گروه سیاسی: وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یک شبکه رادیویی درباره پرونده هسته‌ای ایران و آخرین وضعیت گفت‌وگوها سخن گفت و به ایران پیام داد به مذاکرات برگردد و پیشنهادهای 1+5 را قبول کند.

فرانک والتر اشتاین مایر در این گفت‌وگو که خبرگزاری‌ها بخش‌های مختلف آن‌ را منتشر کرده‌اند، روند مذاکرات را تحلیل و به این نتیجه رسیده که ایران باید وضعیت فعلی را درک کرده و با همکاری‌های نزدیک اجازه شروع گفت‌وگوها را بدهد.

مقامات رسمی ایران تا لحظه تنظیم این گزارش به سخنان وزیر خارجه آلمان واکنشی نشان نداده اما پیش از سخنان وزیر خارجه آلمان متکی، وزیر خارجه ایران تصریح کرده بود هرگونه حرکت در جهت تحریم ایران اقدام روانی است و ضربه‌ای به ایران نمی‌زند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌وگو با ایسنا به اروپا هشدار داد با متوقف‌کردن گفت‌وگوها فرصت مناسبی را از دست می‌دهد و بهتر است 1+5 قدر این فرصت را بداند.

اشتاین مایر اما از ایران خواسته شرایط را قبول و مذاکره را آغاز کند. وزیر خارجه آلمان تصریح کرده در صورت همکاری ایران – قبول تعلیق – مذاکرات می‌تواند نتیجه خوبی داشته باشد اما در شرایط فعلی، افقی را نمی‌توان در مذاکره با ایران متصور شد.

رویترز این بخش از سخنان وزیر خارجه آلمان را گزارش کرده و آسوشیتدپرس در گزارش دیگری از همین سخنان خبر داد آلمان خواهان اعمال فشار و تحریم بر روی ایران است.

براساس این گزارش اشتاین مایر خبر داده که اتحادیه اروپا بر روی تحریم‌های اولیه علیه ایران، به جمع‌بندی نهایی رسیده است.

سیدمحمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگویی با خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی واحد مرکزی خبر و شکبه خبر، تصریح کرد: ایران از حق خود عقب نمی‌نشیند و برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود را دنبال می‌کند.

سخنان اشتاین مایر درحالی ابراز می‌شود که وزرای خارجه 25 کشور اروپایی که در بروکسل تشکیل جلسه داده‌اند و فردا بیانیه‌ این اتحادیه درباره وضعیت پرونده هسته‌ای ایران را منتشر و نهایی می‌کنند.

یورونیوز گزارشی از پیش‌نویس این بیانیه داد که در آن به ایران اعلام شده در صورت همکاری و قبول پیش‌شرط به مذاکرات به سرعت آغاز می‌شود اما در شرایط فعلی، به شورای امنیت اعلام می‌کند تحریم‌هایی علیه ایران را اعمال کند.

خبرگزاری مهر گزارش داد اسرائیل قصد دارد روسیه را علیه ایران متقاعد کند و ازاین‌رو ایهود اولمرت قرار است در کرملین با پوتین دیدار کند.

مهر این گزارش را به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط ذکر کرده و در آن به نشست مقامات رژیم صهیونیستی نیز اشاره کرده که همگی اعضای دولت آن رژیم، خواهان متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند.

وزیر خارجه فرانسه نیز همراه با اشتاین مایر و در حمایت از صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی گفت: اقدام صریح مقابل کره‌شمالی برای ایران نیز آموزنده است.

فرانس‌پرس از پاریس گزارش داد فیلیپ دوست‌بلازی تصریح کرده ایران می‌تواند گزینه گفت‌وگوها را انتخاب کند ولی در همین حال ما نیز بقیه کار خود را از شورای امنیت دنبال خواهیم کرد.

پیش‌نویس قطعنامه وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز بر همین نکته تأکید دارد.

علاءالدین بروجردی اما این کار را اشتباه خوانده و چنین تحلیل کرده که ایران هیچ‌گونه ابهامی در فعالیت‌های قانونمند هسته‌ای خود ندارد، در نتیجه آنهایی که ابهامی می‌بینند باید مذاکرات را ادامه دهند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هشدار داد، در صورت خروج اروپا از مذاکره، آنها یک فرصت ارزشمند را از دست داده‌اند و به‌طور قطع ایران از این تصمیم اروپا به‌اندازه خود اروپا متضرر نمی‌شود، چون سیاست ایران در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای شفاف است و براساس مبانی بین‌المللی و ان‌پی‌تی پیش می‌رود.

کد خبر 5955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز