همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آلمان در قیاسی نامتناسب، ایران را در کنار کره شمالی قرار داد و ادعا کرد که برنامه هسته‌ای ایران و آزمایش هسته‌ای کره شمالی بزرگ‌ترین تهدید برای صلح جهانی به شمار می‌روند.

فرانک والتر اشتاین‌مایر در گفتگویی با مجله خبری اشترن مسئله را "فرسایش پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای" خواند و افزود: هر دو این کشورها می‌توانند عامل تحریک منطقه‌هایی که در همسایگی‌شان قرار دارند، شوند و بدین ترتیب آنها خواهند خواست که به تسلیحات هسته‌ای مسلح شوند.

وی گفت: ما باید از وقوع این امر جلوگیری کنیم و بنابراین نه تنها به انتها نرسیده‌ایم، بلکه در اکنون در ابتدای مناقشه قرار گرفته‌ایم.

این وزیر آلمانی در پاسخ به این سؤال که آیا باید حمله‌ای نظامی برای خلع سلاح کره شمالی انجام پذیرد، گفت: من هیچ کس را نمی‌شناسم که به چنین گزینه‌ای متوسل شود.

اشتاین‌مایر این را واقع‌گرایانه تلقی کرد که راهی برای بازگشت به مذاکرات شش جانبه با کره شمالی یافته شود و درباره مسئله هسته‌ای ایران نیز گفت که همچنان همان پیشنهاد سابق " که راهی را برای خروج از انزوا به این کشور ارایه کرده است" بر روی میز قرار دارد.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از هند و پاکستان انتقاد کرد که با تسلیحات هسته‌ای خود علیه حقوق بشر اقدام می‌کنند.

وی گفت از این رو باید تلاش شود "که هر کشوری که نخواهد از سلاح هسته‌ای چشم‌پوشی کند، به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای پایبند بماند."

اشتاین مایر ادامه داد که در مورد کره شمالی باید این را پرسید که ملت گرسنه این کشور تا چه زمانی طاقت می‌آورد و با دولت این کشور همراهی خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد که با وجود شکنجه‌گاه‌های آمریکایی در آلمان و همچنین دیگر مناطق جهان مقابله خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آلمان اظهار داشت که دولت این کشور از بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه‌گری آمریکا همان درخواستی را دارد که دیگر کشورهای اروپایی دارند و آن این که آمریکا باید اطلاعات سریع و کاملی را در این باره ارایه کند.

اشتاین‌مایر همچنین با اشاره به لغو سفرش به سوریه که در پی سخنرانی بشار اسد، رییس جمهور این کشور علیه رژیم صهیونیستی صورت گرفت، اظهار داشت این سفر "به محض برآورده شدن شرایطی خاص" انجام خواهد شد.

کد خبر 6104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز