میدان بهارستان؛ خشت خشت و جای جای این میدان و محله آمیخته با رویدادها و سازه‌هایی است که با تاریخ معاصر ایران پیوند دارند. میدانی که تا پایان سلطنت رضاشاه پهلوی به نگارستان شهرت داشت.

بهارسنان

همشهری آنلاین - حافظه تاریخی : میدان بهارستان تا پایان سلطنت رضاشاه پهلوی به نگارستان شهرت داشت؛ همان نگارستانی که کاخ تابستانی فتحعلی شاه قاجار بود. پس از آنکه نخستین مجلس شورای ملی در روزگار مظفرالدین‌شاه قاجار آغاز به کار کرد و سازه‌ای از این محله ساختمان مجلس شد، بیشتر نام میدان بهارستان سر زبان‌ها افتاد. از میان رویدادهای ریزودرشتی که در میدان بهارستان و ساختمان مجلس روی داد، کافی است تنها به چند مورد آن اشاره کنیم تا پیوستگی این محله با تاریخ معاصر ایران بیشتر روشن شود؛ یکی از این رویدادها روز دوم تیرماه ۱۲۸۷ خورشیدی به دستور محمدعلی‌شاه قاجار تاریخ‌ساز شد که در این حادثه تاریخی، بریگارد قزاق از همان ساعت‌های آغاز روز به مجلس شورای ملی (نخستین دوره‌ مجلس مشروطیت) یورش برد و آن را به توپ بست.

در بهارستان و روبه‌روی ساختمان مجلس، دو ترور سیاسی نخست‌وزیران ایران نیز رخ داد. یکی کشته شدن میرزا علی‌اصغرخان اتابک اعظم، صدراعظم محمدعلی شاه قاجار، در روز ۸ شهریور ۱۲۸۶ که بازتاب گسترده‌ای در ایران داشت و دیگری کشته شدن حسنعلی منصور، نخست‌وزیر وقت، در روز نخست بهمن‌ماه ۱۳۴۳ روبه‌روی سر در مجلس شورای ملی بود.

این میدان روز ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۹ پس از تصویب طرح ملی شدن نفت و غرق در بوسه شدن نمایندگان مجلس از سوی مردم را نیز خوب به یاد دارد.

همچنین ۳۰ تیر ۱۳۳۱ را، که مردم در حمایت از نخست وزیری دکتر مصدق در میدان و خیابان فردوسی، سعدی و شاه‌آباد جمع شدند و اوضاع متشنج شد. برگزاری اولین جشن ملی در نخستین سالگرد مشروطیت با حضور جمع کثیری از مردم تهران در میدان بهارستان نیز از وقایعی بود که در این میدان شکل گرفت.

نزدیک به یک سده از شکل‌گیری محله‌ بهارستان می‌گذرد و پیش از آن بهارستان کنونی گستره‌ای بیرون از محدوده‌ پایتخت بود. پس از رونق گرفتن محله، سازه‌های اداری و مسکونی بهارستان یکی پس از دیگری ساخته شدند. برای مثال در سال ۱۳۳۷ خورشیدی دو بانک ایرانشهر و اصناف ایران در شمال میدان ساخته شد. هر دو بانک تا زمان انقلاب به کار خود ادامه می‌دادند. در همان سال در این محله سینما حافظ ساخته شد.

 در دهه‌ ۳۰ خورشیدی نیز یکی از مشهورترین شیرینی‌فروشی‌های تهران نزدیک میدان بهارستان گشایش یافت و به سرعت آوازه گرفت. آن شیرینی فروشی «کافه قنادی یاس» نام داشت و خواهندگان شیرینی‌های تر و تازه‌اش فراوان بودند.

محله‌ بهارستان کنونی هنوز هم اهمیت بسیاری در چشم تهرانی‌ها دارد و از بخش‌های تاریخی و زیبای پایتخت به‌شمار می‌رود. بهارستان شلوغ و پررفت‌وآمد کنونی، با گذر پرشمار خودروها و آمدوشد رهگذران، همان جایی است که ۱۵۰ سال پیش عروسی ناصرالدین‌شاه قاجار با نخستین همسرش را به مدت ۷ شبانه‌روز جشن گرفت. در آن زمان این منطقه تا چشم کار می کرد پر بود از باغ و دار و درخت اما اکنون آن همه زیبایی های طبیعی جای خود را به ساختمان ها و سازه های اداری و تجاری داده است. اهمیت این میدان تا جایی که در سال ۹۵ و همزمان با روز ملی مشروطه (۱۴ مرداد) در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

کد خبر 655355

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha