در حالی که ایالات متحده در حال حرکت برای اعمال فشار حداکثری بر روسیه به دلیل ترس از حمله به اوکراین است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از حمایت قدرتمندترین شریک خود در صحنه جهانی، یعنی چین، کاملا آسوده خاطر شده است.

پوتین

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به تجزیه و تحلیل بحران اوکراین پرداخته و آن را به نوعی با چین هم پیوند زده است. این روزنامه می‌نویسد، چین حمایت خود را از نارضایتی‌های پوتین علیه ایالات متحده و ناتو اعلام کرده و به روسیه پیوسته است تا در شورای امنیت سازمان ملل متحد مانع از اقدام علیه اوکراین شود. چین هشدارهای آمریکا مبنی بر اینکه تهاجم منجر به ایجاد خطرات امنیتی و اقتصادی جهانی می‌شود که می‌تواند چینی‌ها را نیز دربر بگیرد، نادیده گرفته است.

روز جمعه، پوتین در پکن با «شی جین پینگ»، رهبر چین پیش از مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی که بایدن و دیگر رهبران غربی صراحتا قول تحریم دیپلماتیک آن را داده‌اند، دیدار خواهد کرد.

اگرچه جزییات هرگونه توافق احتمالی بین دو کشور فاش نشده است، اما انتظار می‌رود که این دیدار که نخستین دیدار حضوری شی با یکی از رهبران جهان در نزدیک به دو سال گذشته محسوب می‌شود، نمایش عمومی دیگری از دوستی ژئوپلیتیکی بین دو قدرت باشد.

وعده چینی‌ها مبنی بر حمایت اقتصادی و سیاسی از پوتین می‌تواند استراتژی جو بایدن را برای طرد کردن رئیس‌جمهوری روسیه به دلیل افزایش تحرکات نظامی در مرزهای اوکراین تضعیف کند. همچنین می‌تواند یک تغییر زیرساختی در رقابت بین ایالات متحده و چین را نشان دهد که قادر است از اروپا به اقیانوس آرام بازتاب یابد.

ایوان اس. مدیروس، استاد دانشگاه جورج تاون که در دوره الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ در شورای امنیت سازمان ملل کار می‌کرد، می‌گوید: «اگر جنگی بر سر اوکراین رخ دهد و چینی‌ها و روس‌ها آشکارا با یکدیگر همسو شوند، ناگهان دنیایی که ما در آن قرار داریم بسیار بسیار متفاوت به‌نظر خواهد رسید. چین در جبهه شرقی، یک رقابت بلندمدت جهانی خواهد بود.»

رهبران چین رویارویی روسیه و ایالات متحده بر سر اوکراین را به دقت تماشا کرده‌اند و گزارش‌هایی در رسانه‌های دولتی چین نشان می‌دهد که اختلافات میان متحدان ناتو برجسته شده و گاهی آنها با خوشحالی از ایالات متحده انتقاد می‌کنند.

چینی‌ها این رویارویی را آزمونی برای نفوذ و عزم آمریکا می‌دانند که می‌تواند توجه بایدن را از تمرکز دولتش بر چین به‌عنوان رقیب راهبردی برجسته قرن بیست و یکم منحرف کند. این شامل حمایت فزاینده آمریکا از تایوان نیز می‌شود که چین ادعا می‌کند بخشی از خاک این کشور است.

در واشنگتن، مقامات دولت گفته‌اند که نگران این هستند که در نشست پکن، شی به پوتین از حمایت چین در مقابل مجازات‌های اقتصادی سنگینی که آمریکا وعده آن را علیه روسیه داده است، اطمینان بدهد.

زمانی که ایالات متحده در سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق کریمه به روسیه، مجازات‌های مشابهی را اعمال کرد، پوتین نیز به چین به عنوان منبع جایگزین سرمایه‌گذاری و تجارت روی آورد و دست‌کم  تا حدودی تاثیر فشارها را به حداقل رساند. در آن سال، چین پیش رفت و قرارداد ۴۰۰ میلیارد دلاری گاز با روسیه امضا کرد؛ اگرچه مقامات چینی زمانی که پوتین در تنگنا بود، درباره قیمت‌های مطلوبی برای شرکت‌های خود مذاکره کردند.

بیشتر بخوانید:

ماریا اسنگووایا، محقق مدعو در دانشگاه جورج واشنگتن که مقاله‌ای در شورای آتلانتیک درباره تحریم‌های آمریکا علیه روسیه نوشته است، گفت که رویدادهای سال ۲۰۱۴، روسیه را به چین نزدیک‌تر کرد.

او پیش‌بینی کرد که چین دوباره به کاهش تاثیر تحریم‌ها کمک می‌کند و خاطرنشان کرد که این کشور اکنون خریدار بزرگ تسلیحات، ماهی و الوار روسیه است و در سال ۲۰۲۰ بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام و گاز طبیعی روسیه بود.

کد خبر 654629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha