اگر به محدوده شهرک ولی‌عصر(عج) و خیابان شهیدان بهرامی بروید می‌بینید که در یک سال گذشته و به‌ویژه چند ماه اخیر تا چه اندازه تغییر کرده است.

فرجام پروژه 30 ساله

همشهری آنلاین - رضا نیکنام:  تخریب خطی املاک و مغازه‌های معارض و عقب‌نشینی‌های صورت گرفته باعث شده تا نمای این خیابان پر رفت‌وآمد به کلی عوض شود و به اصطلاح، مردم می‌توانند یک نفس تاره بکشند. «یعقوب هوشیار» شهردار منطقه ۱۸ از ویژگی‌های بارز این پروژه و اتفاقات خوبی که در این مدت افتاده برای ما صحبت می‌کند.

اگر به تاریخچه شکل‌گیری خیابان شهیدان بهرامی وکوی زینبیه دقت کنید می‌بینید که حدود ۳۰ سال قبل قانونی در شهرداری به تصویب رسیدکه بر اساس آن عقب‌نشینی و بازگشایی این خیابان قطعیت یافت و باید اجرایی می‌شد. اما راضی کردن شهروندان برای واگذاری املاک معارض به شهرداری کار ساده‌ای نبود. چراکه هیچ تضمین و منفعتی برای آنان وجود نداشت و این افراد چون دارایی و اموال خود را در معرض نابودی می‌دیدند به مشارکت تن در نمی‌دادند. تا اینکه شهرداری منطقه ۱۸ با نگاه به دغدغه و نگرانی مالکان املاک معارض پروژه‌ای را پیش برد و حل معادله را تغییر داد و باعث شد تا این پروژه پس ازگذشت ۳ دهه معطلی به فرجام خوش برسد.  

طرح «کلید به کلید» قفل یک پروژه ۳۰ ساله را گشود

  •  اعتمادسازی با طرح  «کلید به کلید»  

شهردار منطقه ۱۸، اعتمادسازی را از عوامل اصلی پیشبرد چنین پروژه‌هایی می‌داند و در این‌باره می‌گوید: «هرجا که اعتماد و اطمینان برقرار باشد، طرح‌های شهری از جمله تعیین تکلیف املاک معارض برای عقب‌نشینی و بازگشایی معابر زودتر به سرانجام می‌رسد. شهرداری در این مواقع باید فکر همه چیز را بکند. مثلاً برای مالکان تسهیلات و امتیازهای ویژه‌ای در نظر بگیرد تا آنها را برای مشارکت در اداره امور شهر و حل چالش‌های آن تشویق کند.»

هوشیار درباره اجرای موفقیت‌آمیز طرح «کلید به کلید» و تعیین تکلیف املاک معارض واقع درخیابان شهیدان بهرامی وکوی زینبیه می‌گوید: «پروژه مسکونی بلوار بهار این امکان را برای مالکان املاک معارض فراهم کرد تا بدون دغدغه و نگرانی در عوض واگذاری املاک خود به شهرداری، کلید واحدهای نوساز را در بلوار بهار تحویل بگیرند. بسیاری از شهروندان پس از آگاهی از چنین شرایطی پیشقدم شدند و کلید املاک معارض خود را تحویل دادند تا با تخریب آن، پروژه عقب‌نشینی معابر سرعت بیشتری بگیرد.» 

طرح «کلید به کلید» قفل یک پروژه ۳۰ ساله را گشود

  •  بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی با سرعت پیش می‌رود

شهردار منطقه ۱۸ از سرعت بالای طرح عقب‌نشینی و بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی صحبت می‌کند و می‌گوید: «این پروژه شهری مهم در ۲ ضلع شمالی و جنوبی و در نواحی یک و ۲ شهرداری منطقه در حال پیشروی است و تاکنون حدود ۸۰‌درصد پیشرفت فیزیکی داشته و طبق بررسی‌های انجام شده تنها چند ملک معارض در دوسوی خیابان شهیدان بهرامی باقی مانده است.»

هوشیار با بیان اینکه این میزان پیشرفت در طرح عقب‌نشینی خیابان و تخریب املاک معارض در چند دهه اخیر نمونه مشابهی نداشته، می‌گوید: «در نظرسنجی که کارشناسان نواحی یک و ۲ از شهروندان این محدوده داشتند، بیش از ۹۰‌درصد ابراز رضایت کرده‌ و خواستار تداوم این طرح در دیگر خیابان‌های باریک و کم‌عرض منطقه شده‌اند.»

طرح «کلید به کلید» قفل یک پروژه ۳۰ ساله را گشود

  •  کوی زینبیه،«محله مطلوب» می‌شود

یکی از معابر فرعی و منشعب به خیابان شهیدان بهرامی در شهرک ولی‌عصر(عج) که در گذشته وضعیت بسیار بدی داشت و در گوشه و کنار آن فضاهای بی‌دفاع شهری متعددی به‌وجود آمده بود، کوی زینبیه نام دارد. هوشیار، درباره اهمیت اجرای پروژه تعریض و عقب‌نشینی این معبر می‌گوید: «اگر پای حرف ساکنان کوی زینبیه بنشینید، آنها به مسائل مختلفی اشاره می‌کنند. در گذشته به دلیل نوع بافت مسکونی و وجود فضاهای بی‌دفاع در این محدوده رفت‌وآمد معتادان متجاهر و آسیب‌دیدگان اجتماعی بیشتر بود. این مسائل کیفیت زندگی ساکنان را پایین آورده و باعث شده بود تا آنان از زندگی در این محله احساس خوبی نداشته باشند و ابراز ناراحتی کنند. شهرداری منطقه برای حل این چالش با جدیت وارد میدان شد. اگر حالا به کوی زینبیه سر بزنید می‌بینید که چه تعداد خانه در این گذر کم‌عرض تخریب شده است.

مالکان این خانه‌ها و ساختمان‌های فرسوده با استقبال از طرح مشارکتی «کلید به کلید» اکنون در واحدهای نوسازی که در بلوار بهار ساخته شده زندگی می‌کنند.» هوشیار ادامه می‌دهد: «در آینده نزدیک با تخریب باقیمانده املاک معارض در این معبر شاهد تحولی شگرف در فضای محله خواهیم بود و بدون‌ تردید کیفیت زندگی ساکنان کوی زینبیه و خیابان شهیدان بهرامی به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و به «محله مطلوب» تبدیل خواهد شد.» 

طرح «کلید به کلید» قفل یک پروژه ۳۰ ساله را گشود
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸

  • ترافیک خیابان بهرامی روان و ایمن می‌شود

هر چند اجرای پروژه تعریض و بازگشایی معابر در زمره فعالیت‌های حوزه معماری و شهرسازی قرار می‌گیرد، اما در ادامه چون منافع اجرای چنین پروژه‌ای به شهروندان می‌رسد، به حوزه حمل‌ونقل و ترافیک هم مربوط می‌شود. «فرجاد احمدی‌راد» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۸ درباره اجرای طرح نعریض و بازگشایی خیابان شهیدان بهرامی می‌گوید: «همان‌طور که می‌دانید خیابان شهیدان بهرامی محور ارتباطی مهمی برای اتصال منطقه ۱۸ به منطقه ۱۷ است. بجز این خیابان شهیدان بهرامی از معابر اتصال‌دهنده بین محله‌های ولی‌عصر(عج) شمالی، جنوبی، بهداشت و صادقیه است و به همین دلیل حجم‌ تردد خودروها در این محدوده بیش از دیگر جاهاست.»
احمدی راد، می‌گوید: «با اینکه هنوز چند ملک معارض در خیابان شهیدان بهرامی باقی مانده، اما همین میزان عقب‌نشینی انجام شده، در ترافیک و روان شدن‌ تردد خودروها کاملاً ملموس بوده و باعث شده تا بازخوردهای مثبتی از سوی شهروندان دریافت کنیم. با توجه به همت و پشتکار شهرداری منطقه ۱۸ تا چند ماه آینده پرونده املاک معارض در خیابان شهیدان بهرامی به‌طور کامل بسته می‌شود.»
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه از اجرای پروژه خیابان کامل همزمان با طرح عقب‌نشینی املاک معارض صحبت می‌کند و می‌گوید: «اکنون در طول خیابان شهیدان بهرامی، ساخت مسیر پیاده‌روی خانوادگی، دوچرخه‌سواری و... در حال اجراست. این پروژه باعث می‌شود فضا و محیط پیرامون این خیابان زیباتر شود و شهروندان هنگام‌ تردد در این محدوده احساس خوبی داشته باشند.»

کد خبر 655875

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha