افزودن ۱۰ دقیقه ورزش متوسط تا سنگین به برنامه روزانه می‌تواند ۸ درصد از کل آمار مرگ‌ومیر سالانه در مردان و ۵.۹ درصد در زنان بکاهد.

ورزش - exercise

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، در پژوهش تازه‌ای که در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است، پژوهشگران داده‌های طرح ملی بررسی تغذیه و سلامت (NHANES) را بررسی کردند. در این طرح، فعالیت جسمی افراد بالای شش سال در بازه ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ بررسی شده بود.

انجمن پزشکی آمریکا سپس داده‌های چهار هزار و ۸۴۰ نفر از شرکت‌کنندگان در این طرح را در دو گروه ۴۰ تا ۸۵ سال و بالاتر از ۸۵ سال را بررسی کرد. این محققان میزان فعالیت ورزشی و نرخ مرگ‌ومیر این افراد را تا پایان سال ۲۰۱۵ بررسی کردند.

طبق نتایج به‌دست‌آمده اگر بزرگسالان آمریکایی ۴۰ تا ۸۵ ساله فقط ۱۰ دقیقه فعالیت جسمی متوسط تا سنگین (MVPA) به برنامه روزانه خود اضافه کنند، در سال حدود ۱۱ هزار از موارد مرگ‌ومیر کم می‌شود. با افزودن این ۱۰ دقیقه هم‌چنین آمار سالانه مرگ‌ومیر  ۶.۹ درصد کاهش می‌یابد.

این داده‌ها مخصوصا نشان داد افزودن این ۱۰ دقیقه ورزش متوسط تا سنگین به برنامه روزانه می‌تواند «۸ درصد از کل آمار مرگ‌ومیر سالانه در مردان و ۵.۹ درصد در زنان بکاهد».

به‌علاوه، هرچه بیشتر ورزش کنیم این اختلاف بیشتر می‌شود. درواقع، افزایش فعالیت ورزشی متوسط تا سنگین به میزان ۲۰ دقیقه در روز منجر به کاهش ۱۳ درصدی نرخ مرگ‌ومیر سالانه بزرگسالان و افزایش میزان این فعالیت به مدت ۳۰ دقیقه در روز موجب کاهش ۱۶.۹ درصدی این نرخ می‌شود.

عجیب‌ترین فایده ۱۰ دقیقه ورزش که به فکرتان هم نمی‌رسد | افراد بالای  ۴۰ سال حتما بخوانند

پدرو سنت-موریس، نویسنده این تحقیق مجله انجمن پزشکی آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان گفت: می‌دانیم که ورزش برای ما خوب است، اما این تحقیق شواهد بیشتری در مورد فواید آن برای کل جمعیت به دست می‌دهد. اگر کل بزرگسالان ایالات‌متحده (افراد بالای ۴۰ سال) روزانه تنها اندکی بیشتر ورزش کنند سالانه می‌توان از شمار بسیاری از مرگ‌ها جلوگیری کرد.

این داده‌ها بر عادات روزانه یک فرد خاص متمرکز نیست و سنت-موریس می‌گوید تصویری کلی‌تر مدنظر بوده است. او می‌گوید: مزیت‌های انفرادی ورزش کانون این بررسی نبود، بلکه کل جمعیت مدنظر بود. او افزود: اگر همه را تشویق کنیم روزی ۱۰ دقیقه یا بیشتر فعالیت بدنی داشته باشند، سلامتی مردم افزایش می‌یابد.

این نخستین پژوهشی نیست که نشان می‌دهد بین خطر مرگ و ورزش نکردن پیوند وجود دارد. در تحقیق دیگری هم که مجله انجمن پزشکی آمریکا در سپتامبر گذشته منتشر کرد محققان داده‌های افزایش خطر عروق قلبی در جوانان (CARDIA) برای افراد بالغ سیاه‌پوست و سفیدپوست ۱۸ تا ۳۰ سال را بررسی کرده بودند. در این تحقیق که در بازه سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ انجام گرفت به افراد مورد تحقیق گام‌شمار وصل کرده بودند تا مشخص شود روزانه چقدر پیاده‌روی می‌کنند.

طبق یافته‌های این تحقیق با افزایش پیاده‌روی روزانه خطر مرگ کاهش می‌یابد؛ یعنی خطر مرگ افرادی که دست‌کم روزی ۷ هزار قدم پیاده‌روی می‌کنند از خطر مرگ افرادی که از این مقدار کمتر پیاده‌روی می‌کنند ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است.

به‌طور مشخص روزانه ۸ تا ۱۲ هزار قدم پیاده‌روی باعث می‌شود «خطر مرگ» در مقایسه با روزی چهار هزار قدم پیاده‌روی «۵۰ تا ۶۵ درصد کاهش یابد».

کد خبر 653804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید کلباسی IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    ورزشهای سنگین که برای اکثر سالمندان مناسب نیست ؛ ورزشهای سبک هم دل خوش و شکم سیر میخواد