عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف آمریکا از طرح برخی ایده‌ها مانند توافق موقت، خرید زمان برای سفت کردن پیچ ومهره تحریم ها است.

علی اصغر عنابستانی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از  ایرنا، «علی اصغر عنابستانی» درباره روند مذاکرات ۱+۴ و ایده آمریکا برای توافق موقت گفت: آمریکا را یک بار در توافقی که موقت هم نبود، آزمودیم. برجام توافقی قطعی بود که آمریکایی‌ها به آن پایبند نبودند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: آزمودن دوباره کشوری که پیش از این در برجام به آنها اعتماد کردیم و آنها بدترین نوع پایبندی به تعهداتی که پذیرفته بودند را نشان دادند، درست نیست.

وی با بیان اینکه روند مذاکرات در نهایت باید تامین کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد، گفت: هدف تیم مذاکره کننده دستیابی به نتیجه است و این مذاکرات باید نتیجه و دستاورد مطمئنی را در پی داشته باشد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح ایده توافق موقت اظهار کرد: طرح چنین مباحثی دادن ‌آدرس غلط از سوی آمریکایی‌هاست و به نظر می‌رسد آنها می‌خواند با این ایده‌ها توپ را در زمین ایران بیندازند.

وی ادامه داد: اخیرا آمریکایی‌ها مدعی شدند برای راستی آزمایی تعهد به اجرای توافقات، فقط می‌توانند درباره دولت فعلی تضمین بدهند و برای دولت آینده امکان ارائه تضمین وجود ندارد. این هم آدرس غلط و ادعای بدون مبناست چرا که در طول ۴۲ سال گذشته هر دولتی که بر سرکار آمده، با جمهوری اسلامی دشمنی کرده است و فقط شکل و نحوه این دشمنی تغییر کرده است.

عنابستانی تاکید کرد: اینکه رییس جمهور فعلی آمریکا مدعی شود نمی‌تواند نسبت به دولت بعدی تضمین دهد، این استدلال با ساختارهای دولت آمریکا و سیاست خارجی این کشور که حاکم بر آن است، منافات دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی یادآورشد: آمریکا کشوری فدرال است و نماد آمریکا سیاست خارجی آن است و برون دادی که از کشور آمریکا می‌بینیم، در ساختار سیاست خارجی این کشور نمایان است.

وی خاطرنشان کرد: شورای سیاست خارجی آمریکا که بزرگان سیاسی و اقتصادی این کشور در آن حضور دارند، برای مسائل سیاست خارجی تصمیم گیری کرده و به نتیجه می رسند. اما ادعاها و ایده‌های آمریکا در مذاکرات نشان می‌دهد که این کشور تکلیفش با خودش روشن نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه آمریکا عنوان کند نمی‌تواند برای دولت آینده عمل به توافق را تضمین کند، ‌ کاملا غیرواقعی است. چرا که هر کشوری می‌تواند چنین ادعایی را مطرح کند و ما نیز می‌توانیم چنین ادعایی را مطرح کنیم که در این صورت پایه هر توافقی در نظام بین الملل سست خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در جامعه بین الملل دولت‌ها و قوای مجریه نماینده نظام‌های سیاسی هستند، اظهار داشت: دولت‌ها متعهد به انجام تعهداتی هستند که در ساختار بین الملل پذیرفته اند و این تعهدات با تغییرات تغییر نمی کند و تعهدات پابرجا می‌ماند.

عنابستانی ادامه داد: این استدال که دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند عمل به تعهدات دولت آینده را در قبال توافق هسته‌ای تضمین دهد، مانند نفی همه قراردادهای بین المللی است. چنین رویه‌ای حتما پذیرفتنی نیست و این رویکرد جهت دهی غلط آمریکایی‌ها به مذاکرات است.

عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس درباره اینکه آیا هدف آمریکا از چنین رویکردی در مذاکرات وین خرید زمان و تقویت ساز و کار تحریمی علیه ایران است، ‌ خاطرنشان کرد: آمریکا در عین حال که مدعی ضرب الاجل برای دستیابی به توافق  است، اما در عمل به دنبال وقت کشی و خرید زمان هستند تا راه‌کارهایی برای سفت کردن پیچ و مهره تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بدست بیاورند.

کد خبر 653026

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha