ارتش کره‌جنوبی گزارش داد، کره‌شمالی روز دوشنبه (امروز) دو فروند موشک بالستیک کوتاه‌برد (SRBM) مشکوک را از فرودگاهی در شهر پیونگ یانگ، پایتخت این کشور شلیک کرد که چهارمین آزمایش در ماه جاری برای نشان دادن زرادخانه موشکی در حال گسترش این کشور به حساب می‌آید.

موشک بالستیک کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، ژاپن نیز این پرتاب را گزارش کرد و هیروکازو ماتسونو، دبیر ارشد کابینه، آن را به‌عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت محکوم کرد.

در کمتر از دو هفته، کره‌شمالی مجهز به سلاح هسته‌ای، ۳ آزمایش موشکی دیگر انجام داده است که یک سری پرتاب‌های سریع غیرمعمول محسوب می‌شود.

دو مورد از آنها شامل تک موشک‌های مافوق صوت با قابلیت سرعت بالا و مانور پس از پرتاب بودند، در حالی که آزمایش روز جمعه شامل یک جفت موشک بالستیک کوتاه‌برد (SRBM) بود که از واگن‌های قطار شلیک شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نظر می‌رسد پرتاب روز دوشنبه شامل دو فروند SRBM بوده که از فرودگاه سونان در پیونگ یانگ به سمت شرق شلیک شده‌اند.

کره شمالی در سال ۲۰۱۷ از این فرودگاه برای آزمایش موشک بالستیک میان برد هواسونگ-۱۲ (IRBM) استفاده کرد.

نوبو کیشی، وزیر دفاع ژاپن گفت که به نظر می‌رسد موشک‌ها حدود ۳۰۰ کیلومتر را طی کرده و در اقیانوس و نزدیک ساحل شرقی کره‌شمالی فرود آمده‌اند.

او به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که هدف از این پرتاب‌ها مکرر کره‌شمالی، بهبود فناوری موشکی این کشور است.»

کیشی با اشاره به اینکه پرتاب مکرر موشک‌های بالستیک کره‌شمالی یک مشکل بزرگ برای جامعه بین‌المللی از جمله ژاپن است، گفت: «این پرتاب‌ها نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که کره‌شمالی را از هرگونه توسعه موشکی منع می‌کند.»

بیشتر بخوانید:

پروفسور میسون ریچی مسئول مطالعات خارجی دانشگاه هانکوک در سئول نیز گفت: «سرعت آزمایش‌ها و تنوع سایت‌های پرتاب نشان می‌دهد که کره‌شمالی موشک‌های کافی برای استفاده از آنها در آزمایش‌ها، آموزش‌ها و نمایش‌ها را دارد و به تقویت اعتبار بازدارندگی خود با تاکید بر حجم نیروی موشکی‌اش کمک می‌کند.»

به نظر می‌رسد بسیاری از جدیدترین SRBMها، از جمله موشک‌های مافوق صوت، برای فرار از دفاع موشکی طراحی شده‌اند. کره‌شمالی همچنین به دنبال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی است که می‌تواند به این کشور امکان استقرار کلاهک‌های هسته‌ای بر روی SRBMها را بدهد.

کد خبر 650591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha