۴ ماه بعد از کسب طلای جهان و المپیک، محمدرضا گرایی همچنان از بدقولی مسئولان گلایه‌مند است.

محمدرضا گرایی

همشهری‌آنلاین - محسن محمودصفری

محمدرضا گرایی یکی از عجیب‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ را رقم زد؛ کسب مدال طلای جهان و طلای المپیک توکیو در فاصله زمانی ۲ ماه! کار بزرگی که جوان شیرازی انجام داد به چشم اتحادیه جهانی کشتی هم آمد و به او لقب ققنوس را دادند. گرایی در مسابقات جهانی نروژ بارها عقب افتاد ولی هر بار با قدرت، رقبایش را شکست داد تا همانند ققنوس از دل خاکستر بلند شود. گرایی که به‌خاطر چهره خونسردش پیش از این توسط محمد بنا و حمید سوریان به «مرد یخی» شهرت پیدا کرده بود، در گفت‌وگو با همشهری از شرایطش بعد از طلای جهان و المپیک صحبت کرده‌ است.

*بعد از مسابقات جهانی بالاخره وقت استراحت هم رسید؟

شرایط سختی بود که پایان خوشی داشت. کسب سهمیه المپیک، بعد از آن حضور در بازی‌های المپیک و بلافاصله حضور در مسابقات جهانی باعث شد اردوهای طولانی‌مدتی را پشت سر بگذاریم. مسیر سختی بود و فرصت استراحت نداشتیم. بعد از مسابقات جهانی چند هفته‌ای استراحت کردم و دوباره تمریناتم را از سر گرفتم. از ۱۵ اسفندماه هم باید در اردوی تیم‌ملی حاضر شویم تا برای مسابقات پیش رو آماده باشیم.

*مشخص است که در چه رویدادی کشتی خواهی گرفت؟

نه، فعلا چیزی معلوم نیست. مسابقه انتخابی داریم و اول باید تلاش کنیم به دوبنده تیم ملی برسیم تا بعد از آن با صلاحدید کادر فنی در مسابقات حاضر شویم. کشتی، سال سخت و حساسی را در پیش دارد. فاصله نزدیک مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی حساسیت را بالا برده است. امیدوارم در هر دو مسابقه نتیجه بگیریم و باعث شادی دل مردم شویم.

*شما سابقه حضور در بازی‌های آسیایی را داری. از تجربه‌ات در این مسابقات برایمان بگو.

بازی‌های آسیایی جاکارتا نخستین سال حضورم در رده سنی بزرگسالان بود که به مدال برنز رسیدم. بازی‌های آسیایی اهمیت زیادی برای کشورهای این قاره دارد و همه کشورها با تمام قدرت در این رقابت‌ها حاضر می‌شوند. در جاکارتا مدعیان زیادی که همه عنوان‌دار جهان و المپیک بودند در وزن من حضور داشتند و با یک اشتباه در یک کشتی شکست خوردم و به مدال برنز رسیدم. مسابقات جهانی صربستان و بازی‌های آسیایی در فاصله زمانی حدود یک هفته‌ای برای کشتی برگزار می‌شود و همین مسئله، کار را سخت کرده است. امیدوارم در مرحله اول بتوانم دوبنده تیم ملی را به‌دست بیاورم و بعد از آن در هر مسابقه‌ای که شرکت کردم باعث شادی دل هموطنانم شوم.

*گفته بودی رقبا به خوبی آنالیزت کرده‌اند. شرایط چقدر با قبل از المپیک تغییر کرده است؟

دقیقا همینطور است. روی کشتی‌ام کار کرده‌اند و این مسئله در مسابقات جهانی نروژ کاملا مشهود بود. من هم در این مدت سعی کرده‌ام نقاط ضعفم را برطرف کنم و امیدوارم با کمک کادر فنی در مسابقات پیش رو عملکرد بهتری داشته باشم. دیگر هر حریفی برایم خطرناک است. آنها انگیزه دارند که قهرمان جهان و المپیک را شکست دهند و من باید از عنوانم دفاع کنم.

*در کشتی خیلی خونسرد هستی و حتی لقب مرد یخی را به شما دادند. این خونسردی در حدی است که بعضی‌ وقت‌ها حتی در ثانیه‌های پایانی بازنده‌ای و باز هم به آب‌وآتش نمی‌زنی! در این مورد نظر خودت چیست؟

هیچ‌کس دوست ندارد ببازد. باید با برنامه کار کنم تا یک جایی حریفم را گیر بیندازم. حالا ممکن است چندین تله برای حریفم بگذارم که گیر نکند ولی باید اینقدر این کار را تکرار کنم تا بتوانم کار خودم را انجام دهم. برای همین عجله نمی‌کنم و ریسکی فن نمی‌زنم. سعی می‌کنم با برنامه پیش بروم تا نتیجه مطمئن‌تری داشته باشم.

*لقب ققنوس را بیشتر دوست داری یا مرد یخی را که آقای بنا و سوریان دادند؟

فرقی ندارد. مردم هر کدام را دوست داشته باشند من هم همان را دوست دارم. شادی مردم برایم لذتبخش است.

*با ۲ طلای جهان و المپیک تاریخ‌سازی کردی. برخورد مسئولان چطور بود؟

مسئولان زیاد به این چیزها توجه ندارند. تا قبل از اینکه مدال المپیک بگیرم، می‌گفتند مدال المپیک بگیر همه‌چیز را درست می‌کنیم. حالا که مدال گرفتم می‌گویند مدال دوم را بگیر! حدود ۴ ماه از مدال طلای جهان و المپیک گذشته و هنوز هیچ اتفاقی رخ نداده است. فقط وعده وعید شنیده‌ام. این برخوردها درست نیست و فقط باعث سرخوردگی ورزشکاران می‌شود. ورزشکار باید آرامش ذهنی داشته باشد ولی من بعد از کسب مدال طلای المپیک و جهان هم به این آرامش نرسیدم و هنوز هم دغدغه آینده و شغلم را دارم. البته مدیرکل ورزش استان فارس به تازگی عوض شده و مدیرکل جدید پیگیر مشکلات‌مان است. دکتر صفرپور قول داده مشکلات را حل کند که امیدوارم این اتفاق بیفتد. از آقای دبیر هم تشکر می‌کنم که برای همه بچه‌ها دغدغه دارد و تمام تلاشش را می‌کند تا کشتی‌گیران امکانات خوبی داشته باشند.

کد خبر 656878
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha