نه کتاب و دفتر در دست دارند و نه قرار است پشت نیمکت‌های کلاس بنشینند.بخشی از فضای مدرسه به شرکتی فرضی با ۱۰ تیم استارت‌آپی تبدیل شده و دانش‌آموزان هم به‌عنوان کارمند در این شرکت مشغول کار هستند. در اینجا نه میزان درآمد اهمیت دارد و نه سود و زیان، بچه‌ها فضای‌کاری را با تمام فراز و نشیب‌هایش تجربه می‌کنند تا در آینده با آمادگی کامل وارد جامعه شوند.

استارت آپ

همشهری محله ‌_ زهرا بلندی :گروه دانوپ(دانش‌آموزان نوآور پیشرو) نخستین گروه استارت‌آپی دانش‌آموزی است که ۴ سال پیش توسط «نوید ورقایی» بنیانگذار استارت‌آپ دانش‌آموزی در هنرستان فنی و حرفه‌ای باقرالعلوم(ع) منطقه ۷ شکل گرفته و رشد دانش‌آموزان در حوزه استارت‌آپ را به همراه داشته است.  

قبل از پیدا شدن سروکله کرونا، گروهشان پرکار و کسب و کارشان رونق داشت. با شیوع کرونا، تعطیلی مدارس و ممنوعیت جلسات حضوری، به‌صورت مجازی کار را پیش بردند و اخیراً با حضور اختیاری دانش‌آموزان در مدرسه، موتور نخستین گروه استارت‌آپ دانش‌آموزی قوی‌تر از قبل روشن شده و جلسات آن دوباره برقرار است. بچه‌های گروه وسط سالن هنرستان، دور هم نشسته‌اند و ضمن بیان ایده‌ها و طرح‌هایشان از وضعیت‌کاری که در دانوپ (دانش‌آموزان نوآور پیشرو) به عهده دارند صحبت می‌کنند.

دانوپ از ۱۰ تیم مختلف اجازه (سامانه الکترونیکی کردن رضایتنامه اولیا)، کارومد (سامانه ارائه کالا و خدمات به مدارس توسط دانش‌آموزان)، زودپی (پرداخت خرید کتاب و مقالات علمی بین‌المللی برای معلمان و دانش‌آموزان)، چنته (دورهمی نوآوری دانش‌آموزان)، مادرپز (تیم مدیریت غذا و پذیرایی از دانش‌آموزان و دبیران)، خبرگزاری (پوشش خبرهای مرتبط با گروه‌های استارت‌آپی)، کارآموزشو (سامانه انتخاب دوره کارآموزی غیرحضوری)، تعاونی (شرکت تعاونی آموزشگاهی باقرالعلوم)، فارغ‌التحصیلان (حفظ ارتباط فارغ‌التحصیلان با مدرسه)، سینو کمپ (انجمن گردشگری دوستداران محیط‌زیست) تشکیل شده و هریک از دانش‌آموزان در یک گروه وظیفه‌ای را عهده‌دار شده‌اند و در حوزه‌ای خاص فعالیت می‌کند.  

  • تجربه اشتغال در محیط مدرسه

 تعدادی از بچه‌ها از ۴ سال پیش همراه گروه بوده‌اند و برخی به تازگی به جمع پیوسته‌اند و هریک از آنها گوشه‌ای از کار را گرفته و پروژه‌های مربوط به تیم خود را مدیریت می‌کنند. مثلاً «حمیدرضا عطاری» دانش‌آموز پایه دوازدهمی که از نیمه‌های دوم سال ۱۳۹۷ با آقای ورقایی آشنا شده برنامه‌نویسی در تیم کارومد را به عهده دارد و در این تیم استفاده از کل دستاوردهای دانش‌آموزان کشور در حوزه‌های مختلف همچون کارهای خدماتی، شیرینی‌پزی، کامپیوتر، محصول، کالا و... را میسر کرده است.

«مهدیار ناصری» دانش‌آموز سال آخری است که یک سال پیش کارش را در استارت‌آپ «کارآموزشو» شروع کرده و با فعالیت در این تیم امکان دریافت خدمات کارآموزی را برای دانش‌آموزان راحت‌تر کرده است. این دانش‌آموز رشته شبکه نرم‌افزار حضور در این گروه را عامل مهمی برای ارتقای جایگاهش در جامعه می‌داند: «چون رشته‌ام کامپیوتر است در حوزه برنامه‌نویسی توانستم به گروه کمک کنم و به نوعی فعالیت در محیط کار را در مدرسه تجربه کردم.» 

  • از مدرسه رفته‌اند اما با دانوپ مانده‌اند

نه فقط دانش‌آموزان این مدرسه بلکه دانش‌آموزان سایر مدارس یا حتی فارغ‌التحصیلان هم در این جمع حضور دارند. «ارشیا محمدحسینی» دانشجوی ترم سوم رشته مهندسی نرم‌افزار و چند ماهی است در یک شرکت استارت‌آپی مشغول کار شده اما هنوز در تیم فارغ‌التحصیلان دانوپ عضویت دارد: «سال ۱۳۹۸ کارم را در تیم اجازه برای ارائه رضایتنامه‌های الکترونیکی شروع کردم و در این مدت دانوپ باعث شد مشارکت در کار تیمی را خوب یاد بگیرم و بعد از فارغ‌التحصیلی از مدرسه فوراً در رشته مورد علاقه‌ام مشغول کار بشوم.» «آتنا شفیعی» و «روبن دخت شهنام‌نیا» دانش‌آموزان ۱۶ ساله‌ای هستند که ۲ سال پیش با مجموعه دانوپ آشنا شده‌اند هم در تیم خبرگزاری مجموعه دانوپ فعالیت می‌کنند: «کار ما پوشش خبرهای اکوسیستم، کسب اطلاعات درباره تیم‌های استارت‌آپی و بارگذاری آن روی سایت دانوپ است. قرار گرفتن در این محیط باعث شده تا با استادان بیشتری در حوزه استارت آپ آشنا شویم.» 

  • از حجره فرش‌فروشی تا مدیریت نخستین تیم استارت‌آپی

چه شد که ایده راه‌اندازی یک چنین گروهی در این هنرستان مطرح شد. این سؤالی است که جوابش را کسی جز «نوید ورقایی» دکترای رشته مدیریت کارآفرینی، دبیر درس کارآفرینی و بنیانگذار گروه، نمی‌تواند بدهد: «علاقه‌ام به کسب و کار از کودکی نشئت می‌گیرد. روزهایی که پدربزرگم در بازار سنتی زنجان حجره فرش‌فروشی داشت و من بعد از مدرسه وردستش کار یاد می‌گرفتم.

به مرور زمان علاقه‌ام به کسب و کار و کارآفرینی جدی‌تر شد و مطالعات آزاد در این زمینه را شروع کردم اما از سال ۱۳۸۹ بعد از آغاز کار به‌عنوان دبیر در اداره آموزش و پرورش خودم را به هدفم نزدیک‌تر دیدم. کارم با تدریس درس کارآفرینی شروع شد و فعالیت در این حوزه به من نشان داد که چقدر نوجوانان در حوزه کسب و کار جا برای رشد و پیشرفت دارند. برخی علاقه‌مندان به این حوزه را شناسایی کردم و از آبان سال ۱۳۹۶ ایده راه‌اندازی یک گروه کارآفرینی استارت‌آپی دانش‌آموزی را در هنرستان باقرالعلوم عملی کردم. در حال حاضر هم با حضور ۱۰۰ نفر، گروه بر قوت خود باقی است و برای رشد بیشتر تلاش می‌کند.»

کد خبر 653946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha