سال گذشته پس از آتش‌سوزی کلینیک «سینا مهر» که منجر به از دست رفتن ۱۹ تن از هموطنان‌مان شد، از مجلس شورای اسلامی تا شورای‌شهر تهران و وزارت بهداشت دست به کار شدند تا با بررسی‌های کارشناسی و وضع قوانین جدید برای ایمنی بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی شهر چاره‌ای بیندیشند.

بیمارستان های فرسوده

همشهری آنلاین - رابعه تیموری:  در تب و تاب این اتفاق، قوانین جامعی نوشته و تصمیماتی گرفته شد که اگر به مرحله اجرا می‌رسید، شاید موضوع پراهمیت ایمن‌سازی بیمارستان‌های شهر تهران بار دیگر به فراموشی سپرده نمی‌شد. «حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است تغییرات مدیریتی سبب بر زمین ماندن قوانین مصوب و غفلت از پیگیری این موضوع شده است. شهریاری در این گفت‌وگو به پرسش‌های ما درباره کمبود و ناایمنی بیمارستان‌های شهر تهران پاسخ داده است.

 پس از آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اعلام کرد که ۴۳۱ مرکز درمانی ناایمن در تهران شناسایی شده است. چه اقداماتی انجام شده تا اتفاق کلینیک سینا مهردر دیگر مراکز ناایمن شهر تکرار نشود؟  
در زمان وقوع این اتفاق که به ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی و شکایت از عملکرد وزارت بهداشت وقت هم رسید، برای ایمن‌سازی مراکز درمانی قوانین جامعی به تصویب رسید و نهادهای ذی‌ربط مکلف شدند مقدمات اجرای این قوانین را به وجود آورند.  
 قوانینی که به تصویب رسیدند، اجرایی شدند؟  
متأســفانه خیر. جابه‌جایی دولت و به دنبال آن تغییر مدیران باعث شد اجرای قوانین به تأخیر بیفتد. شیوع کرونا هم در این تأخیر بی‌تأثیر نبود، ولی امیدوارم دولت کنونی در اجرای این قوانین جدیت نشان دهد.  

شناسایی ۴۳۱ مرکز درمانی ناایمن در پایتخت | فرسوده‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران کدامند؟


 برای ایمن‌سازی بیمارستان‌ها چه موانعی وجود دارد؟  
 تجهیز بیمارستان‌ها و افزایش امکانات ایمنی بیمارستان‌های تهران به اعتبار قابل توجهی نیاز دارد. مثلاً تجهیز سیستم سرمایشی و گرمایشی بیمارستان امام خمینی(ره) حدود ۴۰ میلیارد تومان اعتبار لازم دارد. با تخصیص این میزان اعتبار هم مشکلات بیمارستان حل نمی‌شود و سیستم برق، گاز و تجهیزات اطفای حریق بیمارستان نیز شرایط مناسبی ندارند. چنین کمبودهایی در اغلب بیمارستان‌های قدیمی تهران وجود دارد.  


 در بررسی ایمن‌سازی بیمارستان‌ها به شرایط ساختمان آنها چقدر توجه شده و آیا بیمارستان‌های فرسوده شهر تهران شناسایی و مشخص شده‌اند؟  
بیشتر بیمارستان‌های تهران لااقل ۵۰ سال پیش‌ساخته شده‌اند و ساختمان‌های آنها فرسوده و غیرمقاوم هستند. بارها در مجلس تذکر داده‌ایم که باید همه ساختمان‌هایی که بیشتر از ۵۰ سال عمر دارند، در برابر زلزله مقاوم‌سازی شوند.  


 بسیاری از بیمارستان‌هایی هم که در سال‌های اخیر بنا شده‌اند، با اصول ایمنی مطابقت ندارند. نمونه آن هم مجتمع بیمارستانی تازه‌تأسیس امام خمینی(ره) در میدان توحید است که کارشناسان ناایمن بودن آن را هشدار داده‌اند. به نظر شما سن ساختمان‌ها برای سنجش استحکام و مقاومت آنها معیار مناسبی است؟  
کاملاً درست است. نمونه این مسائل نه تنها در تهران، بلکه در شهرهای دیگر کشور هم دیده می‌شود. مثلاً در زلزله اهر، هریس و ورزقان آذربایجان شرقی که زلزله بزرگی هم نبود، بیمارستانی تازه‌ساز فرو ریخت، در حالی که خانه‌های خشتی و گلی اطرافش خراب نشدند یا در زلزله کرمانشاه بیمارستان تازه‌ساخت سر پل ذهاب تخریب شد. این اتفاقات نشان می‌دهد بر ساخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نظارت جدی وجود ندارد که در زمان بروز حوادث، بی‌شک عواقب غیرقابل جبرانی به بار خواهد آورد.  

شناسایی ۴۳۱ مرکز درمانی ناایمن در پایتخت | فرسوده‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران کدامند؟


 یکی از مشکلاتی که در ساخت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی جدید به چشم می‌خورد، محدود بودن فضای باز است و بنای بسیاری از این مراکز بیشتر از آنکه برای دایر کردن بیمارستان قابلیت داشته باشند، برای فعالیت مجتمع‌های اداری و تجاری مناسب هستند. به نظر شما این موضوع در زمان بروز حوادث مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ این معماری نامناسب زمینه گسترش و انتقال بیماری‌ها را فراهم نمی‌کند؟  
در شهر تهران آنقدر شهرفروشی و تراکم‌فروشی شده که برای ایجاد سرانه‌های خدمات عمومی کمبود فضا داریم. البته اداره بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که به‌صورت طبقاتی ساخته شده‌اند، از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه‌تر است و به همین دلیل سرمایه‌گذاران بخش درمان هم به اداره چنین مراکزی رغبت بیشتری دارند. متأسفانه معماری بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هر روز بیشتر به این سمت می‌رود. بیمارستان‌هایی که در دهه‌های گذشته ساخته شده‌اند، از نظر نقشه و امکانات بنا شرایط مطلوب‌تری دارند، ولی معماری بنای بسیاری از بیمارستان‌هایی که در دهه‌های اخیر بنا شده‌اند، با کارکرد آنها تناسب زیادی ندارد.  


 برقراری عدالت اجتماعی در حوزه سلامت چقدر مورد توجه مجلس دوره یازدهم بوده است، حتی در شهر تهران که پایتخت کشور و محل مراجعه بیماران از سایر شهرهاست، امکانات درمانی عادلانه توزیع نشده است.  
بی‌عدالتی در این حوزه از دغدغه‌های مهم کمیسیون درمان مجلس است و سیاستگذاری‌های ما در مسیر برقراری عدالت در این حوزه است. در شهر تهران هم با کمک سایر نهادها تلاش می‌کنیم در توزیع امکانات درمانی توازن برقرار شود و نقاط برخوردار و غیربرخوردار شهر به مساوات و عدالت از امکانات درمانی بهره‌مند شوند. در این زمینه اقداماتی هم شده که تجهیز و توسعه فضای بیمارستانی مجتمع امام خمینی(ره) و ساخت بیمارستانی در منطقه ۲۲ نمونه‌هایی از این اقدامات است.  

شناسایی ۴۳۱ مرکز درمانی ناایمن در پایتخت | فرسوده‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران کدامند؟

فرسوده‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران

بر اساس اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت، بیمارستان‌های زیر فرسوده‌ترین بیمارستان‌های شهر تهران هستند.  

بیمارستان رازی: که زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد و در سال ۱۳۱۲ تأسیس شده، فرسوده‌ترین بیمارستان‌ پایتخت به شمار می‌آید.  
بیمارستان فیروزآبادی ری‌ـ تهران: این بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند و سال ۱۳۱۳ تأسیس شده است.  
بیمارســتان امـام خمینی(ره) : زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی تهران قرار دارد و سال ۱۳۱۳ تأسیس شده است.  
بیمارستان بهارلو: با نظارت دانشگاه علوم پزشکی تهران فعالیت می‌کند و سال ۱۳۱۸ آغاز به کار کرده است.  
بیمارسـتان امیراعلم: زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی تهران فعال است و سال ۱۳۱۹ ساخته شده است.  
بیمارستان روزبه: این بیمارستان را هم دانشگاه علوم پزشکی تهران اداره می‌کند. بیمارستان روزبه سال ۱۳۱۹ تأسیس شده است.  
بیمارسـتان اشرفی اصفهانی: این بیمارستان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعالیت می‌کند و ۱۳۲۰ سال تأسیس آن است.  
بیمارستان ۱۵ خرداد: تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سال ۱۳۲۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.  
بیمارسـتان طرفه: زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و سال ۱۳۲۰ تأسیس شده است.  
بیمارستان لولاگر: تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند و سال ۱۳۲۵ آغاز به کار کرده است.

کد خبر 656785

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
    0 0
    از سازمان مردمی خیریه ها برای بازسازی بیمارستان استفاده می شد ازطریق ساخت کد دستوری وتبلیغ اون