملا مرزهایشان را بسته است.

هنگ‌کنگ همچنین یکشنبه‌شب اعلام کرد برای مقابله با موج عفونت‌ها واکسیناسیون را به کودکان از سه سال بالا ارائه خواهد کرد.

ایمن‌سازی کودکان سه سال به بالا با واکسن شرکت چینی سینوواک انجام خواهد شد. قبلا واکسیناسیون برای کودکان ۵ سال به بالا انجام می‌شد. هنک‌کنگ ۷۳ درصد جمعیت واجد شرایط را که شامل کودکان نمی‌شود، واکسینه نمی‌کند.

کد خبر 657344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha