رئیس جمهوری با بیان اینکه مذاکرات همه چیز ما نیست، اظهار کرد: روسیه یکی از همسایه های بزرگ ماست و ما بنای تامل با همه دنیا را داریم.

رئیسی گفت وگوی تلویزیونی

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم تاکید کرد که ما مذاکرات را پیش می‌بریم اما همه‌چیزمان مذاکره نیست؛ در خنثی‌سازی تحریم‌ها یکی از راه‌های ما ارتباط با روسیه است.

رئیسی در پاسخ به این سوال که «سفر به روسیه مهمترین سفر از آغاز دولت سیزدهم تاکنون بوده است. منتقدان دولت این گسترش روابط با چین و روسیه را ناقض شعار قدیمی نه شرقی نه غربی می‌دانند. نظرتان چیست؟» گفت: ما در سیاست بین‌المللی در جمهوری اسلامی فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم، لکن در همه حوزه‌ها این سیاست به‌طور متوازن نبوده است. در حوزه تجاری و اقتصادی فعالیت نداشته‌ایم و نوعی عقب‌ماندگی داریم. تاکنون آنچه عمل شده متوازن نبوده است. ما باید سیاست متوازن داشته باشیم. چرا به همسایگان توجه نکردیم؟ کمبودها و کاستی‌ها دارد جبران می‌شود. روابط تجاری ما با روسیه ۳میلیارد دلار است که می‌تواند به ۱۰میلیارد دلار برسد. کالاهای استراتژیکی در روسیه وجود دارد که می‌تواند به ایران وارد شود و محصولات کشاورزی ایران به روسیه صادر شود. در بحث ترانزیت، حمل‌ونقل، انرژی، صنعت و هوافضا می‌توانیم همکاری مشترک انجام دهیم و ظرفیت‌هایش موجود است. ما مزیت‌هایی در کشور داریم که مورد نیاز روسیه است.

وی در پاسخ به اینکه «تعریف‌تان از سیاست متوازن چیست؟» افزود: ما در حوزه‌های مختلف فعالیم. ما مذاکرات را به همه چیز اتصال نمی‌دهیم. همه چیز ما مذاکرات نیست. ما در ۲حوزه فعالیت می‌کنند. اول خنثی کردن تحریم‌هاست که با فعال کردن ظرفیت همسایگان ما پیش می‌رود. ما نمی‌توانیم با روسیه به ‌عنوان یک کشور توانمند در حوزه‌های مختلف ارتباط نداشته باشیم. ما با همه کشورهایی که بخواهند، تعامل خواهیم داشت.

رئیس جمهوری در پاسخ به حواشی دیدار خود با پوتین هم گفت: اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست. اینکه سفر بخواهد لبخند باشد اتفاقی نمی‌افتد. نتیجه آن باید در صنعت و منافع مردم آشکار باشد.  آنچه در دیدار ۳ساعته مطرح  شد، مسائل دوجانبه، منطقه‌ای با محوریت منافع ملی ایران بود. بعد از دیدار من با پوتین، آقای لاوروف به آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه گفته بودند که آقای پوتین به وزرا ماموریت داده بودند تصمیماتی که با رئیس جمهوری ایران گرفته بودند باید سریعا عملیاتی شود.

 مذاکرات همه چیز ما نیست | واکنش مهم رئیسی به امکان مذاکره با آمریکا | ماموریت پوتین به وزرای روسیه | اینکه محصول سفر لبخند باشد چنین نیست

واکنش به امکان مذاکره با آمریکا

رئیسی در ادامه این گفت وگو به مذاکرات وین و  زمزمه‌هایی که درخصوص مذاکره مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود اشاره و تاکید کرد: این درخواست مدت‌هاست دارد مطرح می‌شود. برخی کشورها پیام می‌دهند که آمریکا مستقیم می‌خواهد مذاکره کند. تا الآن مذاکره مستقیم صورت نگرفته ولی الآن اعلام می‌کنیم درصورتی که طرف مقابل بخواهند تحریم ظالمانه را برطرف کنند جای مذاکره وجود دارد.

 رئیسی: غافلگیری مردم در قاموس من نیست/ در بودجه۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد را نشانه گرفته‌ایم

چرا مردم کنترل تورم را حس نمی‌کنند؟

رئیس جمهوری در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی در پاسخ به اینکه «چرا مردم کنترل تورم را حس نمی‌کنند؟ مردم در مضیقه هستند و دیگر شاید بتوان گفت قشر متوسط معنا ندارد. این را چه می‌کنید؟ »

تصریح کرد: یک بخش تورم به سیاست‌های پولی و مالی برمی‌گردد که در گرو این است که نقدینگی و کسری بودجه را مدیریت کنیم. باید رشد اقتصادی داشته باشیم. مثلا در بودجه۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد را نشانه گرفته‌ایم. می‌خواهیم استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم. تلاش شده خلق نقدینگی مدیریت شود. من بنا ندارم به قبل بپردازم که چه تحویل گرفتیم. اجمالا کارهای زیادی باید شود که دولت آغاز کرده است. وقتی رشد اقتصادی داشته باشیم هم تورم کنترل می‌شود و هم فضای کسب‌وکار فعال می‌شود. 

خلق پول نباید افزایش پیدا کند. بانک مرکزی روی اینها حساس شده است. هفته‌ای ۲جلسه اقتصادی داریم. الآن در جامعه کنترل قیمت‌ها بحث مهمی است که ستاد بازار موظف است قیمت‌ها را کنترل کند. دولت در قیمت فولاد و سیمان موفق شده کنترل کند تا حتی برخی قیمت‌ها پایین هم بیاید. برخی کالاها هم افزایش قیمت یافته که دولت موظف است پیگیری کند. 

توضیحات رئیس جمهوری درباره حذف ارز ۴۲۰۰تومانی 

رئیسی همچنین در پاسخ به اینکه «حذف ارز ۴۲۰۰تومانی دغدغه زندگی مردم را ایجاد کرده است. تصمیم چه خواهد بود؟ » اظهار کرد:  ما از شهریورماه که دولت را تحویل گرفتیم مبلغی برای تامین ارز ۴۲۰۰تومانی نداشتیم. من غافلگیری را نمی‌پسندم و در قاموسم نیست. اجمالا سعی کردیم در این مدت با سازوکارهایی وضعیت را حفظ کنیم ولی ارز ۴۲۰۰تومانی مشکلات جدی ایجاد کرده است. این مسئله دو تا ۳سال قبل باید حل می‌شد و به دولت ما افتاد که باید حلش کند. در آن فساد و رانت و زمینه‌های ناسالم است. 

۳نکته برای‌مان مهم است؛ اولا باید اجماع نسبت بین دولت و مجلس وجود داشته باشد. دوم باید اقناعی نخبگانی و عمومی نسبت به آن وجود داشته باشد. سوم این که حذف ارز ۴۲۰۰ در برخی کالاها جبران شود. 

در بورس میراث‌دار دولت قبلی‌ هستیم

سوال بعدی از رئیس جمهوری این بود که «یکی از ۳ اولویت شما رسیدگی به وضعیت بورس بود. تابلوهای قرمز بورس بسیاری از سهامداران را متضرر کرده است. برای بورس چه می‌کنید؟» رئیسی در پاسخ اظهار کرد: یکی از بخش‌هایی که میراث‌دار دولت قبل شدیم، مسئله بورس است. با یک تبلیغاتی عده بسیاری آمده‌اند و سهام‌شان خرد است.

سهامداران خرد اکثر سهامداران را تشکیل می‌دهند.  من در همان هفته اول گفتم بورس نباید قلک تامین مالی دولت شود. دوم اینکه باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را به‌عنوان پشتیبان مردم تقویت کنیم. نکته سوم اینکه من تیم اقتصادی را از همان اول مامور کردم راهکارهای برون‌رفت از مشکلات بورس را بررسی کنیم.

رییسی افزود: باید ارز به مردم داده شود نه واردکننده. باید مبلغی به مردم در ازای افزایش قیمت ها داده شود که بهتر است به شکل کارت خرید باشد. درباره حذف یارانه نان و دارو برنامه نداریم. خط قرمز ما معیشت مردم است اما اصلاحات اقتصادی از ضرورت های کشور است و باید سال‌های قبل انجام می شد.

 ۵ نفر آشنای دولت ما را نام ببرید

رئیس جمهوری در ادامه در وامنش به این سوال که « انتصابات در دولت چه میزان بر مبنای شایسته‌سالاری است؟ گشت ارشاد دولت تا چه حد موفقیت داشته است؟» اظهار کرد: دولت منتقدانی دارد که ما از انتقاد استقبال می‌کنیم، منتهی برخی از اظهارنظرها با واقعیت همخوانی ندارد. گاهی نقاط قوت دولت طوری منعکس می‌شود که نقطه ضعف است.  ما بنا را بر شایسته‌سالاری گذاشتیم. حزبی و گروهی عمل نکردیم. من گفتم ۵ نفر را بگویید که آشنا بوده‌اند.

رئیس‌جمهوری درباره انتصابات در دولت سیزدهم هم گفت: من این انتقاد را که انتصابات به کندی انجام می‌شود، قبول دارم. شاید به این دلیل است که دولت ما احساس نمی‌کند باید فرد قبلی را کنار بگذارد.  من گفتم هر کس بانی وضع موجود است کنار گذاشته شود ولی قرار نیست افراد کارآمد کنار گذاشته شود. ما افراد کارآمد را نگه می‌داریم.
 

رییس‌جمهور با بیان اینکه به دلیل تورم حقوق و مزایا کفاف زندگی مردم را  نمی دهد، بیان داشت:‌ دولت قبل، لایحه برای متناسب‌سازی حقوق داد، اما منابع آن مشخص نیست. سوالی که وجود دارد این است که چرا این لایحه در ماه‌های آخر دولت قبل داده شد؟

وی افزود: مردم به حق می گویند که حقوق آنها کفاف نمی دهد. یک راه این است که هر اداره دنبال حل مشکلات کارکنان خود باشد ما هم باید در دولت به فکر همه مردم باشیم که راه آن عدالت در پرداخت است.

رییسی تاکید کرد: دولت تیمی را مامور کرده است تا نظام هماهنگ پرداخت تهیه شود، ولی نه مثل نظام هماهنگ قبلی که ناهماهنگی آن بیشتر بود. این نظام باید شفاف باشد. اگر این نظام عادلانه را نداشته باشیم، باید به نظام چانه زنی متوسل شویم.

وی ادامه داد: اقشار مختلف درست می گویند که حقوق آنها کم است اما من به همه اقشار و کارکنان دولت بیان می‌کنم که به مشکل نظام ناعادلانه پرداخت واقف هستیم و بنابراین لایحه ای در این زمینه در حال تهیه است.

رئیس جمهور با اشاره به سفر کرمان گفت: برخی ها میگویند چرا بعد از سفر روسیه به کرمان رفتم و باید کمی استراحت می‌کردم؛ باید بیان کنم که من وقتی بین مردم می‎روم لذت می‌برم‌.

رییسی در بخش دیگری از گفت‌وگوی زنده خود با مردم درباره آلودگی هوا تاکید کرد: یکی از اولویت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه‌ کمک به ارتقاء ناوگان حمل و نقل شهری است‌. هوای پاک از حقوق مردم است و از استانداران و دستگاه‌ها خواسته‌ایم وظایف‌ قانونی خود را با جدیت انجام دهند.

رییسی با بیان اینکه یکی دیگر از نقاط قوت دولت، سفرهای استانی است، گفت: من وقتی بین مردم می روم از این ارتباط و حضور در دل مردم و شنیدن حرف‌های آنها لذت می‌برم‌ و این که به محض برگشت از مسکو به کرمان رفتم هیچ زحمتی برای من نبود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از نقاط قوت دولت هماهنگی تیم اقتصادی است ولی متاسفانه بعضاً با طرح برخی مسائل تلاش می‌شود به عنوان‌ نقطه ضعف جلوه دهند.

کد خبر 652733

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 15
  • بهنام IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    30 2
    گرانی سرسام آور، زندگی را به کام مردم تلخ و ناممکن کرده است!
  • رضا صادقی IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    14 1
    آقای رئیسی کاری کنید تحریم شکسته بشه مردم دارند زجرمیکشند
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      6 2
      البته آقای رییسی قبلا تکلیف ما را روشن کرده اند. ما برجام را به اقتصاد گره نمی زنیم.
  • مراد حیدری IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    15 2
    جناب رئیسی فقط تبلیغ میکنه عمل هیچی
  • محمد ممی چوره IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 2
    کاشکی آقای رئیسی تحریم شکسته بشه ماداریم به خدا اذیت میشیم
  • حامد زمانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    13 1
    آقای رئیسی میشه خواهش کنم تحریمهاشکسته بشه کاری کنید
  • شهاب نادری IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 1
    حرف تاعمل فرق داره ازایران خودرو که ماشین دو برابر شده اجناسی که دوبرابرمیشه
  • رحیم صفری IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    12 2
    داره میشه نزدیک ده ماه شما دولت تحویلش گرفتی آقای رئیسی تاکی میخوای گردن دولت قبلی بندازی
    • Mitra SE ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
      0 6
      چرا هشت سال وسالهای زیادی که دولتهای غربگرا سر کار بودند ساکت بودید و هیچ مطالباتی از دولتهای قبل نداشتید حالا انتظار دارید به قول خودت نزدیک 10 ماه همه کثافت کاری های قبل در طول کمتراز 10 ماه همه آثارش پاک شود یک نگاه به کشورهای همسایه بکن ببینید غربگرایی جه بر سر آنها آورده! چشمان عقلتان را باز کن غربگرایی عاقبت خوبی ندارد بردگی وبیشتر ازآن چیز دیگری نیست
  • قادر کرمانی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    8 1
    آقای رئیسی شما کاشک به جای آقای کنی به کسی که وارد باشه می فرستادی مذاکره کنه
  • حسن عباسی IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    7 1
    یک روز میشه تحریمهاشکسته بشه زودترتحریم رفع بشه ماهم راحت شویم ازدست آمریکا نامرد
  • علی نجاران IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    شایسته سالاری شاید ممکن نباشد چون آگاهی از نیت کارشناس سخت ورود متاسفانه نزولی ادامه داردهم دربخش اقتصاد هم دربخش سلامتی فردی وچامعه
  • علی IR ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    11 1
    اینقدری که مسولان ما به روسیه تکیه کردن و میگن شریکمون هست و کنارمونه و .و..و.. آیا روسیه هم همین حرفها را میزنه تو مواقع خطر و شاید شورای امنیت قطعنامه شورای امنیت اکه علیه ما باشه را وتو میکنه !!! اصلا در صورت کنار زدن امریکا همین روسیه و چین قراردادهایی که باهامون بستن را اجرا میکنن !!!!!!!!
  • AU ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 1
    : یک بخش تورم به سیاست‌های پولی و مالی برمی‌گردد که در گرو این است که نقدینگی و کسری بودجه را مدیریت کنیم( اما به علت شدت اختلاسات این ممکن نیست ) . باید رشد اقتصادی داشته باشیم. مثلا در بودجه۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸درصد را نشانه گرفته‌ایم( اما تیر به زیر عدد صفر بر خورد خواهد کرد ) می‌خواهیم استقراض از بانک مرکزی نداشته باشیم ( اما بیشتر از گذشته خواهیم داشت ) تلاش شده خلق نقدینگی مدیریت شود( که الیته نمی‌شود ) . من بنا ندارم به قبل بپردازم که چه تحویل گرفتیم( اما بعد از دوره چهار ساله این کار را خواهم کرد ) . اجمالا کارهای زیادی باید شود که دولت آغاز کرده است ( که هیچ کاری انجام نخواهد شد ) وقتی رشد اقتصادی داشته باشیم ( که نخواهیم داشت ) هم تورم کنترل می‌شود و هم فضای کسب‌وکار فعال می‌شود
  • رحیم IR ۰۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    9 1
    جناب ریس جمهور ، اولین و مهمترین شرط موفقیت در هر نهادی همانا ایجاد " دیسیپلین " به معنای آموزش برای مقررات محوری و پاسخگوییست. هر کس در هر سمتی هست باید پاسخگوی کارهای خود باشد. در کلیه نهادها همکاری " آری " دوستی و رفاقت "ممنوع".
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    0 1
    همشهری، وامنش یعنی چی؟
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    4 0
    شما درست میگی خیلی هم خوب ولی رنج و سختی زیاد شده
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 1
    این همه سوال دریغ از یه جواب درست حسابی و معقول .... پرسیده بورس چرا نابود شده ؟ جواب رو بخونید اگر چیزی راه حلی فهمیدین به ماه بگین
  • بهزاد IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    10 2
    وعده وعده وعده و دیگر هیچ .
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    2 1
    خیلی بده که شما تو نگارش خبر اشتباه املایی داریداا. خط دوم تعامل نه تامل . معنی این دو کلمه خیلی متفاوته
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    5 1
    باید مداکره کرد تا تحریم ها برداشته شود
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    زنگ خطر موج جدید کرونا در کشور به صدا در آمده . چطور می خواهید مدیریت کنید؟ افتخار فروکش کردن موج قبلی به همراه واردات واکسنهای اهدایی و مازاد کشورهای دیگر را به نام خودتان زدید این بار می خواهید چکار کنید؟ شما که از منتقدان دولت قبل در مورد سرعت عمل در اعمال محدودیت بودید چرا هیچ کاری نمی کنید و در این حال دستور بازگشایی مراکز آموزشی را هم می دهید.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    6 1
    سلام . فهم من ازین گفتگو : گرفتاری ها از دولت قبل است . ما هرچه می کنیم درست است . من از سفر لذت می برم .
  • ر IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۶
    1 0
    سلام نگاه به کشورهایی که مشگلات زیادی داشتن حل کردن والان ندارن و رشد یافته هستن میتونه در تمام حوزه‌ها کارساز باشه
  • ناشناس IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    وعده های پوچ وبی حاصل