همشهری آنلاین: سرویس اطلاعات آلمان اعلام کرد که تخمین می‌زند نزدیک‌ترین زمانی که ایران بتواند سلاح هسته‌ای تولید کند، سال 2015 میلادی باشد.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان نوشت، ارنست اورلا در یک گردهمایی امنیتی اعلام کرد که تخمین دقیق زمان در این باره مشکل است. با توجه به سرعت کنونی غنی‌سازی در ایران، این کشور تا پیش از سال 2010 نخواهد توانست مقدار کافی اورانیوم برای تولید سلاح هسته‌ای تولید کند و بدین ترتیب این کشور در سال 2015 صاحب سلاح هسته‌ای خواهد شد.
این گزارش تصریح کرد، ایران درخواست شورای امنیت سازمان ملل را برای چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانیوم نادیده گرفته است. غرب احتمال می‌دهد که ایران زیر پوشش برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود در پی توسعه تسلیحات هسته‌ای باشد. ایران این را رد و اعلام کرده است که این برنامه فقط اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

ایران غنی‌سازی را سرعت می‌بخشد
بنا به اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران تجهیز فنی خود را برای برنامه غنی‌سازی اورانیوم سرعت بخشیده است. از ماه فوریه که تهران پیشرفت در غنی‌سازی اورانیوم را جشن گرفت، ایران فقط یک آبشاری متشکل از 164 سانتریفوژ را داشت.
محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: بنا بر تازه‌ترین بازرسی‌های ما دومین آبشار سانتریفوژی در ایران کامل شده و آماده کار است.
این گزارش ادامه داد، هنوز مشخص نیست که آیا ایران قصد دارد این آبشار را در ماه آینده به بهره‌برداری برساند یا خیر.

هشدار البرادعی درباره تحریم ایران
البرادعی در سخنرانی که در دانشگاه جورج تاون واشنگتن داشت، اعلام کرد تحریم‌ها می‌تواند ایران و کره شمالی را سرسخت‌تر کند.
وی در همین حال اعلام کرد که متقاعد نشده است ایران به توسعه سلاح‌های هسته‌ای پرداخته باشد و ادامه داد که امکان مصالحه با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ وجود دارد.
مدیرکل آژانس با ابراز تردید نسبت به کارآمدی وضع تحریم علیه ایران و کره شمالی گفت: زمانی که تحریم‌ها وضع شوند، مشی سرسختانه‌تری دنبال می‌شود.
البرادعی گفت، فقط زمانی باید این ابزار را در دست گرفت که واقعا بتوان تغییر رفتاری را ایجاد کرد. علاوه بر این باید همه تلاش‌ها را کرد تا دو طرف به انجام مذاکره پایبند باشند.
وی گفت: در تمام این موقعیت‌ها، انجام گفت‌وگو غیرقابل چشم‌پوشی است.
مدیرکل آژانس همچنین انجام آزمایش هسته‌ای در کره شمالی را فریاد استمدادطلبی پیونگ‌یانگ خواند چرا که کره شمالی هیچ تضمین امنیتی قابل توجهی را از آمریکا دریافت نکرده است.
البرادعی ادامه داد، جامعه بین‌المللی باید روندهای کهنه گذشته را کنار بگذارد و کشف کند که چگونه می‌توان "قلوب و افکار" کشوری را تغییر داد تا به سوی تسلیحات هسته‌ای نروند.
وی همچنین درباره ایران گفت که هنوز مدرک مشخصی دال بر حرکت ایران به سوی سلاح‌های هسته‌ای کشف نشده است و هنوز برای مذاکره با ایران زمان وجود دارد.

کد خبر 6566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز