رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ممکن است خیلی از بیمارستان‌هایی که برای شرایط بحران در نظر گرفته‌ و آنها را قوی و با تعداد تخت بالا محسوب کرده‌ایم، اصلا قابلیت استفاده در شرایط زلزله را نداشته باشند.

بیمارستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر جلیل کوهپایه‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره اینکه در استان تهران ۱۷۵ بیمارستان فعالند، گفت: از این تعداد ۷۵ بیمارستان در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارند که از میان آنها نیز ۱۸ بیمارستان دولتی و بقیه بیمارستان‌های خصوصی تحت پوشش ماست. بیشتر این بیمارستان‌های دولتی در تهران قدیمی و فرسوده هستند.

وی افزود: در کنار بیمارستان‌های قدیمی همچون فیروزآبادی، سینا، امام خمینی (ره) و ... ساختمان‌هایی ساخته شده یا در حال بهره‌برداری و یا در حال ساخت است. عملا زیرساخت درمانی در بخش‌های دولتی در استان تهران به‌شدت فرسوده است، ولی در بخش خصوصی این وضعیت شرایط متفاوتی دارد. برخی از بیمارستان‌ها مربوط به زمان گذشته و امنیت سازه‌شان دچار مشکل است، اما در عین حال بسیاری بیمارستان‌ها هم ظرف سال‌های اخیر افتتاح شده و قابل قبولند.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: بیمارستان‌های عمومی غیردولتی همچون میلاد و بیمارستان‌های نظامی هم شرایط نسبتا خوب و سازه و مقاومت مناسبی دارند.

وی درباره درخواست‌های درمانی از شورای شهر ششم اظهار کرد: اعضای شورای شهر به عنوان کسانی که زیرساخت‌های شهری را سیاست‌گذاری می‌کنند، وظیفه خیلی مهمی دارند. سرانه زیرساخت‌های سلامت در استان تهران به‌شدت از میانگین کشوری فاصله دارد. ما در استان تهران ۲۷۰ پروژه بهداشتی مانند پایگاه بهداشت و خانه بهداشت داریم که یا ساخته نشدند یا پیشرفت پروژه زیر ۲۰ درصد است. این موضوع و توسعه زیرساخت‌های سلامت به توجه ویژه نیاز دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: در زمینه سرانه تخت بستری هم تهران با اینکه پایتخت است و خیلی از بیماران از سراسر کشور به بیمارستان‌های آن مراجعه می‌کنند، باز هم سرانه تخت کمتر از یک به ازای هزار نفر جمعیت استان داریم. این نشان می‌دهد شورای شهر باید طی سال‌های پیشِ رو برای رفع این مشکلات در فضای سلامت شهر تهران تلاش کند.

وی درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای ارائه خدمت درست در زمان بحران‌ها در بیمارستان‌ها بیان کرد: تعدادی از بیمارستان‌هایی که بیرون‌ از شهر هستند، شناسایی شده‌اند که در شرایط سخت مثل زلزله و... بتوانند محلی برای ارجاع بیماران باشند. این بیمارستان‌ها در مناطق مختلف تهران توسط ستاد پدافند غیرعامل شناسایی شده‌اند و می‌توانند به مدیریت بهتر مصدومان احتمالی کمک کنند. اما مستحضرید که سرانه تخت بستری و بیمارستان‌ها نسبت به میانگین کشوری پایین است و خیلی از آنها هم فرسوده‌اند و در برابر زلزله تاب مقاومت ندارند.

او افزود: ممکن است خیلی از بیمارستان‌هایی که برای شرایط بحران در نظر گرفته و آنها را قوی و با تخت بالا محسوب کرده‌ایم، اصلا قابلیت استفاده در شرایط زلزله را نداشته باشند. در نتیجه، به نظر می‌رسد باید دولت، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و حتی شورای شهر برای ایجاد زیرساخت جدید و جایگزین در استان‌ تهران برنامه ویژه و منحصربه‌فردی داشته باشد.

وی افزود: به ساخت و توزیع بیمارستان‌ها در مناطقی نیاز داریم که دارای تراکم جمعیت بالا هستند و دسترسی مردم به آنها مهم است. قرار نیست همیشه شرایط بحرانی را تجربه کنیم. از طرفی، بیمارستان باید در دسترس و نزدیک مردم باشد و طبیعی است که در مناطقی که تراکم جمعیتی‌شان بالاست و بیمارستان‌ها هم فرسوده‌اند، ریسک بالاست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر مشکلاتی داشته باشیم و اتفاقی بیفتد، این بیمارستان‌ها نمی‌توانند برای مردم کاری انجام دهند. از این منظر دو اقدام می‌توانیم انجام دهیم؛ اول آنکه در مناطق شلوغ، بیمارستان‌های جدید احداث کنیم و در مناطق غیرمرکزی هم به فکر ساخت بیمارستان باشیم که به مردم به دور از ازدحام خدمت‌رسانی شود.

کد خبر 606876

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha