همشهری- پریسا نوری: مصداق این موضوع بازگشایی ورودی خیابان بیات به میدان شهرری است که از سال ۱۴۰۱ در طرح بازآفرینی میدان شهرری به عنوان یک محدوده برای برگزاری مراسم و اجتماعات ملی و مذهبی مسدود شده بود و بعد از ۲ سال به درخواست اهالی قبله تهران و با هدف بهبود ترافیک منطقه ۲۰ باز شد. جزییات اجرای این طرح را رضا شنگی شهردار منطقه در نشستی با اهالی رسانه طرح کرد که در ادامه میخوانید.
ساخت پیاده راه
دو سال پیش معاون حمل و نقل و ترافیک وقت شهرداری تهران و فرمانده پلیس راهور تهران بزرگ سردار حمیدی در راستای انسانمحور شدن پایتخت به این جمع بندی میرسند که ۱۴ نقطه شهر را به پیادهراه تبدیل کنند. یکی از آن نقاط میدان شهر ری بود که بنا به انتظار اهالی و نمایندگانشان قرار شد تبدیل به فضایی شود که در شان شهری با قدمت هفت هزار ساله باشد. متولی اجرای پیادهراهسازی سازمان زیباسازی بود که بعد از مطالعات ترافیکی و معماری و برگزاری مناقصه و انتخاب مناقصه قرار میشود طی دو فاز این طرح با هدف ایجاد یک فضای شهری مدرن و متناسب با هویت تاریخی شهرری اجرایی شود.
چالشهای رفع معارض
اردیبهشت سال ۱۴۰۲ کلنگ بازپیرایی میدان به زمین میخورد ولی علیرغم استعلامهایی که از شرکتهای فاضلاب و گاز و سایر دستگاههای خدمترسان انجام داده بودیم و اعلام کرده بودند هیچ معارضی در محل پروژه وجود ندارد بعد از حفاری وشروع عملیات با لوله اصلی گاز مواجه شدیم و رفع معارض موجب تاخیر در اجرا و نارضایتی شهروندان شد. بعد از رفع معارض با تیم فنی منطقه نقشههای معماری موضوعات مختلف سطح دسترسیها را بررسی و پیشنهادات و اصلاحاتی را طرح کردیم و با ایجاد تغییراتی پروژه جلو رفت.
انتقادات شهروندان
در طول اجرای پروژه با نظرات مردم و کسبه را با سازمان زیباسازی و مجریان پروژه مطرح کردیم برخی اهالی و کسبه انتقاداتی به اجرای طرح داشته و درخواست باز شدن خیابان ۲۴ متری (بیات) را داشتند اما در جلساتی که در کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران ری و تجریش با حضور همه صاحب نظران برگزار شد، طرح را توجیه و قابل دفاع میدانستند با این حال من به عنوان خادم مردم در شهر ری قول داده بودم اگر بعد از تکمیل طرح نظرشان تامین نشد حتما اصلاحات مورد نظر را انجام دهیم.
بازگشایی خیابان به دستور شهردار تهران
بر اساس این قول با پیگیریهای موثقی که منطقه میتوانست ایفای نقش کند برای اجرای نظر مردم ابتکار عمل را به دست گرفتیم و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مردم در شورای شهر جلسات مختلفی با مدیران شهری برگزار شد و در جلسه آخر با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران قرار بر این شد که مشاور حاذقی پروژه میدان شهر ری را دوباره مورد مطالعه قرار دهد و نظر نهایی را به سازمان حمل و نقل و ترافیک اعلام کند. همزمان نظرات مردم به شهردار محترم تهران منتقل شده بود ایشان شخصا برای بازدید میدان حضور پیدا کردند و پروژه را در ابعاد مختلف مورد بازدید کامل قرار داده و در جلسه قرار خدمتی شهر ری دستور بازگشایی خیابان بیات را صادر کردند.
بازگشت تاکسیها و اتوبوسها
طبق نظرسنجی که مرکز ارتباطات شهرداری انجام شده ۷۰ درصد مردم موافق بازگشایی مسیر میدان شهرری به خیابان ۲۴ متری بودهاند. با دستور شهردار تهران و پس از تصویب تغییرات، همکاران ما در شهرداری منطقه ۲۰ طی چهار روز تلاش شبانهروزی، عملیات بازگشایی خیابان بیات را به سرانجام رساندند. مسیرهای تاکسیرانی و اتوبوسرانی که به دلیل اجرای پروژه تغییر کرده بودند، به مسیرهای قبلی خود بازگشتند. همچنین، اصلاحات لازم در مسیرهای تردد خودروهای امدادی انجام شد.

معرفی پروژه:
عنوان: بازآفرینی میدان شهر ری
تعداد فاز اجرایی: ۲
فاز اول: علاوه بر افزایش روشنایی و بازپیرایی میدان، نماد «سلام» که نشانگر یک خانواده زائر در حال تشرف به آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است نصب و در کنار این اِلمان نیز آبنمایی احداث شد.
فاز دوم: با اجرای طرح پیادهراهسازی مسیر ورود خودروها از خیابان فدائیان اسلام به خیابان شهید بیات(۲۴ متری) سنگفرش و مسدود شد.
هزینه اجرای پروژه: ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان
****
دستاوردهای پروژه میدان شهرری کدامند؟
بهبود شرایط تردد و کاهش مشکلات ترافیکی
بهبود دسترسی وسایل نقلیه عمومی و خودروهای امدادی
افزایش رضایت عمومی
***
المان «سلام» کجاست؟
به گفته رضا شنگی شهردار منطقه ۲۰ المان میدان سلام که در فاز یک اجرای طرح در میدان شهر ری جانمایی شده بود، آسیب دیده و در حال حاضر به اداره زیباسازی منطقه منتقل شده تا بعد از بازسازی در محل میدان نصب شود.
نظر شما