کره شمالی روز یکشنبه بزرگترین آزمایش موشکی‌اش از سال ۲۰۱۷ را انجام داد و یک موشک بالستیک با برد متوسط را به فضا فرستاد.

missile

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ستاد مشترک ارتش کره جنوبی (JSC) گزارش کرد پرتابه‌ای که تصور می‌رود یک موشک منفرد بالستیک باشد، در ساعت ۷:۵۲ دقیقه صبح به وقت محلی (۲۲:۵۲ به وقت گرینویچ) از ایالت جاگانگ کره شمالی در ساحل شرقی این کشور پرتاب شد.

«شورای امنیت ملی کره جنوبی» در واکنش به این پرتاب در موردی نادر به ریاست «مون جه-این»، رئیس‌جمهور کره جنوبی تشکیل جلسه اضطراری داد، اعلام کرد به نظر می‌رسد این آزمایش شامل یک «موشک بالستیک با برد متوسط» (IRBM) باشد که کره شمالی از سال ۲۰۱۷ تاکنون آن را آزمایش نکرده بود.

به گفته مقامات کره جنوبی، تخمین زده می‌شود این موشک به ارتفاع ۲۰۰۰ کیلومتر رسیده و برای ۳۰ دقیقه در فاصله ۸۰۰ کیلومتر پرواز کرده باشد. IRMB‌ها معمولا برد ۱۰۰۰ تا ۵۶۰۰ کیلومتر دارند.

به گفته «مون»، پرتاب این موشک کره شمالی را یک قدم دیگر به کنار گذاشتن مهلت قانونی که برای «آزمایش موشک‌های بالستیک دوربرد بین‌قاره‌ای» (ICMB) رعایت می‌کرد، نزدیک می‌کند. برد ICMBها معمولا بیشتر از ۵۶۰۰ کیلومتر است.

رئیس‌جمهور کره جنوبی یادآور شد که مجموعه آزمایش‌های موشکی کره شمالی در این ماه که به هفت مورد رسیده است، یادآور افزایش تنش‌ها در سال ۲۰۱۷ است که کره شمالی چندین آزمایش هسته‌ای انجام داد و بزرگترین موشک‌هایش را پرتاب کرد، از جمله موشک‌هایی که از فراز ژاپن گذشتند.

کیم جونگ اون گفته است که دیگر به توافق درباره تعیلق آزمایش سلاح‌های هسته‌ای که در سال ۲۰۱۸ پس از تماس‌های متعدد دیپلماتیک و ملاقاتش با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آن زمان آمریکا به دست آمد، پایبند نیست.

حاکمان کره شمالی این ماه اعلام کردند که ممکن است این آزمایش‌ها را از سر گیرند، زیرا آمریکا و متحدانش نشانه‌ای از کنار گذاشتن «سیاست‌های خصمانه» بروز نداده‌اند.

کد خبر 653837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha