یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

گروه ورزشی: فرناندو تورس پیش از سفر به تالین، پایتخت استونی برای بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2010 ، در مصاحبه‌ای طولانی با روزنامه اکیپ، ناگفته‌های زیادی را به زبان می‌آورد.

 مهاجم 24 ساله تیم‌ملی اسپانیا و زننده تک‌گل فینال یورو 2008 توضیح می‌دهد که انتقالش به لیورپول و بازی در لیگ برتر انگلیس نقطه عطفی در دوران ورزشی او بوده است. او در عرض چند ماه توانست قدرت تمام‌کنندگی‌اش را به نمایش بگذارد، در حالی که هیچ مهاجم خارجی پیش از او نتوانسته بود در اولین فصل حضورش در این لیگ فشرده به چنین شکوفایی برسد؛ از دروگبا تا فان نیستلروی و حتی کریستیانو رونالدو. او در فصل جدید هم با 5 گل زده، بهترین گلزن لیگ برتر به شمار می‌رود.او درباره گل‌اش به آلمان که موجب قهرمانی اسپانیا پس از 64 سال در اروپا شد، می‌گوید: «آن را با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی‌کنم، هرچند گل‌های زیدان در فینال جام‌جهانی 98 یا گل قیچی‌برگردان او به بایر لورکوزن در فینال لیگ قهرمانان 2002، گل‌های رویایی من هستند.»

تورس اعتراف می‌کند که بازی در لیورپول، منجر به شهرتی شده که در آتلتیکو‌مادرید هرگز نمی‌توانست به آن برسد: «ممکن بود درخشش بیشتری هم داشته باشم، ولی هرگز با بازیکنان چلسی، منچستریونایتد، اینتر، بارسلونا یا رئال مادرید مقایسه نمی‌شدم. در لیورپول، می‌توانم بگویم که رقابت برابری با آنها دارم.» ال‌نینو همچنین درباره توپ طلا می‌گوید: «همیشه فکر می‌کردم که توپ طلا به بازیکنانی از کهکشانی دیگر مانند زیدان، رونالدینیو و کاکا تعلق دارد و مرا به رویا می‌برد. ولی حالا که جزو شانس‌ها هستم،‌ فکر می‌کنم که بردن توپ طلا مانند صعود به قله اورست خواهد بود.»

گلزن لیورپول معتقد است که در زادگاهش ارزش واقعی او را نمی‌دانند: «باید کور باشید تا تبلیغاتی را که برای کاسیاس به راه افتاده، نبینید. من هم اولین نفری هستم که می‌گویم او بیش از هر بازیکنی شایسته توپ‌طلا است، ولی ژاوی، ویا  و من هم جزو نامزدها هستیم، در حالی که هیچکس صحبتی از آن نمی‌کند.»

شروع به عنوان دروازه بان

باور این دشوار است که تورس فوتبالش را به عنوان دروازه‌بان شروع کرده است: «وقتی بچه هستید، می‌خواهید دقیقاً از بزرگترها تقلید کنید و من هم می‌خواستم مثل برادرم دروازه‌بان شوم، ولی این دوران دوام زیادی نداشت.» تورس پس از آن در 10 سالگی به آتلتیکو‌مادرید رفت، در 15 سالگی اولین قراردادش را به امضا رساند و در 17 سالگی اولین بازی‌اش در لالیگا را مقابل لگانس تجربه کرد(مه 2001). در آن روزها آتلتیکو در دسته دوم اسپانیا بود.

تورس می‌گوید که از درخشش کیکو، مهاجم وقت آتلتیکو الهام می‌گرفته است: «از وقتی که در کودکی در کوچه‌ها بازی می‌کردم، می‌خواستم کیکو شوم. او الگوی من بود.» تحولات خیلی سریع اتفاق افتاد. در سوم ژوئن 2001، در مسابقه مقابل آلباسته که برای صعود به دسته اول سرنوشت‌ساز بود، وقتی بازی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد، سرمربی تیم تورس را در دقیقه 75 به جای کیکو به زمین فرستاد. تورس می‌گوید که حرف‌های کیکو در ذهنش برای همیشه حک شده است: «زود باش کوچولو، موفق باشی. حالا نوبت توست.

تو گل می‌زنی!» تورس تک‌گل این بازی را به ثمر رساند، ولی آتلتیکو به دلیل تفاضل گل کمتر نتوانست در آن فصل صعود کند.ال‌نینو به زدن گل‌های سرنوشت‌ساز عادت دارد. او در 3 فینالی که حضور داشته، هر بار تنها گل بازی را وارد دروازه کرده است. در سال 2001، در فینال زیر 16 ساله‌های اروپا مقابل فرانسه. در سال 2002 در فینال زیر 19 ساله‌ها مقابل آلمان و تابستان امسال در فینال یورو 2008، باز هم مقابل آلمان. او معتقد است که دل‌بوسکه به خوبی از میراث آراگونس محافظت می‌کند و همچنان به دنبال رفع اشتباهات بازیکنان است.

او همچنین درباره هماهنگی‌اش با ویا می‌گوید: «او باهوش، مستعد و فداکار است.» تورس توانسته خودش را با دو روش متفاوت بازی در باشگاه و تیم‌ملی هماهنگ کند: «در لیورپول با توپ‌های بلند بازی می‌کنند و معمولاً بازی در هوا و درگیرانه است. ولی در اسپانیا با پاس‌های کوتاه‌ در پای بازیکنان بازی می‌کنیم و بازی تکنیکی‌تر است.» او از مهاجمان بزرگ دنیا هم با فروتنی یاد می‌کند: «مسی و رونالدو، یک قدم از دیگران جلوترند. آنها با توپ قادر به هرکاری هستند و حتی می‌توانند به تنهایی یک بازی را ببرند. ویژگی بارز آنها این است که در یک فینال یا یک بازی عادی لیگ، در اوج هنرشان هستند.»

 تورس بر این باور است که ویژگی‌های بن‌زما، پدیده فوتبال فرانسه برای بازی در لیگ‌برتر ایده‌آل است: «او برای موفقیت در انگلیس همه چیز دارد. سرعت، قدرت و تکنیک عالی. همه بازیکنان بزرگ نمی‌توانند خودشان را با لیگ‌برتر تطبیق بدهند، ولی بن‌زما می‌تواند همه مدافعین را به دردسر بیندازد. فکر می‌کنم او در انگلیس از اسپانیا موفق‌تر باشد. در لالیگا سرعت حرکت توپ کمتر است و مدافعین به دروازه نزدیک‌تر هستند و فضای کمتری به مهاجمین می‌دهند.»

کد خبر 65524

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز