اعمال فشار حداکثری بر جمهوری‌اسلامی، سیاستی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده با هدف به‌زانو درآوردن ایران برای اجرای دقیق آن تلاش کرد. ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید اعلام کرد برای وادار کردن ایران به تسلیم، راهبرد کلان «فشار حداکثری خردکننده کوتاه‌مدت کمتر از جنگِ با هدف تهدید موجودیتی ایران» را به‌کار خواهد گرفت.

وین مذاکرات با اروپایی ها

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه همشهری نوشت:با وجود اینکه در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها و مقام‌های غربی تلاش کردند با استفاده از حربه «کمبود وقت»، مذاکرات وین را در بن‌بست نشان دهند، اما شواهد موجود از مسیر روبه‌جلوی رایزنی‌ها، هرچند با سرعت کم، حکایت دارد. این درحالی است که آمریکایی‌ها نیز همچنان می‌کوشند با طرح موضوع‌های حاشیه‌ای، ازجمله «مذاکره مستقیم»، از انجام تعهدهای خود در قبال جمهوری‌اسلامی ایران طفره بروند.

درچنین شرایطی، منابع دیپلماتیک حاضر در وین معتقدند برخلاف برخی اخبار این روزها، مذاکرات در هتل کوبورگ به بن‌بست نرسیده‌است، اما هنوز نمی‌توان زمان دقیقی برای به نتیجه رسیدن گفت‌وگوها تعیین کرد.

ازسوی دیگر، کارشناسان معتقدند آنچه بیش‌از پیش درمسیر روبه‌جلوی مذاکرات مانع ایجاد کرده، تناقض‌های موجود در گفتار و عملکرد آمریکایی‌هاست که می‌کوشند با فضاسازی، پیشرفت‌های به‌دست آمده در گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین را تحت‌تأثیر قرار دهند؛ آنها از یک‌سو به شکست سیاست فشارحداکثری علیه جمهوری‌اسلامی ایران اعتراف و ازسوی دیگر از برداشتن گام‌های عمل‌گرایانه درمسیر لغو مؤثر تحریم‌ها خودداری می‌کنند.

شکست یک راهبرد کلان

اعمال فشار حداکثری بر جمهوری‌اسلامی، سیاستی بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده با هدف به‌زانو درآوردن ایران برای اجرای دقیق آن تلاش کرد. ترامپ در بدو ورود به کاخ سفید اعلام کرد برای وادار کردن ایران به تسلیم، راهبرد کلان «فشار حداکثری خردکننده کوتاه‌مدت کمتر از جنگِ با هدف تهدید موجودیتی ایران» را به‌کار خواهد گرفت؛ راهبردی که پس‌از خروج از برجام در اردیبهشت‌ماه۱۳۹۷، فشردن کمربند تحریم‌ها علیه ایران و تغییر برچسب‌های تحریمی ذیل برجام باهدف سخت‌تر شدن احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵جزء مهمی از آن به‌حساب می‌آمد.
این درحالی‌است که مقام‌های دولت آمریکا در ماه‌های اخیر به‌دفعات نسبت به ناموفق بودن اعمال سیاست فشارحداکثری علیه جمهوری‌اسلامی ایران اعتراف کرده‌اند؛ تا جایی که سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا «کارزار فشار حداکثری» را شکست خفت‌باری برای این کشور دانست.

واکنش مهمانپرست به احتمال مذاکره مستقیم با آمریکا | مقامات عالی نظام موافق نباشند اقدامی در عمل انجام نمی‌شود

ند پرایس در نشست‌خبری اخیر خود با انتقاد از سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای، سیاست فشارحداکثری را «انتخابی خیلی بد» دانست که از دولت قبلی ایالات‌متحده به‌جا مانده ‌است.

وی با بیان اینکه در نتیجه سیاست‌های دولت قبلی، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی داشته است، گفت: «ما که انتخاب‌هایی بسیار دشوار، چالش‌برانگیز و حتی بد برایمان مانده، مسیری را در پیش گرفته‌ایم که باور داریم در راستای منافع ملی ماست و آن بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام است.این راه، مسیری است که براساس ارزیابی ما، تاکنون بهترین راه  بازگرداندن محدودیت‌های سخت، دائمی و قابل راستی‌آزمایی بر برنامه هسته‌ای ایران بوده‌است.»

درخواست دوباره برای مذاکره مستقیم

سخنگوی‌ وزارت امورخارجه آمریکا درباره آمادگی این کشور برای مذاکره مستقیم با ایران پیرامون موضوع هسته‌ای در وین نیز عنوان کرد از زمانی که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در سال‌گذشته میلادی آغاز شده، آمریکا برای دیدار با ایران آماده بوده ‌است. پرایس همچنین با تکرار ادعاهای گذشته درباره کمبود زمان برای «نجات برجام» و «بازگشت دوجانبه به پایبندی»، معتقد است تعامل مستقیم با ایران در زمینه‌ برجام یا مسائل دیگر، پربارتر خواهد بود و «ارتباطی کارآمد» را میسر می‌کند.

واکنش فوری آمریکا به سیگنال ایران برای مذاکره  

ند پرایس: تعامل مستقیم با ایران پربارتر خواهد بود | تمامی گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم!

سخنان سخنگوی وزارت امورخارجه ایالات‌متحده در شرایطی مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها با وجود اذعان به شکست سیاست‌های تحریمی و فشار حداکثری علیه ایران، همچنان بر اعمال این ابزار نامشروع ادامه می‌دهند و با حاشیه‌سازی پیرامون روند مذاکرات، از لغو کامل تحریم‌ها سر باز می‌زنند.

برهمین اساس هم هست که برخی کارشناسان معتقدند آمریکایی‌ها با ارائه پیشنهاد گفت‌وگوی مستقیم به ایران، تلاش می‌کنند از زیربار مسئولیت‌های خود در زمینه بازگشت به برجام شانه خالی کنند. این درحالی است که به‌نظر می‌رسد موضوع هسته‌ای، تنها محور موردنظر آمریکایی‌ها برای مذاکرات وین نیست و آنها می‌کوشند دیگر درخواست‌های غیرقانونی خود را نیز در دستورکار گفت‌وگوها بگنجانند؛ راهبردی که با مقاومت مذاکره‌کنندگان کشورمان با شکست مواجه شده و جمهوری ‌اسلامی ایران بارها اعلام کرده‌ در وین صرفا پیرامون احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵مذاکره خواهد کرد.

استیصال در امتیازگیری از ایران

در این میان بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها پس‌از آغاز فرایند غنی‌سازی۶۰درصد در ایران، درخواست‌های متعددی را برای انجام مذاکرات دوجانبه با ایران مطرح کرده‌اند. براین اساس در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی بارها از راه‌های مختلف، تقاضای مذاکره مستقیم را به ایران منتقل کرده‌اند.

این موضوع نشان می‌دهد آمریکایی‌ها این روزها بیش‌از هرچیز نیازمند انجام دیدارهای دوجانبه هستند تا بتوانند بخشی از فشارهای داخلی را مهار کنند. ازسوی دیگر امتناع ایران از مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها، از توان راهبردی جمهوری‌اسلامی ایران برای ناکارآمدسازی «حربه‌های آمریکایی» حکایت دارد. برهمین اساس هم هست که برخی معتقدند تغییر در تیم مذاکراتی آمریکا در وین را هم باید نتیجه استیصال آنها برای گرفتن امتیاز از جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد.

گزارش برجامی وزیرامورخارجه در مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با اشاره به جلسه دیروز این کمیسیون با وزیر امورخارجه گفت: حسین امیرعبداللهیان دراین‌جلسه با تأکید بر اینکه تاکنون مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها صورت نگرفته‌است، گفت که مذاکرات با گروه ۱+۴ به‌خوبی پیش می‌رود.

محمود عباس‌زاده مشکینی افزود: همچنین وزیرامورخارجه تصریح کرد که دریافت تضمین‌های عینی و جامع برای ایران مهم است و دراین میان بر راستی‌آزمایی نیز تأکید داریم؛ تاکنون پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته، اما همچنان برخی مسائل باقی مانده‌است.

وی اضافه ‌کرد: غرب به‌دنبال امتیازگیری از ایران است و با پروژه‌های نخ‌نما تلاش دارند درمیان مردم استرس ایجاد کنند که به هدف‌شان نمی‌رسند. آنچه مهم است رسیدن به توافق پایدار، با اصالت، جامع و برد- برد بوده که با راهنمایی مقام معظم رهبری انتظارات مردم در چارچوب منافع کشور محقق می‌شود.

امیرعبداللهیان: اگر نیاز به مذاکره مستقیم با آمریکا باشد آن را نادیده نخواهیم گرفت | راه را برای عربستان باز گذاشته‌ایم

شمخانی برای تغییر روش ارتباط با آمریکا شرط گذاشت

واکنش مهم رئیسی به امکان مذاکره با آمریکا | اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست | مذاکرات همه چیز ما نیست | ماموریت پوتین به وزرای روسیه درباره ایران

واکنش اولیانوف به سیگنال ایران درباره مذاکره مستقیم با آمریکا

کد خبر 652990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha