در مناطق مرکزی شهر به‌خصوص منطقه ۱۱ تعداد گاراژهای قدیمی که امروز در سایه توسعه زندگی شهری دیگر کارایی و کاربردی ندارند، کم نیست. درست است که برخی گاراژها حوالی میدان قزوین به تعمیرگاه خودرو، تبدیل و سبب ایجاد کسب و کار جدید شده‌اند، اما این وضعیت و همچنین کاروانسراهایی که بلاتکیلف مانده و محل آسیب‌های اجتماعی شده‌اند، خیلی باب دل شهروندان نیست.

توسعه سرانه ها

همشهری محله _ فاطمه عسگری نیا:‌  شهروندان معتقدند که این اماکن می‌توانند برای بهبود کیفیت زندگی شهروندان به کار گرفته شوند؛ از ایجاد بازارهای روز میوه وتره‌بار تا محلی برای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی.  

  •  گاراژهای تاریک و خاموش

در حاشیه خیابان شوش غربی که طی سال‌های گذشته به علت اجرای طرح عقب‌نشینی خیابان خیلی از کاسبان و اهالی محله راه‌آهن املاکشان را رها کرده و رفته‌اند، هنوز اتوشاپور هست؛ همان گاراژ قدیمی که سال‌های خیلی دور محل‌ تردد مینی‌بوس‌های درون‌شهری بود و حالا سالیان سال است قفل و زنجیر آهنی بر در آن به چشم می‌آید. «علی‌اصغر فراهانی» شورایار محله راه‌آهن، می‌گوید: «محله ما از کمبودهای زیادی در زمینه سرانه‌های شهری رنج می‌برد؛ از کمبود اماکن فرهنگی و ورزشی تا فضای سبز. سال‌هاست درخواست داریم که شهرداری طی تعامل با مالکان گاراژ زمینه بهره‌مندی مردم محله از این فضا را فراهم کند. ما می‌توانیم در این زمین مجموعه فرهنگی و ورزشی یا حتی فضای سبز و بازار روز ایجاد کنیم. با افزایش سرانه‌های شهری در محله کیفیت زندگی مردم ارتقا می‌یابد.»

 گاراژهای قدیمی خار چشم محله‌ها  شده‌اند |  از سرنوشت غریبانه اتوشاپور تا پارکینگ مخازن زباله

  •  گاراژهای خالی بازار میوه وتره‌بار شود

در محله آگاهی هم گاراژهای بلاتکلیف به حسرتی برای اهالی محله تبدیل شده است. «علیرضامختاری» عضو شورایاری محله آگاهی، می‌گوید: «محله ما یکی از محله‌های متراکم بافت شهری است که از اغلب زیرساخت‌های شهری مانند بوستان، زمین ورزشی، مجموعه‌های فرهنگی و... محروم است. این در حالی است که چشم امید مردم محله به گاراژهای بلاتکلیف محله است؛ مکان‌هایی که اگر از سوی شهرداری تملک شوند می‌توان از آنها به نفع مردم محله استفاده شود. برای مثال، ما سال‌هاست که پیگیر ایجاد بازار میوه وتره‌بار در محله هستیم. اما به علت نبود زمین این خواسته مردم محقق نمی‌شود در حالی که اگر این گاراژها تملک شود می‌تواند به بازارهای میوه وتره‌بار، تبدیل و بخش زیادی از مشکلات مردم رفع شود.»

 گاراژهای قدیمی خار چشم محله‌ها  شده‌اند |  از سرنوشت غریبانه اتوشاپور تا پارکینگ مخازن زباله

  •  زمین بازی نداریم، گاراژها خالی مانده

در محله انبار نفت هم گاراژهای خالی دیده می‌شود. یکی از این گاراژها سال‌هاست به محل تعمیر و نگهداری سطل‌های مکانیزه زباله تبدیل شده است. «مجید حسینی» یکی از کاسبان همسایه این گاراژ می‌گوید: «بوی تعفن ناشی از انباشت سطل‌های زباله واقعاً زندگی را برای مردم سخت کرده است. در محله ما اغلب گاراژهای قدیمی به انبارهای مواد غذایی تبدیل شده‌اند، اما ۲، ۳ مورد همچنان بلاتکلیفند که می‌توانند به نفع مردم بهره‌برداری شوند. در محله ما بچه‌ها یک زمین برای فوتبال بازی کردن ندارند آن وقت هزاران‌مترمربع زمین در دل محله در اختیار این گاراژهاست که مالکان اغلب آنها خارج از ایران هستند و دلشان برای مردم محله نمی‌سوزد.»

 گاراژهای قدیمی خار چشم محله‌ها  شده‌اند |  از سرنوشت غریبانه اتوشاپور تا پارکینگ مخازن زباله

  •  محل تجمع مشاغل مزاحم

در میدان قزوین هم تعداد این گاراژهای قدیمی کم نیست، اما همه آنها امروز ظرفیتشان تکمیل است. البته نه به نفع مردم محله، بلکه به نفع صنف تعمیرکاران خودرو. بیش از ۱۵۰ سال از قدمت گاراژهای بزرگ حوالی میدان قزوین که در همسایگی مغازه‌های پیچ و مهره قرار دارند، می‌گذرد؛ مکان‌هایی که هریک ده‌ها واحد صنفی از تعمیرگاه تا صافکاری و نقاشی و تراشکاری و... را در دل خود جای داده‌اند. شاید برخی از این کسب و کارها این روزها به‌عنوان مشاغل مزاحم در دل شهر از آنها یاد می‌شود. همسایه‌های این مراکز می‌گویند مشاغل مزاحم ایجاد شده در این مراکز سال‌هاست زندگی آنها را تحت تأثیر قرار داده‌اند در حالی که به جای این گاراژها می‌توان امکانات مورد نیاز مردم محله را در آنها ایجاد کرد.  
 

کد خبر 655282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha